משולה ועד זהבה: עלייתה ונפילתה של מרצ

מאז קום המדינה הייתה מפ"ם מיוצגת בכנסת, ולאחר שהתאחדה עם רצ ושינוי ב-1992 הייתה זו מרצ שייצגה את בוחרי השמאל. במשך 20 שנה חיממו חבריה את ספסלי האופוזיציה, אך דווקא לאחר שחזרה לממשלה - נפלה מתחת לאחוז החסימה | קיצור תולדות מפלגת השמאל הישראלי

יוסי שריד, שולמית אלוני, ניצן הורוביץ, זהבה גלאון, מרצ
יוסי שריד, שולמית אלוני, ניצן הורוביץ, זהבה גלאון | צילום: משה שי, פלאש 90

"תוצאות הבחירות הן אסון למרצ, אסון למדינה, וכן, גם אסון אישי לי", כך אמרה אמש (חמישי) זהבה גלאון, רגע אחרי שהתבררו תוצאות האמת הסופיות של הבחירות לכנסת ה-25, והתברר כי לראשונה מאז היווסדה - מפלגת מרצ לא תיוצג בכנסת.

מרצ הוקמה ב-9 במרץ 1992, לקראת הבחירות לכנסת ה-13, אבל הסיפור שלה מתחיל הרבה קודם. המפלגה הוותיקה ביותר שהרכיבה את מרצ, הלא היא מפ"ם (מפלגת הפועלים המאוחדת), נוסדה בינואר 1948, כמה חודשים לפני קום המדינה, כאיחוד בין "מפלגת הפועלים השומר הצעיר" לבין "התנועה לאחדות העבודה פועלי ציון", שבעצמן היו שתי מפלגות שהורכבו מאיחוד מפלגות שונות, אשר הוותיקה בהן הייתה מפלגת פועלי ציון שהוקמה בשלהי המאה ה-19.

הוועידה העולמית הראשונה של מפ''ם, 1948
הוועידה העולמית הראשונה של מפ''ם, 1948 | צילום: ארכיון השומר הצעיר יד יערי

בבחירות לכנסת הראשונה זכתה מפ"ם ב-19 מנדטים, והייתה לסיעה השנייה בגודלה בכנסת שזה עתה הוקמה. לכאורה, ניתן היה בשילוב של מפ"ם ו-46 המנדטים של מפא"י להקים קואליציה יציבה אשר תיקח את המדינה הצעירה לכיוון שמאלי, אך עצם היותה המתחרה העיקרית על ההגמוניה של מפא"י שנשלטה על ידי ראש הממשלה הנבחר דוד בן גוריון הובילה אותה לאופוזיציה.

בשנת 1955 הצטרפה מפ"ם לראשונה לקואליציה, ובשנת 1969 הסתפחה למפלגת העבודה ליצירת גוש פרלמנטרי משותף שזכה לשם "המערך". בשנת 1984, לאחר שהתיקו בבחירות לכנסת ה-11 הוביל להקמת ממשלת אחדות עם הליכוד, פרשה מפ"ם מהמערך.

שולמית אלוני
שולמית אלוני | צילום: פלאש 90

ב-1992 התמזגה מפ"ם עם רצ, שהקימה שולמית אלוני ב-1973, ועם שינוי, שהקים אמנון רובינשטיין ב-1974. בבחירות לכנסת ה-13 זכתה מרצ בהנהגת אלוני ל-12 מנדטים, הישג שלא זכתה לשחזר מאז, והצטרפה לקואליציה בראשות יצחק רבין, שהוביל את מפלגת העבודה ל-44 מנדטים.

בתחילת שנת 1996 נבחר יוסי שריד להנהגת מרצ במקומה של אלוני, ובבחירות לכנסת ה-14 איבדה המפלגה שלושה מנדטים, ועם עלייתו של בנימין נתניהו לשלטון מצאה עצמה באופוזיציה. במהלך כנסת זו התאחדו שלוש המפלגות שהרכיבו את מרצ, מה שגרם לפילוג במפלגת שינוי, אשר מנהיגה רובינשטיין הצטרף למרצ, ואילו אברהם פורז וחברים נוספים המשיכו בשינוי כמפלגה נפרדת.

יצחק רבין עם בכירי מרצ שולמית אלוני ואמנון רובינשטיין, פלאש 90
רה''מ יצחק רבין עם בכירי מרצ שולמית אלוני ואמנון רובינשטיין, 1994 | צילום: משה שי, פלאש 90

בבחירות 1999 התחזקה מרצ במנדט וזכתה ב-10 מנדטים, והצטרפה לממשלה שהקים אהוד ברק. כעבור שנה פרשה מרצ מהקואליציה על רקע מחלוקת שפרצה בין יוסי שריד, שר החינוך מטעמה, לבין סגן שר החינוך משולם נהרי מש"ס, לאחר שרה"מ ברק העדיף את עמדת ש"ס.

