הקשיים בדרך לממשלה: נתק בין הליכוד לשותפות מימין

מלאכת הרכבת הממשלה ממשיכה להיתקל במכשולים: בן גביר הפסיק את המו"מ עם הליכוד בשל הסיבה שתיק הנגב, הגליל והפריפריה לא יינתן לסיעתו. מחלוקת גם בין סמוטריץ' לנתניהו סביב ההתחייבות למהלכי סיפוח - שהאחרון מסתייג ממנה, כפי הנראה בשל חשש מעימות עם ארה"ב

זמן צפייה: 01:36

עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר החליטה להפסיק את שיחות המשא ומתן עם הליכוד לאחר שנודע לה שתפקיד שר הנגב, הגליל והפריפריה שהובטח לה, לטענתה, לא יינתן בסופו של דבר לבן גביר וסיעתו. כמו כן, המחלוקת בין הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' לליכוד היא סביב ההתחייבות למהלכי סיפוח, שנתניהו מסתייג ממנה. הסיבה: בליכוד חוששים מעימות עם ארצות הברית על רקע הדבר, ומעוניינים לקדם הסכמי שלום נוספים שסיפוח יכול למנוע.

אמש (ראשון) פורסם במהדורה המרכזית כי במסגרת המשא ומתן הקואליציוני להקמת ממשלה, סיעת הציונות הדתית הניחה על שולחן המו"מ את דרישתה מיו"ר הליכוד וראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, להתחייב על מהלכי סיפוח והחלת ריבונות ביהודה ושומרון. בליכוד, כאמור, מסתייגים מהתחייבות או אמירה ברורה בנושא הזה, ולפי שעה אין הסכמות על הנוסח ולא ברור האם זה יהיה חלק מההסכמים הקואליציוניעם. גורם מעורה במו"מ אומר בליכוד מסרבים לרדת לעומקם של דברים או לפרסם אמירה ברורה.

המאחז החדש בשומרון
דרישת הציונות הדתית: התחייבות לסיפוח. מאחז בשומרון | צילום: חדשות 13

יש לציין ולהזכיר שנתניהו התחייב כמה פעמים בעבר על מהלכים של סיפוח, כשלפני שנתיים וחצי אף קבע תאריך רשמי למהלך הזה. בסוף הוא העדיף, בתמיכת הממשל האמריקני, את הסכמי אברהם עם מדינות המפרץ על חשבון קידום המהלך הזה.

אפשר להעריך כי מה שעומד בבסיס חוסר ההסכמה של הליכוד לסיפוח זה קודם כל הרצון להימנע מעימות עם ממשל ביידן, שכן החלת ריבונות באיו"ש היא קו אדום מבחינת האמריקנים. בנוסף, מאז הבחירות ובשיחות שונות עם מנהיגי העולם נשמע שנתניהו הציב לעצמו יעד להגיע לעוד הסכמים עם מדינות נוספות במסגרת הסכמי אברהם. אמירה כזאת בנושא הסיפוח, אפילו לא מהלך אלא רק האמירה, תרחיק אותו מהסכמים נוספים.

פדואל ובית אריה - שתי התנחלויות ישראליות ביהודה ושומרון
החלת ריבונות? שטחי יהודה ושומרון | צילום: Shutterstock

מהליכוד לא נמסרה תגובה. גורמים בציונות הדתית מסרו: "אנחנו עובדים על הסכמים מפורטים בשלל נושאים שקשורים למחנה הלאומי ביניהם גם נושא הריבונות. את הפרטים אנחנו משאירים בחדר הסגור".

נושא אחר שמסתמנת הסכמה לגביו: בציונות הדתית וביהדות התוטרה דורשים עיגון בחוק לכך שהפרדה בין נשים לגברים באירועים לא תיחשב אפליה בעיקר אירוןעים תרבותיים למגזר החרדי. זה מייצר כמובן סערה ציבורית וחוסר הסכמות בקואליציה המתהווה.