לראשונה אחרי הוויתור של בן ארי: היועמ"ש ואוחנה ייפגשו היום

סערת מינוי מ"מ פרקליט המדינה: לאחר שהמועמדת של השר בחרה לסגת, השניים ייפגשו היום כדי לדון בצעדי המשך. מנדלבליט הציע לשקול גם את מועמדותן של המשנות לפרקליט, נורית ליטמן וליאת בן ארי

זמן צפייה: 00:36

סערת מינוי ממלא מקום פרקליט המדינה: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ושר המשפטים אמיר אוחנה צפויים להיפגש היום (שני) לראשונה, לאחר הוויתור של אורלי בן ארי על התפקיד.

מנדלבליט שלח מכתב לאוחנה, שבו הציע לו לשקול את מועמדותן של המשנות לפרקליט המדינה, נורית ליטמן וליאת בן ארי, לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה. זאת, בנוסף לשמות שהציע היועץ לשר עוד קודם לכן.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

בשבוע הבא: דיון ראשון בשאלת הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו

היועמ"ש לבן ארי: החלטתך לוותר על התפקיד – צעד מבורך ואמיץ

פרסום ראשון: מדריך בבית ספר בערד הורחק בחשד שתקף שני תלמידים

יועמ''ש אביחי מנדלביט ושר המשפטים אמיר אוחנה
יועמ''ש אביחי מנדלביט ושר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: רויטרס, מתוך עמוד הפייסבוק של אמיר אוחנה

לדברי מנדלבליט, המועמד המתאים ביותר בעיניו לתפקיד הוא המשנה לפרקליט המדינה, שלמה למברגר, אך לאור הנסיבות שנוצרו וכדי למנוע מצב שבו מינוי ממלא המקום הופך מושא למחלוקת ולעימות בינו לבין השר, הוא הציע לשקול גם את מועמדותם של אורית קוטב וציון אילוז, שבניגוד לדברי השר הינם גם בעלי ניסיון במשפט פלילי.

"כל חמשת המועמדים המוזכרים לעיל יכולים לעמדתי לשמש בתפקיד מ"מ פרקליט המדינה ולתרום לשמירת שלטון החוק וביצורו, להגנה על האינטרס הציבורי, על זכויות האדם ועל המינהל התקין. מינוי אחד ממועמדים אלה, אשר ייעשה בהסכמה בין שר המשפטים לבין היועמ"ש, יחזק את אמון הציבור בעצמאות פרקליטות המדינה והעומד בראשה, ובאי-תלותם בגורמים הפוליטיים", כתב מנדלבליט.

מוקדם יותר היום שוחח היועץ עם מי שהייתה מועמדת לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה - והחליטה לסגת, אורלי בן ארי, ובירך אותה על החלטתה. "צעד מוברך ואמיץ", אמר מנדלבליט.

היועמ"ש חזר על דבריו, לפיהם הוא "מעריך את תרומתה הרבה לאכיפת החוק ואת מקצועיותה וכי ברור שאינו מטיל ספק ביושרה האישית שלה ובכוונותיה הכנות לקבל על עצמה את התפקיד", ואף הדגיש כי "עמדתו בנוגע למינוי אינה מושתתת על שיקולים אישיים, אלא על עמדה משפטית בנוגע לתהליך הנדרש לשם הבטחת עצמאותו ואי תלותו של ממלא פרקליט המדינה".

מוקדם יותר היום כינס מנדלבליט ישיבה דחופה עם כל הנהלת הפרקליטות בנושא המינוי לתפקיד, במהלכה אמר כי בכוונתו להוסיף שמות לרשימת המועמדים והדגיש כי אסור שהמינוי יהיה פוליטי. במהלך הישיבה הוצג מכתב של פרקליט מפרקליטות המדינה, שמחה על חוסר התגובה של הנהלת הפרקליטות לפרסום נגד בן ארי.

עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג
עו''ד אורלי בן-ארי גינזברג | צילום: חדשות 13

בתוך כך, בישיבה, ליאת בן ארי - המשנה ליועמ"ש והתובעת בתיקי ראש הממשלה נתניהו, טענה כי גם כשאותה התקיפו, לא היה קול מהנהלת הפרקליטות. רובם הגדול של המשתתפים אמרו כי בן ארי הייתה כלי משחק בידי שר המשפטים אמיר אוחנה, וכי ממלא המקום צריך להיות בהסכמה מלאה של היועץ המשפטי ומתוך הרשימה שלו.

אתמול פורסם כי שר המשפטים אוחנה מנסה לרמוז שבן ארי חזרה בה ממינויה לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה בשל לחץ חיצוני שהופעל עליה. עם זאת, מגורמים במשרד המשפטים עולה כי אין אינדיקציה שהיועץ המשפטי לממשלה הפעיל עליה לחץ כזה.

במערכת המשפט לא כולם שמחים מהשתלשלות הפרשה, וישנם אפילו כאלה שנפגעו מאמירת היועמ"ש כי שלמה למברגר הוא המועמד היחיד מטעמו. נוסף לכך, הדעות חלוקות אם מנדלבליט פעל נכון כשהחליט להילחם במינוי, מהבחינה של סוגיית אמון הציבור במערכת. ספק אם המועמד הרלוונטי היחיד שנשאר – דן אלדד, בהנחה שאוחנה לא רוצה את למברגר – ירצה את התפקיד. השר הודיע שיביא מועמדים חדשים, והמערכת שוב תיכנס לסחרחרה.