בבחירות 2003 התמודדה מרצ ברשימה משותפת עם תנועת שח"ר בראשותו של יוסי ביילין והבחירה הדמוקרטית בראשותו של רומן ברונפמן. הרשימה התרסקה בבחירות וזכתה לשישה מנדטים בלבד, מה שהוביל את יוסי שריד לפרוש מהנהגת התנועה.

יוסי שריד
יוסי שריד | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

לאחר הבחירות הוקמה רשימת שמאל חדשה בשם יחד (ראשי תיבות של ישראל חברתית דמוקרטית), אך לא הצליחה לזכות בהכרה ציבורית ושם המפלגה שונה למרצ-יחד. בבחירות 2006 זכתה הרשימה, בהנהגתו של ביילין, בחמישה מנדטים, ולקראת בחירות 2009 נבחר חיים אורון ליו"ר המפלגה.

בבחירות הללו הגיעה מרצ לשפל חדש, כשקיבלה שלושה מנדטים בלבד, ולקראת בחירות 2013 נבחרה זהבה גלאון ליו"ר המפלגה, והצליחה להכפיל את כוחה כשזכתה בשישה מנדטים. בבחירות 2015 קיבלה המפלגה חמישה מנדטים, ולקראת בחירות 2019 פרשה גלאון, ובמקומה נבחרה תמר זנדברג.

תמר זנדברג וניצן הורוביץ, מרצ
תמר זנדברג וניצן הורוביץ | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במשך ארבעה סבבי בחירות התנדנדה מרצ סביב אחוז החסימה, כאשר בסיבוב הראשון תחת זנדברג זכתה המפלגה בארבעה מנדטים, ולאחר מכן נבחר ניצן הורוביץ לראשות המפלגה והוביל אותה לריצה משותפת עם "ישראל דמוקרטית" שהקים רה"מ לשעבר ברק ועם סתיו שפיר שפרשה ממפלגת העבודה. בבחירות אלה זכתה הרשימה בחמישה מנדטים, ובסיבוב השלישי התאחדה עם העבודה-גשר והרשימה המאוחדת זכתה בשבעה מנדטים.

בסבב הרביעי של הבחירות, שנערך במרץ 2021, שוב התמודדה מרצ לבדה וזכתה בשישה מנדטים, ועם הקמת ממשלת בנט-לפיד חזרה לספסלי הקואליציה לראשונה מזה 20 שנה. פרפורי הגסיסה של מרצ הורגשו היטב במשך כל העשור האחרון, אך דווקא חזרתה לממשלה, שכללה שלושה שרים מטעמה, סימנה את ימיה האחרונים.

לקראת מערכת בחירות חמישית תוך שלוש שנים וחצי הודיע הורוביץ, שכיהן כשר הבריאות בממשלת בנט-לפיד, שלא יתמודד שוב על תפקיד יו"ר המפלגה, וגם שני השרים האחרים מטעם המפלגה - השרה להגנת הסביבה זנדברג והשר לשיתוף פעולה עיסאווי פריג' - הודיעו על פסק זמן מהחיים הפוליטיים. מי שחזרה למפלגה וניצחה את יאיר גולן בקרב על תפקיד היו"ר הייתה גלאון - שהובילה אותה אל מתחת לאחוז החסימה בבחירות 2022.

זהבה גלאון
זהבה גלאון | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

"כמה ימים לפני הבחירות, כשידעתי כבר שהסכנה למרצ גדולה ומוחשית, חלף לי בדיוק הסיוט הזה בראש", אמרה אמש גלאון, "של כנסת שתהייה ריקה ממרצ. שהמפלגה של כהנא בתוך הכנסת, והמפלגה של אלוני ושריד - לא. בגלל שלקחתי על עצמי את המשימה הזאת, אני רוצה להגיד את זה הכי ברור - האחריות היא כמובן גם עלי".

"הערכים ההומינסטים לא נעלמים בגלל 3800 קולות שבחרו בפתק הלא נכון", הוסיפה גלאון, "הם לא נחסמים בידי שום אחוז חסימה - אנחנו נמשיך להילחם, ובסוף ואנחנו ננצח. אני שולחת מכאן תודה מיוחדת לחברי רשימת מרצ לכנסת,  לכל הפעילים המסורים שלנו ולכל התומכים והתומכות שלנו. ואני אומרת לכם, גם אם החורף קשה - זה ממש לא ימנע את בוא האביב".

דאגה במטה מרצ בירושלים
דאגה במטה מרצ בירושלים בליל הבחירות | צילום: פלאש 90

בכנסת ה-25, לראשונה מקום המדינה, לא תהיה נציגות למפ"ם, ולראשונה מאז 1992 - לא תהיה נציגות למרצ. השמאל הישראלי יסתפק בארבעת המנדטים של מפלגת העבודה, שכבר מזמן (ואולי מעולם) לא הגדירה את עצמה כמפלגת שמאל. ואילו מרצ, שכינתה עצמה "השמאל של ישראל", תצטרך לחשב מסלול מחדש - ויחד איתה השמאל הישראלי כולו.