בקריאה שנייה ושלישית: הכנסת אישרה את התקציב המתוקן ל-2023

חוק התקציב המתוקן ל-2023, שעבר בקריאה ראשונה ביום רביעי שעבר, עבר בכנסת ברוב של 58 תומכים נגד 45 מתנגדים. לפיד: "אם תצביעו בעד התקציב הזה לא תסלחו לעצמכם, ומדינת ישראל לא תסלח לכם". ליברמן: "הממשלה הזאת לוקחת אותנו ממחדל ביטחוני למחדל כלכלי"

זמן צפייה: 02:00

כשבוע אחרי שאושר בקריאה ראשונה, מליאת הכנסת אישה היום (חמישי)בקריאות שנייה ושלישית את התקציב המתוקן לשנת 2023. יו"ר ועדת חוץ וביטחון ח"כ יולי אדלשטיין נעדר וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא מלחמה - לא עכשיו".חברה נוספת במפלגת השלטון, שרת המודיעין גילה גמליאל, לא נכחה בהצבעה לאחר שלא ענתה לטלפונים במשך שעות. בתום משא ומתן ממושך עם האוצר, שר החקלאות אבי דיכטר דיכטר השיג את דרישתו לתוספת של 64 מיליון שקלים לטובת החקלאות הישראלית ויצביע בעד התקציב. גם המשרד למשימות לאומיות של השרה אורית סטרוק, שפרסום התוספת שמיועדת לו עורר סערה, קיבל את הכספים שיועדו לו.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר בכנסת, בטרם החלה ההצבעה: "לפני כמה חודשים היו פה, בבניין הזה, קציני צבא שניסו להזהיר אתכם מאסון. לא הסכמתם להקשיב להם, וקרה אסון. עם ישראל צועק אליכם עכשיו, לפחות הפעם תקשיבו. כשהכנסת הזו הושבעה קם כל אחד מאתנו במושבו כדי לומר, "מתחייב אני לשמור אמונים למדינת ישראל". למדינת ישראל, לא לקואליציה, לא לממשלה, למדינה. על מה התחייבנו? התחייבנו שאם תהיה בישראל שעה קשה, אם תהיה בישראל מלחמה, אם יקרה לנו אסון, נדע להתעלות. אם תצביעו בעד התקציב הזה לא תסלחו לעצמכם, ומדינת ישראל לא תסלח לכם".

נתניהו ולוין במליאה, היום
נתניהו ולוין במליאה, היום | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
השר גנץ בהצבעה
השר גנץ בהצבעה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר: "עברתי על סעיפי התקציב, זה לא תקציב, זאת כלכלה בחירות, הממשלה הזאת לוקחת אותנו ממחדל ביטחוני למחדל כלכלי. הממשלה הזאת לא ראויה לשום אמון, ואני מזהיר אתכם שבתקציב הזה אתם מובילים אותנו להתרסקות כלכלית. אני מקווה שנחליף אתכם מהר מאוד, התקציב הזה הוא לא יותר מביזה בדרך לאופוזיציה, השוד האחרון, כשנחזור לשלטון נתקן את כל המחדלים, גם בביטחון וגם בכלכלה".

ח"כ ליברמן נואם לפני ההצבעה על התקציב
ח"כ ליברמן נואם לפני ההצבעה על התקציב | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חלק משרי המחנה הממלכתי, שהתכוונו להתנגד לתיקון התקציב, לא הספיקו להצביע - לאחר שיש עתיד משכה הסתייגויות והקדימה את ההצבעה בזמן שכמה מחברי מפלגתו של גנץ לא שהו במליאה. יום לפני ההצבעה בקריאה ראשונה על התקציב, גנץ קרא לנתניהו במסיבת עיתונאים משותפת "לעצור את התוספות התקציביות שלא קשורות ללחימה ולמעטפת שלה, ולהעביר אותן לצורכי הלחימה".

נתניהו וסטרוק. קיבלה למשרדה תוספת של מיליונים
נתניהו וסטרוק. קיבלה למשרדה תוספת של מיליונים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חוק התקציב המתוקן לשנת 2023 עבר ביום רביעי בשבוע שעבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. 62 חברי כנסת הצביעו בעדו, 53 התנגדו. שר הכלכלה ניר ברקת נעדר מההצבעה, לאחר שלא נכח גם בהצבעה על חוק הגירעון, ואיים כי לא יתמוך בתקציב מבלי שיועברו למשרדו 250 מיליון שקלים "לעסקים בצפון ובדרום". לאחר הצהרתו של ברקת, ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח איתו בטלפון. שר הביטחון יואב גלנט נעדר גם הוא, אך הוא קוזז באופן מסודר.

שבוע לפני כן ברקת הצביע בישיבת הממשלה נגד התקציב, לאחר שלא קוצצו ממנו מרבית הכספים הקואליציוניים. לאחר הצבעה זו, כתב ברקת בטוויטר: "הצבעתי נגד חלוקת תקציב הממשלה לחודש הקרוב. אני מקווה שעד להצבעה בכנסת יחשבו מסלול מחדש. ממשלה שמקצצת דווקא במגזר היצרני, במנועי הצמיחה, בפריפריה, בעסקים הקטנים והבינוניים ובהשקעות הון - מעבירה מסר של אנטי צמיחה כלכלית". ברקת היה השר היחיד מהליכוד שהתנגד, ובכך הצטרף לשרי המחנה הממלכתי. על אף שהכספים הקואליציוניים נותרו, ברקת הודיע שיצביע בעד התקתיב לאחר שמשרדו קיבל את התוספת שדרש.