חוק היועמ"שים: העמדה לא תחייב, רה"מ והשרים יוכלו לדחות אותה

אחרי הפרסום בחדשות 13: תזכיר החוק שהועבר לחברי ועדת חוק, חוקה ומשפט מפרט כי "עצה משפטית שתינתן לממשלה לא תחייב אותה" וכי "ראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, רשאים לדחות את העצה המשפטית ולפעול בניגוד לה"

זמן צפייה: 00:30

כפי שנחשף בחדשות 13: תזכיר החוק בנוגע לשינוי מעמדם של היועצים המשפטיים הועבר הבוקר (לחמישי) לחברי ועדת חוק, חוקה ומשפט. לפי התזכיר, עמדת הייעוץ המשפטי לא תהיה מחייבת, וראש הממשלה והשרים יוכלו לדחות אותה ולא לפעול על-פיה.

"ראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, מוסמכים לקבוע את עמדת משרדם או הרשויות המנהליות הנתונות לאחריותם בנושאים משפטיים, דרך כלל או למקרה מסוים", נכתב. "עצה משפטית שתינתן לממשלה לא תחייב אותה ולא יהיה בה כדי לשנות את המצב המשפטי עבורה".

עוד נכתב כי "עצה משפטית שתינתן לראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, לא תחייב אותם, ולא יהיה בה כדי לשנות את המצב המשפטי עבורם. הממשלה, ראש הממשלה וכל שר משרי הממשלה, רשאים לדחות את העצה המשפטית ולפעול בניגוד לה. הממשלה, ראש הממשלה וכל שר בתחומי משרדו, יקבעו את העמדה שתוצג בשמם, או בשם רשות מנהלית הנתונה לאחריותם, בפני כל מי שבידו סמכות שפיטה על-פי דין".

שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות''
שר המשפטים יריב לוין מציג את ''רפורמת המשילות'' | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בחודש שעבר פורסם ב"שישי" עם אילה חסון כי בין ההסכמים הקואליציוניים שטומנים בחובם גם הסכמים רבים שלא בכתב, הקואליציה מתכננת גם מהפכה חוקית במעמדם של היועצים המשפטיים לממשלה ולמעשה לקבוע בחוק שעמדת הייעוץ המשפטי לממשלה לא תהיה מחייבת.

כך למשל, אם היועמ"שית תחשוב שהממשלה עושה פעולה שמנוגדת לחוק - היא תוכל לבטא את עמדתה, אך כעת יהיה מעוגן בחוק כי בניגוד למקובל כיום - לא תהיה לה זכות וטו ועמדתה לא תהיה מחייבת.

מדובר באחת מדרישותיו של שר האוצר ושר בצלאל סמוטריץ' וחלק מהתוכנית המשפטית שהציג לפני הבחירות, שממילא גם שר המשפטים יריב לוין היה מעוניין בה. בנוסף, במהפכת היועמ"שים מבקשת הקואליציה גם לקבוע בחוק כי היועצים ימונו במשרות אמון על ידי מנכ"לי המשרדים הממשלתיים - שהם בעצמם ממונים במשרת אמון של השרים עצמם.