גנץ: "להגיע למועד בחירות מוסכם - במהלך ספטמבר"

יו"ר המחנה הממלכתי קרא לקבוע "תאריך מוסכם לבחירות - בספטמבר", והוסיף: "עדכנתי את ראש הממשלה בנושא". הליכוד: "עוסק בפוליטיקה קטנה רק בגלל התפרקות מפלגתו". לפיד: "אסור לחכות עוד חצי שנה". שותפו של גנץ עד לא מזמן, סער: "בשביל סיסמאות חלולות אין צורך לכנס הצהרה"

זמן צפייה: 01:16

חבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, קרא הערב (רביעי) במסיבת עיתונאים לקבוע "תאריך מוסכם לבחירות - במהלך ספטמבר", ואמר בהקשר זה: "שוחחתי בשבועות האחרונים עם מנהיגים פוליטיים בנושא ועדכנתי גם את ראש הממשלה - שאני מאחל לו בריאות והחלמה מהירה - ואמשיך איתו את הדיאלוג בנושא".

ברקע ההפגנות הסוערות נגד הממשלה בירושלים והמגעים לעסקת חטופים, גנץ אמר: "מה שקורה במסדרונות השלטון, ברשתות, ברחובות, מסוכן וחייב להיעצר. אסור בזמן מלחמה לעגן חוק השתמטות. אסור לנהוג בחוסר רגישות כלפי משפחות החטופים - ונכון היה להיענות לבקשתן לבטל את פגרת הכנסת".

בהמשך הוסיף: "אסור לערוך השוואות בין מפגינים לשונאינו. את שונאינו צריך להשמיד, לאחים צריך להקשיב. אסור לפגוע ביחסים האסטרטגיים עם ארה"ב ואסור לנהוג באלימות ולא להישמע להנחיות המשטרה - שגם היא חייבת לנהוג באחריות ובאיפוק מול כאב ציבורי גדול".

השר בני גנץ
השר בני גנץ | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במהלך הצהרתו, גנץ שב ואמר כי מפלגתו לא תישאר בממשלה במידה ולא ינקטו צעדים להחזרת החטופים. "חבריי ואני לא נשב בממשלה שלא תפעל באמת להשיב את החטופים", אמר, והוסיף: "אני מרכין את ראשי כלפי משפחות החטופים, ומתבייש כשאני שומע את היחס של חלק מהציבור ונבחריו כלפיהם. ראש הממשלה חייב להתבטא בנושא באופן ברור ולחזק אותן ולדאוג שכל חברי הקואליציה מתייחסים אליהן באופן הולם. מגיע להן לדעת שהחברה הישראלית לא נגדן - אלא מאחוריהן. המשפחות חייבות לדעת שאנו עושים הכול - לילה ויום - כדי שיקיריהן יישבו איתן אולי, כבר בליל הסדר".

"הצורך הביטחוני החשוב ביותר הוא לשנות את המציאות בצפון הארץ", הוסיף השר, "בחמאס עוד נילחם שנים רבות. אי אפשר להשלים עם השארתם של תושבי הצפון הרחק מבתיהם. צה"ל עושה עבודה מצוינת, ופוגע קשות בחיזבאללה, אך עלינו להשלים את המשימה. המטרה שלנו צריכה להיות השבת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון - עוד בקיץ הזה".

בהמשך דבריו התייחס גנץ למתיחות הגוברת עם איראן, ברקע חיסול בכיר משמרות המהפכה, ואמר: "יש לנו הזדמנות להביא להיפוך אסטרטגי מול החמאס וכל מבקשי רעתנו ובראשם איראן. מי שמבקש להביא עלינו מלחמה אזורית - צריך למצוא את עצמו מול ברית אזורית. הסכם נורמליזציה עם סעודיה, שישלב מעשה מדיני, תוך הקמתה של מנהלת בינלאומית של מדינות ערב לרצועת עזה, נמצא בהישג יד. הסכם כזה יכול להיות חלק מרכזי במאמץ להחלפת שלטון החמאס".

הפגנה למען החטופים בת"א: "עסקה עכשיו"
הפגנה למען החטופים בת"א: "עסקה עכשיו" | צילום: רויטרס

שותפו של גנץ עד לא מזמן, ח"כ גדעון סער, מיהר לתקוף בעקבות ההצהרה: "השר גנץ הוא שותף לקבינט המלחמה הכושל וחסר הרעיונות שקלע את ישראל למבוי סתום במלחמה. בדבריו הערב לא נאמר דבר לגבי הדרך לפתור את האתגרים. בשביל סיסמאות חלולות אין צורך לכנס הצהרה חגיגית לתקשורת. שמענו כאלה מספיק".

גם ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לדבריו של גנץ, וביקר את קריאתו לקיים בחירות בחודש ספטמבר ולא מוקדם יותר. "מדינת ישראל לא יכולה לחכות עוד חצי שנה עד שהממשלה הגרועה, המסוכנת והכושלת בתולדות המדינה תלך הביתה", מסר לפיד, "הממשלה הזו צריכה ללכת הביתה מוקדם ככל האפשר כדי שנוכל להחזיר את החטופים, להחזיר לביתם את המפונים, לנצח את החמאס ולוודא שמישהו מטפל במעמד הביניים הישראלי".

מהליכוד נמסר בתגובה: "ברגע גורלי למדינת ישראל ובעיצומה של מלחמה, השר בני גנץ חייב להפסיק לעסוק בפוליטיקה קטנה רק בגלל התפרקות מפלגתו. בחירות עכשיו יביאו בהכרח לשיתוק, פילוג, פגיעה בלחימה ברפיח ופגיעה אנושה בסיכויים לעסקת חטופים".

חיבוק בין השותפים החדשים. גנץ וסער
השר גנץ וסער | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

מוקדם יותר, גנץ כבר התייחס להפגנה נגד הממשלה שנערכו אמש בירושלים, וכתב ברשתות החברתיות שלו: "אסור לנו לקבל אלימות משום צד, אסור לקבל התעלמות מהנחיות המשטרה ופריצת מחסומים כפי שראינו אתמול בלילה בירושלים". עוד הוסיף יו"ר המחנה הממלכתי: "עוצמתו של צה"ל ורוח הלוחמים הם חלק משמעותי ביכולתנו לנצח את המלחמה - אך אחדות העם היא המפתח לעתידנו. מחאה היא לגיטימית, הכאב גם הוא מובן, אבל על החוק וכללי המשחק חייבים לשמור".

בתוך כך, ראש שב"כ רונן בר פרסם הבוקר התייחסות חריגה להפגנה, ואמר כי "זוהי מגמה מדאיגה שעלולה להוביל למחוזות מסוכנים שאסור להגיע אליהם. השיח האלים ברשת וחלק מן המראות שראינו הלילה בירושלים, חורגים מכללי המחאה המקובלים, פוגעים ביכולת לשמור על הסדר הציבורי, עשויים להוביל לחיכוך אלים עם גורמי האבטחה, להפריע להם למילוי תפקידם ואף לפגיעה באישים מאובטחים". בר הוסיף: "ישנו קו ברור בין מחאה לגיטימית למחאה אלימה ובלתי חוקית".