הדרך חזרה לבלפור: לוח הזמנים עד הרכבת הממשלה החדשה

בעוד 7 ימים יועברו התוצאות הרשמיות לנשיא המדינה, שיזמין בתורו את ראשי הסיעות לסבב התייעצויות בבית הנשיא. לפי החוק, בתום הסבב יטיל הרצוג את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת - ולפי ספירת מרבית הקלפיות האדם הזה יהיה רה"מ לשעבר נתניהו

זמן צפייה: 01:25

תוצאות הבחירות לכנסת ה-25 ממשיכות להתבהר היום (רביעי), לאחר ספירת 95 אחוז מהקלפיות הרגילות. הלילה ב-23:00 תחל ספירת הקלפיות המיוחדות, בכללן קולות החיילים, קולות האסירים והקלפיות הנגישות. בתום שמונה ימים מיום הבחירות, יפורסמו תוצאות הבחירות הרשמיות ויימסרו לנשיא המדינה, זאת בהתאם לחוק יסוד: הכנסת.

אז יזמין מנכ"ל בית הנשיא את נציגי הסיעות אשר נבחרו לכנסת להתייעצויות עם הנשיא בבית הנשיא, ובסיום סבב ההתייעצויות יטיל הנשיא את תפקיד מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת. על פי החוק, לרשות הנשיא שבעה ימים לקיום ההתייעצויות, קבלת החלטה והטלת תפקיד הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת, עד לא יאוחר מה-16 בנובמבר. ייתכן שהטלת התפקיד תיערך עוד בטרם ימלאו שבעת הימים. אם יידרש לכך, ישקול הנשיא סבב התייעצויות נוסף.

בנימין נתניהו ויצחק (בוז'י) הרצוג
בנימין נתניהו ויצחק (בוז'י) הרצוג | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל, כך על פי חוק יסוד: הממשלה. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה של עד שבועיים נוספים על פי החוק. הליך ההתייעצויות הקבוע בחוק יועבר בשידור חי מבית הנשיא.

נכון לשעה זו לאחר ספירת מרבית הקולות, האדם שירכיב את הממשלה הבאה ויעמוד בראשה הוא בנימין נתניהו, שמפלגתו השיגה 32 מנדטים. קצת אחרי השעה 3:00 לפנות בוקר הוא עלה לנאום בבנייני האומה ואמר: "זכינו להבעת אמון אדירה מצד העם בישראל, כי התברר שוב שהליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר בישראל, בפער משמעותי מעל כל המפלגות האחרות".

בנימין נתניהו ורעייתו שרה
בנימין נתניהו ורעייתו שרה בנאום הניצחון בליל הבחירות | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"אני מבקש לומר לחבריי וחברותיי בתנועת הליכוד", אמר יו"ר הליכוד בפתח דבריו, "לחברות וחברי הכנסת, לראשי הסניפים, לפעילות ולפעילים, למתנדבות ולמתנדבים, שעברו עיר עיר, שכונה שכונה, בית בית, והביאו תוצאות - תודה רבה לכם".

על פי תמונת המצב, מפלגת יש עתיד וראש הממשלה הנוכחי יאיר לפיד עם 24, הציונות הדתית של סמוטריץ' ובן גביר היא המפלגה השלישית בגודלה עם 14 מנדטים, והמחנה הממלכתי של גנץ כרגע עם 12. ש"ס עם 11 מנדטים, יהדות התורה עם 8. ישראל ביתנו עם 5 וכך גם רע"ם וחד"ש-תע"ל עם 5 מנדטים כל אחת, ומפלגת העבודה עם 4 מנדטים.

מי שעדיין נמצאות מתחת לאחוז החסימה, לפי שעה, הן מרצ ובל"ד. בתמונת הגושים - גוש נתניהו עם 65 מנדטים, גוש השינוי עם 50 וחד"ש-תע"ל באמצע עם 5 מנדטים.

גנץ, סער ואיזנקוט
גנץ, סער ואיזנקוט | צילום: תומר ניוברג, פלאש 90

בתוך כך, הבוקר התקיימה פגישה של יו"ר המחנה הממלכתי ושר הביטחון בני גנץ יחד עם שר המשפטים גדעון סער ורא"ל (במיל') גדי איזנקוט. השלושה דנו בתוצאות הבחירות - ובתום הפגישה מסרו: "אנו מכבדים את החלטת הבוחרים, ולאחר הרכבת הממשלה, נשרת כאופוזיציה אחראית וממלכתית תוך שאנו ממשיכים לבנות את 'המחנה הממלכתי' כאלטרנטיבה שלטונית".

עוד הוסיפו השלושה: "בפני מדינת ישראל עומדים אתגרים גדולים שעמם תתמודד ממשלה הנשענת על גורמים קיצוניים. החלטנו להמשיך ולבסס את 'המחנה הממלכתי' כתנועה משמעותית במרכז הזירה הפוליטית.