ממשלת החירום הושבעה; לפיד: "לא נצטרף, אך נתמוך"

הכנסת מקיימת את השבעת ממשלת החירום. נתניהו נאם: "ה-7 לאוקטובר - היום הנורא ביותר לעם היהודי מאז השואה". לפיד הצהיר כי לא ייכנס לממשלה: "הוקם מבנה שלא יוכל לעבוד. גנץ ואיזנקוט ייתנו עצות, נתניהו לא יקשיב". הוא הוסיף: "מה שקרה בשבת הוא כישלון שאין עליו כפרה". מיד: הצהרות נתניהו וגנץ. שידור ישיר

זמן צפייה: 24:22

יממה אחרי שהושגו הסכמות על ממשלת החירום, הערב היא הושבעה (חמישי) בכנסת, לאחר ש-66 חברי כנסת הצביעו בעדה ו-4 התנגדו. ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים בתחילת הישיבה ואמר: "ממשלת החירום היא מסר של כוח עצום, כולנו בזה יחד. השבת של ה-7 באוקטובר תיחרט כיום ארור ושחור בתולדות העמים, ועבור עם ישראל זה היום המחריד ביותר מאז השואה". לפני כן, ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר הצהרה. הוא אמר כי יש עתיד לא תצטרף לממשלה: "הוקם פה מבנה שלא יכול לעבוד. גנץ ואיזנקוט ייתנו עצות, נתניהו לא יקשיב". לדבריו, "אמנם לא נצטרף - אך נתמוך. לא נצביע נגד הממשלה".

השרים החדשים בממשלת החירום שהושבעו במליאת הכנסת הם חמשת שרי המחנה הממלכתי - בני גנץ, גדי איזנקוט, גדעון סער, יפעת שאשא-ביטון, חילי טרופר וגדעון סער. בנוסף, אריאל בוסו מש"ס מונה לשר הבריאות, במקומו של משה ארבל שיישאר בתפקידו כשר הפנים..

חרבות ברזל השבעה ממשלת חירום
רה"מ נתניהו ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ לוחצים ידיים בהשבעה | צילום: נעם ריבקין-פנטון , פלאש 90

בנאום הפתיחה של השבעת ממשלת החירום אמר רה"מ נתניהו כי "ממשלת החירום שאנו מקימים מעבירה מסר עצום - כלפי חוץ וכלפי פנים. אנחנו עומדים במערכה הזו יחד, באחווה ובערבות הדדית". עוד הוא הוסיף, כי "זוהי מלחמה על הבית שצריכה להסתיים בריסוק מוחלט של החמאס - החמאס שהוא דאעש".

ראש הממשלה הוסיף: "במשך אלפי שנות קיומו, עמדנו באינספור מבחנים. ידענו סבל, מכאוב, יותר אולי מכל עם אחר. אבל מעולם לא נכנענו. כוח הרצון ויכולת העמידה הם שמות נרדפים לעם ישראל. גם במבחן הנוכחי נעמוד. השבת של ה-7 באוקטובר תיחרט כיום ארור ושחור בתולדות העמים, ועבורנו עם ישראל זה היום המחריד ביותר מאז השואה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-1210231850' autoplay='0' credit='' desc='נאום ראש האופוזיציה לפיד' poster='' kid='1_u3jyva50' duration='408']

לדברי לפיד זמן קצר מקודם לכן, "אנחנו אומה שנשבר ליבה. דגל ישראל מוכתם בילדינו. מהאדמה הם זועקים: 'איך לא ראיתם, איך לא התכוננתם?'. אנחנו צריכים להרוס את כוחה הצבאי של עזה - ונהרוס אותו. אנחנו צריכים למגר את חמאס - ונמגר אותו. אנחנו צריכים להפעיל כוח כמו שלא הופעל פה מעולם - ונפעיל אותו. באותו זמן נבכה ונקבור את מתינו ונגיד את האמת הקשה. מה שקרה בשבת האחרונה הוא כישלון שאין עליו כפרה. לוחמינו היום צריכים לדעת שהם יוצאים למלחמה וכולנו מאחורים. הייתי הראשון להציע ממשלת חירום ואחדות כבר בשבת אחר הצהריים. אם הייתי חושב שמה שמוקם היום הוא ממשלת חירום אמיתית - הייתי מצטרף. עדיין אפשר לעשות את זה".

ממשלת חירום חרבות ברזל
גדעון סער ובני גנץ לפני ההשבעה | צילום: נעם ריבקין-פנטון , פלאש 90
ממשלת חירום חרבות ברזל
בנימין נתניהו בהשבעת ממשלת החירום | צילום: נעם ריבקין-פנטון , פלאש 90

אתמול, שעות אחרי שסיכמו על הקמת ממשלת חירום, נשאו נתניהו, גנץ ושר הביטחון יואב גלנט הצהרות. נתניהו אמר: "טבחו באנשינו, נשינו נאנסו. גורל המדינה שלנו מוטל על הכף. נעבוד יחד שכם אל שכם למען אזרחי ישראל. עברנו להתקפה. כל איש חמאס הוא בן מוות. נרסק ונחסל את חמאס כמו שדאע"ש חוסל". גלנט איים גם הוא: "נמחה את חמאס מעל פני האדמה. אירוע כזה לא ראיתי מימיי. זו התקפת הטרור הקשה ביותר שהייתה מעולם; אנשים נשרפו בחיים, ילדים נרצחו, זו ברבריות שהעם היהודי לא חווה מאז 1945". גנץ התייחס להקמת ממשלת החירום: "זו לא שותפות פוליטית, זו שותפות גורל. כולנו מגויסים, כולנו מחנה אחד".

קבינט המלחמה יכלול את נתניהו, גלנט וגנץ. איזנקוט ודרמר יהיו משקיפים. השרים הנוספים בקבינט המדיני-ביטחוני מטעם המחנה הממלכתי יהיו ח"כ חילי טרופר וח״כ יפעת שאשא ביטון (כמשקיפה). גנץ אמר זמן קצר לאחר מכן: "ישראל לפני הכול". בעקבות הקמת ממשלת החירום, הודיע נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון כי יאריך את כהונתו עד לתום המלחמה.

עיקרי ההסכמות:

- יוקם "קבינט ניהול מלחמה" עם שלושה חברים: ראש הממשלה, שר הביטחון ויו"ר המחנה הממלכתי. בנוסף, יכהנו רא"ל (במיל') גדי איזנקוט והשר רון דרמר כמשקיפים בקבינט ניהול המלחמה.
- מטעם המחנה הממלכתי יתווספו בסך הכול חמישה שרים ללא תיק לקבינט המדיני-ביטחוני (כשאחד מהם כמשקיף): בני גנץ, גדעון סער, גדי איזנקוט ושני שרים נוספים. זאת למשך תקופת המלחמה.
- יחשמר מקום בקבינט ניהול המלחמה לייו"ר האופוזיציה אם יצטרף.
- במהלך תקופת המלחמה לא יקודמו הצעות חוק או החלטות ממשלה שאינן נוגעות לניהול המלחמה. כלל המינויים הבכירים יוארכו אוטומטית במהלך תקופת המלחמה.