ח"כ מירב כהן: "הקיבוצים חטפו מכה חסרת תקדים - הם פריווילגים?"

לאחר שבשנים האחרונות התנועה הקיבוצית ספגה התקפות חוזרות ונשנות מצד שרים בממשלה, חברת הכנסת מיש עתיד יצאה להגנתם על רקע אירועי שבעה באוקטובר: "יש כ-268 קיבוצים בישראל, 75% מהם נמצאים בפריפריה וכמאה בגבולות המדינה, 12% מכלל חללי צה"ל הם חברי קיבוצים - ככה לא נראה מעמד פריווילגי"

זמן צפייה: 03:09

בנאום שנשאה אתמול (שני) במליאת הכנסת, השרה לשיוויון חברתי לשעבר ח"כ מירב כהן (יש עתיד) יצאה להגנת חברי הקיבוצים ברבחי הארץ - על רקע האסון שחוו קיבוצי העוטף לפני חודש ולנוכח ההתקפות שספגה התנועה הקיבוצית כולה מצד גורמים בממשלה ובחברה הישראלית לפני כן. "לצערי, בשנים האחרונות התנהל קמפיין ארסי ומתמשך נגד התנועה הקיבוצית והחברים בה. קיבוץ הפך בעיניי קבוצות מסוימות בישראל לשם נרדף לפריווילגים - אפילו פה היו מי ששלחו כלפיהם חיצי רעל והציגו אותם כאויביי המדינה", אמרה כהן במליאה.

"הקיבוצניקים מהווים פחות מ-2% מהאוכלוסייה בישראל, קוראים להם פריווילגים", הוסיפה השרה לשעבר, "יש כ-268 קיבוצים בישראל כאשר 75% נמצאים בפריפריה, כ-100 קיבוצים ממוקמים בגבולות המדינה, בגליל, בגולן, בערבה, בקו התפר וכמובן בעוטף עזה. רק בעוטף לבדו יש 28 קיבוצים ששמרו על המדינה ועל האדמות מסביב לעזה לאורך כל השנים - חלק מהם היו שם עוד לפני שקמה מדינה, והם נשארו בעוטף במשך עשורים לפני שהייתה גדר שהגנה עליהם".

עוד אמרה כהן: "הקיבוצים איבדו מעל ל-3,100 חללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה, מספר שמהווה מעל ל-12% מכלל חללי צה"ל ופי שישה מחלקם היחסי באוכלוסייה הישראלית. ככה לא נראה מעמד פריווילגי, ככה נראית אוכלוסייה שתורמת למדינה".

ח"כ מירב כהן וח"כ גלעד קריב, בג"ץ, עילת הסבירות
ח"כ מירב כהן בבית המשפט העליון בחודש ספטמבר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהמשך אמרה: "בשבעה באוקטובר, העמידה האיתנה של הקיבוצים הייתה גורם קריטי בכך שמחבלי החמאס האכזריים לא התקדמו עוד יותר פנימה. מחצית מהחטופים והחטופות לעזה נחטפו מהקיבוצים - הם חטפו מכה חסרת תקדים בהיסטוריה של המדינה, אבל לא נשברו".

"גם היום במטעים הקטיף נמשך, איפה ששרדו הרפתות גם עכשיו ממשיכים לחלוב ואפילו מכונות הדפוס בקיבוץ בארי חזרו לפעול", ציינה כהן לסיום, והוסיפה: "ככה נראה עמוד תווך של המדינה והחברה בישראל. 30 ימים עברו מאז שבעה באוקטובר, ואני חושבת שהגיע הזמן שגם ראשי המדינה יכירו תודה ויוקירו את הקיבוצים".

Whatsapp Image 2023 09 19 At 1
השר אמסלם בדיון בכנסת | צילום: ערוץ כנסת

לפני כחודשיים, השר לשיתוף פעולה אזורי והשר במשרד המשפטים דודי אמסלם תקף את הקיבוצים במהלך נאום שנשא למען קידום המהפכה המשפטית, במהלכו אמר: "הקיבוצניקים הם הגאונים שצריכים לקבל את ההחלטות, ואנחנו מנקי בתים? אמסלם דוד בחיים לא יהיה סוג ב'. בחיים. אין לי חיים אם אני סוג ב'. פה זה לא דרום אפריקה. גם שם הלבנים בסוף הפסידו".

לאחר שטייסי מילואים רבים הודיעו על השעיית התנדבותם בשל קידום חוקי המהפכה של שר המשפטים לוין בחודש יולי האחרון, ח"כ טלי גוטליב (ליכוד) תקפה: "מה נדמה לכם אנשי חיל האויר שאין לכם תחליף? יש גם יש! והתחליף יעלה עליכם ועל יהירותכם. לא עוד נציגי הקיבוצים לא עוד בנים של ואחים של".