בקריאה שנייה ושלישית: החוק לסגירת אל-ג'זירה אושר בכנסת

על פי הצעת החוק, שעברה בקריאה שנייה ושלישית בתמיכת 71 ח"כים כהוראת שעה בצל המלחמה, תינתן לרה"מ ולשר התקשורת סמכות לסגור ערוצים זרים במידה שהגיעו למסקנה כי אלו "פוגעים בביטחון המדינה". בין היתר, החוק יאפשר החרמת ציוד שידור, מניעת שידורים, הסרת ערוצים מחברות הכבלים והלוויין וחסימת אתרי אינטרנט. קרעי: "לא יהיה חופש ביטוי לשופרות החמאס בישראל". בבית הלבן הביעו דאגה: "מאמינים בחופש הביטוי"

זמן צפייה: 01:25

71 ח"כים תמכו, 10 התנגדו: החוק לסגירת אל-ג'זירה בארץ אושר הערב (שני) בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, כהוראת שעה בצל המלחמה הנמשכת ברצועת עזה. על פי הצעת החוק, ראש הממשלה יוכל לאשר לשר התקשורת לנקוט שורת צעדים נגד ערוצים זרים בישראל, באישור הקבינט או הממשלה, במידה והגיע למסקנה כי התכנים המשודרים בערוץ פוגעים באופן ממשי בביטחון המדינה. בבית הלבן ובמחלקת המדינה האמריקנית הביעו דאגה מאישור החוק.

בין היתר, יוכל שר התקשורת להורות על הפסקת שידורים של ערוץ זר שפגע בביטחון המדינה, סגירת משרדיו, הסרת אתר האינטרנט שלו במידה והשרת שלו מאוחסן בישראל ותפיסת מכשיר המשמש לאספקת תכני הערוץ.

מכיוון שמדובר בהוראת שעה שנחקקה בשל המלחמה, ההצעה תובא לפני נשיא בית משפט מחוזי או סגנו תוך 24 שעות, והוא יוכל להחליט את תקופת תוקפה. על פי ההצעה, הוראת השעה תהיה תקפה למשך 45 ימים, עם אפשרות הארכה למשך 45 ימים נוספים. בדברי ההסבר לחוק, מגישי ההצעה תלו את נימוקיהם בכך שהממשלה רשאית להתקין תקנות לשעת חירום בעת מלחמה.

כאמור, בארצות הברית מתחו ביקורת על החוק. בתדרוך מחלקת המדינה האמריקנית מסרו: "אנחנו תומכים בעיתונות חופשית בכל מקום בעולם ותפקידה חשוב בכל מקום. רוב מה שאנחנו יודעים מעזה הוא בזכות עיתונאים - חלקם גם מאל-ג'זירה".

Whatsapp Image 2023 03 06 At 0
מליאת הכנסת (ארכיון) | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו בירך על אישור החוק, ואמר: "אל-ג'זירה פגעו בביטחון ישראל, השתתפו באופן פעיל בטבח ה-7 באוקטובר, והסיתו נגד חיילי צה״ל. הגיע הזמן לסלק את השופר של החמאס מהמדינה שלנו. ערוץ הטרור אל ג׳זירה לא ישדר יותר מישראל. בכוונתי לפעול מיידית בהתאם לחוק החדש כדי לעצור את פעילות הערוץ".

שר התקשורת שלמה קרעי אמר גם הוא כי ערוץ אל-ג'זירה "משמש כזרוע תעמולה של חמאס", והוסיף: "הערוץ מעודד את המאבק המזוין נגד ישראל. אי אפשר לסבול שכלי תקשורת, עם תעודות עיתונאי של לשכת העיתונות הממשלתית ועם משרדים בישראל יפעל מתוכנו כנגדנו, בוודאי בשעת מלחמה. קיבלנו כלי יעיל ומהיר לפעולה כנגד אלו המשתמשים בחופש העיתונות כדי לפגוע בביטחון ישראל וחיילי צה"ל ולהסית לטרור בשעת מלחמה".

שר התקשורת שלמה קרעי
שר התקשורת שלמה קרעי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כאמור, החוק אושר ברוב גדול של 71 ח"כים. יו"ר סיעת תקווה חדשה ח"כ זאב אלקין, שתמך עם כל חברי סיעתו בחוק, מסר: "אישרנו כעת בקונצנזוס רחב את החוק למניעת פגיעת גוף שידורים זר בביטחון המדינה, שיאפשר את סגירת אלג׳זירה בישראל. כבר בתחילת המלחמה היה אפשר לעשות את זה, אבל ראש הממשלה ושר הביטחון עיכבו את ההחלטה, והנושא נמרח חצי שנה. ‏מהערב הכדור שוב עובר לראש הממשלה. מעשים, לא דיבורים".

יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, התנגד להצעת החוק וטען כי המשך שידורי אל-ג'זירה בארץ הוא אינטרס ישראלי. "רשת אל-ג'זירה נותנת במה לדוברים מישראל, אפילו לדוברי הצבא", אמר ח"כ עבאס במליאה, "העמדה הישראלית תמיד נוכחת בחדשות ובתשדירים של הרשת. אי אפשר, גם מטעמי הוגנות, לחסום אותם מצד אחד ומצד שני להשתמש ברשת אל-ג'זירה להצגת העמדות שלך". לסיום קבע: "החוק הזה שאנו דנים בו הוא לא ראוי".