חוק מח"ש וניגוד העניינים: ח"כ סעדה לא יקדם את ההצעה

פרסום ראשון: ועדת האתיקה בכנסת בדקה האם חבר הכנסת מהליכוד מצוי בניגוד עניינים כשהוא מקדם את החוק להוצאת המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות - בזמן שהוא מנהל תביעה נגד משרד המשפטים. בעקבות כך הוא אמר שלא ימשיך לקדם את החוק - והקואליציה תצטרך להתחיל מחדש את כל הליך החקיקה

זמן צפייה: 01:58

פרסום ראשון: במסגרת בליץ החקיקה המשפטית, גם החוק שמכונה "חוק מח"ש" עורר לא מעט ביקורת, והערב (רביעי) פורסם לראשונה במהדורה המרכזית כי בימים האחרונים התנהלה בדיקה בוועדת האתיקה בכנסת סביב השאלה האם ח"כ משה סעדה מהליכוד מצוי בניגוד עניינים כשהוא מקדם את החוק - בזמן שהוא מנהל בימים אלה תביעה תלויה ועומדת נגד משרד המשפטים על סך חצי מיליון שקלים.

ח"כ סעדה, סגן ראש מח"ש לשעבר שסיים את תפקידו עם בטן מלאה על הארגון. הגיש כזכור את החוק, שמטרתו להוציא את הגוף האחראי על חקירת שוטרים מהפרקליטות ולהכפיף אותו לשר המשפטים. לפני שבועיים היה אמור להתקיים דיון בוועדה על מנת להתחיל להכין את החוק לקריאה ראשונה, ואז פנתה ח"כ אפרת רייטן ממפלגת העבודה לוועדת האתיקה, בדרישה לבדוק את ניגוד העניינים הזה לטענתה.

בעקבות פניית רייטן, חברי ועדת האתיקה ניהלו שיח עם ח"כ סעדה, והעבירו לו מסר ברור בעניין הבעייתיות שהם רואים בסיטואציה הזאת. בשיחה עם חדשות 13 הערב אמר סעדה כי למיטב הבנתו זה לא עומד בהגדרה המדויקת בתקנון לעניין אישי וניגוד עניינים - אך בכל זאת כאמור הוא לא ימשיך לקדם את החוק, ולדבריו חבר כנסת אחר יגיש את הצעת החוק במושב הבא.

משרדי מח''ש, המחלקה לחקירות שוטרים
משרדי מח''ש | צילום: קובי גדעון, פלאש 90

יש לציין כי במקביל הוקם לאחרונה צוות במשרד המשפטים שבודק את מח"ש ואת הליקויים השונים שעלו בדו"ח מבקר המדינה, כך שלא בטוח שהשר יריב לוין ירצה לקדם את החוק כל עוד לא יוגשו המסקנות, אך בכל מקרה אם הקואליציה תרצה לקדם את החוק יצטרכו להגיש אותו מחדש - ולהתחיל מחדש את כל הליך החקיקה.