מנדלבליט בריאיון: "עדיפה התנגשות על פני פשרה רעה"

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר התייחס ב"מטה המרכזי" להדחת ממ"ז ת"א במשטרה עמי אשד על ידי בן גביר ואמר כי הוא "מאוד מוטרד מהעיתוי". על המהפכה המשפטית הוסיף: "זו תקופה היסטורית שתיזכר עוד הרבה דורות, פגיעה ביסודות המשטר הבסיסיים ביותר"

זמן צפייה: 22:37

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר פרופסור אביחי מנדלבליט התראיין הערב (שבת) ב"מטה המרכזי" והתייחס למהפכה המשפטית, להדחת ניצב עמי אשד מתפקידו השבוע וכן למחאה שנכנסת לשבוע העשירי ברציפות היום. "עדיפה התנגשות על פני פשרה רעה. זו תקופה היסטורית שתיזכר עוד הרבה דורות".

בתחילת הריאיון הסביר מנדלבליט מדוע בחר להתראיין, "שקט זה רפש", אמר היועץ המשפטי לממשלה לשעבר. "חייבים לדבר, זו תקופה היסטורית שתיזכר עוד הרבה דורות. אין לי ברירה אלא לדבר - זו האמת שלי. יש פה משהו שפוגע ביסודות המשטר הבסיסיים ביותר, אלה שברוחם הוקמה מדינת ישראל. העדפתי לא להתראיין - עד שהגיעו מים עד נפש".

ברקת, נתניהו ולוין
לוין, נתניהו וברקת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

היועץ המשפטי לשעבר התייחס להחלטה של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ביום חמישי האחרון להדיח את מפקד מחוז תל אביב עמי אשד מתפקידו והעברתו לתפקיד פחות "נחשב". מנדלבליט אמר כי הוא "מאוד מוטרד מהעיתוי והאמירות של בן גביר סביב הדחת מפקד מחוז תל אביב. סוגיית העיתוי, ההקשר, האמירות של השר שלא אמור לכאורה להתערב במהלך שכזה - שהוא מהלך פיקודי בתוך המשטרה. האם סבב תפקידים קורה בדיוק ביום שהשר אומר בזעם שהוא אינו מרוצה מתפקוד מפקד המחוז?".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה הקפיאה את המהלך מחשש "לחוקיות התהליך". מנדלבליט אמר כי "היועמ"שית מוטרדת כמו שכל אחד מאיתנו צריך להיות. זו דוגמה טובה מה ייעוץ משפטי עצמאי צריך לעשות כשומר סף במקום שבו מזהים חריגה מהדין, מהחוק. אני די בטוח שהייתי מקבל החלטה דומה".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לגבי החקיקה עצמה של המהפכה המשפטית הוסיף: "ישראל תחדל מלהיות דמוקרטיה. מה שאני חושש ממנו, הוא ההתעקשות המסיבית על השופטים. זה יהיה מינוי פוליטי, עצמאות המשפט חייבת להישמר בכל תנאי וזה קריטי - בלי מינויים פוליטיים. יותר חשוב מזה היא עצמאות היועץ המשפטי לממשלה והיועצים המשפטיים במשרדי הממשלה".

"עדיפה התנגשות על פני פשרה רעה", אמר היועמ"ש לשעבר על המתוווים השונים שפורסמו כפשרה לאחרונה. "פשרה רעה, נראה את הפירות הבאושים שלה אחרי כמה חודשים או שנים. כשיהיו שופטים פוליטיים לא יהיה אפשר לתקן. יועמ"ש פוליטי לא יעביר ביקורת".