היועמ"ש בדיון על חסינות ח"כ כץ: היה בניגוד עניינים חמור

על רקע התנגדות מנדלבליט לבקשת החסינות של חבר הכנסת שנאשם בעבירות מרמה והפרת אמונים, הדיונים בסוגיה נפתחו בירושלים. "היה מצופה ממנו שידווח על הקשר עם חברו"

זמן צפייה: 03:57

הדיון בבקשת החסינות של ח"כ חיים כץ, שנאשם בעבירות מרמה והפרת אמונים, נפתח היום (חמישי) בוועדת הכנסת בראשות ח"כ אבי ניסנקורן ובהשתתפות היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט, שקבע כי "ניגוד העניינים של כץ חמור ונמצא ברף גבוה מאוד - היה מצופה ממנו שידווח על הקשר עם חברו, ואז ספק אם היה יכול לקדם את החוק".

ניסנקורן אמר בוועדה כי "אני מכיר את ח"כ חיים כץ שנים רבות בתפקידיו השונים. אני מעריך את פועלו ועשייתו החברתית. אני מניח שרבים מכם מכירים את חיים כץ שנים רבות, ולכן אני בטוח שדיוני החסינות קשים לכולנו. יחד עם זאת, השיקול היחיד שצריך לעמוד לנגד עינינו הוא לבחון האם העילות לחסינות הקבועות בחוק מתקיימות במקרה זה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

4.5 שנות מאסר לכדורגלן יצחק אספה שדרס למוות את ארי נשר

לאחר עשרה חודשי מעצר: נעמה יששכר שוחררה מהכלא הרוסי

בעקבות הנגיף: אלעל מפסיקה את הטיסות לסין למשך חודשיים

מנדלבליט וחיים כץ
מנדלבליט וחיים כץ | צילום: ארן דולב. shutterstock

בעקבות דבריו של היועץ המשפטי לממשלה, חברי כנסת מכל הסיעות טענו כי הם מבולבלים, וציינו כי כתב האישום נגד כץ יוצר קו גבול לא ברור בין האסור למותר. כץ אף הטיח במנדלבליט: "אתה לא יכול לשלוח אדם למשפט סתם - שותים את דמי. הוא עשה אותי רמאי".

אמש מסר מנדלביט את חוות דעתו בנוגע לבקשת החסינות של כץ, לפיה אין הצדקה לבקשה מכיוון שאינה עומדת באף אחד מהקריטריונים הקבועים בחוק החסינות לחברי הכנסת. העילות לבקשת חסינות מהעמדה לדין, שעליהן אמור לעמוד מחוקק הנאשם בפלילים, כוללות אפליה, קיום של הליכים נוספים במקביל, גרימת נזק של ממש כתוצאה מהגשת כתב האישום - וחסינות מהותית.

בחודש אוגוסט הודיע כץ על התפטרותו מתפקידו כשר הרווחה, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע כי יגיש נגדו כתב אישום בפרשת המניות. "הניסיון להטיל דופי בניקיון כפי, ו'להלביש' מניעים שאינם טהורים על פעילות שבלב מילוי תפקידי כחבר הכנסת, שבוצעה בתום לב מלא ובאמונה, כשליח ציבור - הוא חסר יסוד ונועד לכישלון", מסר כץ.

מכתב האישום נגד כץ עולה כי במקביל לכהונתו כחבר כנסת, שימש השר גם כיו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, ומתוקף תפקידיו אלו היה בעל השפעה על קידום הליכי חקיקה ונושאים שונים בעלי היבטים ציבוריים. במקביל, פעל השר כץ רבות בשוק ההון ותיק ההשקעות שלו גדל במיליוני שקלים בתקופה הרלוונטית. בן-ארי הוא איש שוק הון מנוסה, שהחל משנת 1999 שימש יועץ כלכלי של אקויטל, חברת החזקות ציבורית השולטת בחברות שונות ובהן איירפורט סיטי, נצבא, ישראמקו ויואל.

לפי כתב האישום, עם השנים התפתחה בין השר כץ לבן-ארי מערכת יחסים שהפכה לקשר חברי קרוב, כשבמקביל אחזו השניים באינטרסים כלכליים הדדיים. במסגרת זו השר כץ עמד על הפוטנציאל הרב הגלום במיומנותו הגבוהה של בן-ארי בהפקת רווחים כתוצאה מהמסחר בשוק ההון, ועל הפוטנציאל הכלכלי הגלום בכך עבורו.