נדחתה עתירת יש עתיד להכריז על ערוץ 14 "גוף פעיל בבחירות"

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית השופט יצחק עמית דחה את עתירת המפלגה להכריז על הערוץ כערוץ תעמולה. המפלגה חויבה בהוצאות בסך 20 אלף לערוץ 14 ו-20 אלף שקלים למפלגת הליכוד

נדחתה עתירת יש עתיד להכריז על ערוץ 14 "גוף פעיל בבחירות"
נדחתה עתירת יש עתיד להכריז על ערוץ 14 "גוף פעיל בבחירות" | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, דחה היום (חמישי) את עתירת מפלגת יש עתיד להכריז על ערוץ 14 בטלוויזיה כ"גוף פעיל בחירות". מפלגת יש עתיד חויבה בהוצאות בסך 10 אלף לערוץ 14 ו-10 אלף שקלים למפלגת הליכוד.

בתגובה להחלטה, נמסר מערוץ 14: "טוב היה אם ראש ממשלה במדינה דמוקרטית לא היה מגיש עתירה כזו נגד ערוץ תקשורת. בית המשפט דחה את העתירה על הסף וחייב את יש עתיד בכל הוצאות המשפט. הניסיון לתייג גוף תקשורת כמזוהה פוליטית רק כי השלטון לא מתחבר לביקורת המופיעה בו הוא פסול וצריך לעורר דאגה בקרב כל העיתונאים".

בתגובתו לעתירה טען ערוץ 14 כי העתירה היא ניסיון לפגוע בחופש הביטוי והעיתונות ומטרתה למעשה להביא לסגירתו של הערוץ, שכן המשמעות האופרטיבית של קבלת העתירה היא שהערוץ מפר את תנאי רישיונו וייאלץ להיסגר. זאת, מן הטעם הפשוט שכלל לא ניתן להורות על רישום הערוץ כגוף פעיל בבחירות אצל מבקר המדינה, שכן הוא מאוגד כחברה פרטית, ואילו הסעיף הרלוונטי מתיר לרשום תאגיד רק כאשר מדובר בעמותה או בחברה לתועלת הציבור.

הליכוד הכחיש בתגובתו כל קשר או זיקה רשמית לערוץ 14, והרחיב על חשיבותו של חופש הביטוי הפוליטי ועל נטל ההוכחה המוטל על מי שמבקש להגביל שידורים בגוף תקשורת. נטען באריכות יתרה כי הראיות שהציגה העותרת בעתירתה אינן מגבשות תשתית עובדתית מספקת להוכיח את טענותיה, אך יצוין כי אין בתגובה התייחסות לדוגמאות הרבות המובאות בעתירה.

שלשום, קיים ערוץ 14 מחאה מול קריית הממשלה בתל אביב, זאת כנגד עתירת מפלגתו של ראש הממשלה יאיר לפיד לפני כשבועיים, בבקשה להכריז על הערוץ ובעליו כגוף פעיל בחירות, בטענה כי הערוץ קורא לצופיו לתמוך במפלגת הליכוד ובעומד בראשה בנימין נתניהו ולהימנע מהצבעה ליש עתיד: "שידורי ערוץ 14 מכילים תכני תעמולה מובהקים, וזאת לצד פעילות אינטנסיבית של מגישי ערוץ 14, המזוהים עם הערוץ ומהווים את ה'פנים' שלו".