השר זוהר הנחה לבחון את מיזם "שבת ישראלית": "שומרי השבת לא יופלו"

שר התרבות והספורט, הבהיר כי בכוונתו לבטל את המיזם, בו הושקעו 18 מיליון שקלים, בצורת תמיכה במוזיאונים ובאתרי מורשת שפעלו בימי שישי ושבת. לפיד בתגובה: "פגיעה בפריפריה וכפיה דתית מהסוג הגרוע ביותר"

מיקי זוהר, שר התרבות והספורט
מיקי זוהר, שר התרבות והספורט | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

שר התרבות והספורט, חבר הכנסת מיקי זוהר, התייחס הבוקר (שני) פעם נוספת למיזם של קודמו בתפקיד השר לשעבר חילי טרופר - "שבת ישראלית", והדגיש כי "מעולם לא אמרתי ולא העלתי בדעתי לבטל אירועים או לשלול מימון של מוסדות תרבות הפועלים בשבת". לדבריו של השר, "עם כניסתי לתפקיד, הבהרתי חד משמעית כי נשמור על הסטטוס קוו ועל החופש של אזרחי ישראל ובין היתר גם הבהרתי שאני לא אתערב בקיום משחקי הכדורגל בשבת".

עוד הוסיף השר בציוץ שפרסם בחשבון הטווטר שלו: "כמו שאף גוף ממשלתי רשמי בישראל לא יוזם מטעמו פעילות בשבת, גם משרד התרבות והספורט לא ייזום פעילות בשבת. כך היה מאז ומעולם וכך יהיה. מיותר לציין שיש כאן מעשה לא שוויוני שמפלה לרעה חלק ענק מהציבור. כמובן שבישראל מתקיימים וימשיכו להתקיים אירועי תרבות רבים בשבת שהמשרד מתקצב וכך גם יימשך, אך לא ניזום אותם. בדיוק כפי שעיקרון השיוויון מחייב ובהתאם לסטטוס קוו".

ראש הממשלה נתניהו שוחח עם שר התרבות והספורט מיקי זוהר והשניים הוציאו הודעה משותפת, לפיה בשיחה הובהר כי כל הפעילויות המתקיימות בשבת על ידי הגופים השונים שמתוקצבים על ידי המשרד יימשכו כרגיל. שר התרבות והספורט הבהיר כי הוא מבקש שהיוזמה לפעילויות תגיע מהגופים הממומנים ולא מהמשרד, מבלי כל פגיעה במימון עצמו ובתוכן הפעילות.

קודם לכן ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לשר זוהר לחזור בו מהחלטתו לבחון מחדש את מיזם "שבת ישראלית": "שבת ישראלית היא מיזם של אחדות ישראל. הוא לא פוגע באיש, הוא מכבד את השבת, את התרבות הישראלית ואת המסורת היהודית. הביטול שלו הוא פגיעה בפריפריה וכפיה דתית מהסוג הגרוע ביותר. אני קורא לשר מיקי זוהר לבטל את ההחלטה כדי למנוע עוד קרע בעם ישראל".

יו''ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס
יו''ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס תקף את החלטת השר זוהר: "אנחנו ראשי העיר יודעים האם נכון להפעיל תרבות ומופעים בשבת או לא עבור התושבים שלנו. 64% מתושבי מדינת ישראל אינם שומרים שבת. אל לך לפגוע בחופש הדת ואל לך להיות בתפקיד המצפון של הציבור. מדובר בכפייה דתית! השלטון המקומי יפעל למען כל תושביו ורווחתם".

"אמש, הודעת על הקפאת שתי תכניות 'רוח ישראלית' ו'שבת ישראלית' הפועלות בכ-200 רשויות במדינת ישראל ומבקשות להביא לפריפריה מופעים הצגות ואירועי תרבות מסובסדים, לצד, כניסה חופשית לאתרי מורשת המחזקים את הזהות הישראלית והיהודית. זאת, נוכח העובדה שחלק מהפעילויות מתקיימות בשבת. אדוני השר, מעבר להפקרה הכלכלית של עולם התרבות, כמי שגדל בפרפריה אתה וודאי יודע מה חשיבות המיזם, ומה חשיבות המיזם גם בשבת", הוסיף.

אמש, השר זוהר הדגיש בחשבון הטוויטר שלו כי "ציבור שומרי השבת בישראל לא יופלו במשמרת שלי". בתוך כך, השר הבהיר כי בכוונתו לבטל את המיזם, שלדבריו פוגע בסטטוס קוו. יצוין כי בפרויקט הושקעו 18 מיליון שקלים, בצורת תמיכה במוזיאונים ובאתרי מורשת שפעלו בימי שישי ושבת, והוא החל בתקופת ממשלת נתניהו-גנץ.

"שר התרבות והספורט הנכנס מיקי זוהר הנחה את צוות משרדו לבחון את שלל התוכניות של השר הקודם ביניהם תוכנית שבת ישראלית אשר מתקיימת גם בשבת ובכך מפלה ציבור שומרי שבת שלם", כתב זוהר בחשבון הטוויטר שלו. כמו כן, השר טען כי למרות שהמשרד בראשותו אינו מתערב בתכנים של גופים ממומנים - "ההחלטה של הממשלה הקודמת לגבי פעילות יזומה בשבת אינה עולה בקנה אחד עם המדיניות של השר זוהר והשמירה על הסטטוס קוו. לכן, הנחה השר את צוות משרדו לבחון את התוכנית מחדש. מיותר לציין כי מוזיאונים ימשיכו להיות פתוחים בשבת אך לא במימון המשרד".

בהמשך, השר התייחס גם לסוגיית משחקי הכדורגל שחלקם מתקיימים בימי שבת, והבהיר כי "כל גוף חופשי לעשות ככל העולה על רוחו ללא התערבות המשרד". עם זאת, השוני, כך לפי דבריו, הוא שהמשרד בראשותו "לא יוזם פעילויות השבת כדי לא להפלות לרעה את ציבור שומרי השבת".