הרמטכ"ל: "יש מדי יום דגשים ספציפיים להוראות הפתיחה באש"

במהלך ישיבת הממשלה, רא"ל הלוי התייחס לביקורת השרים על הוראות הפתיחה באש. לאחר שהשר בן גביר מתח ביקורת נוספת ואמר: "אתה מכיר אותם. הם ינסו אותנו, ישלחו נשים, ישלחו ילדים". על פעולה צבאית ברפיח אמר הלוי: "אישרתי תוכניות כבר 3 פעמים. תקראו לי ואבצע"

הרמטכ"ל הרצי הלוי
הרמטכ"ל הרצי הלוי | צילום: פלאש 90

הרמטכ"ל, רב-אלוף ברצי הלוי, התייחס במהלך ישיבת הממשלה היום (ראשון) לנהלי הפתיחה באש באזור הגבול, לאחר שהנושא עורר סערה בקרב השרים בשבועות האחרונים. רא"ל הלוי אמר בישיבה: "המפקדים נותנים מידי יום דגשים ספציפים להוראות".

"ההוראות ברורות ומאפשרות למנוע התקרבות לגדר", אמר הלוי, והמשיך: "במרחבים רבים יש כוחות משני צידי הגבול, וירי אוטומטי מעלה את הסיכויים לירי דו-צדדי. כמו כן יכול להוביל בטעות לירי החטופים שיצליחו להימלט ולהגיע למרחב. יש מעט מאוד התקרבויות ב-800 מטר, אין פחות מזה. הוראות הפתיחה באש נותנות מרחב פעולה מלא".

לאחר מכן, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מתח ביקורת: "אתה מכיר אותם. הם ינסו אותנו. ישלחו נשים, ישלחו ילדים שבסוף יתגלו כמחבלים, אם נמשיך ככה נגיע ל-7 באוקטובר". בתגובה לכך, הרמטכ"ל השיב: "זו הפעם השלישית שאנחנו מנהלים את השיחה הזאת. אני לוקח ברצינות את דבריך, אחרי השיחה הקודמת הקדשתי ביקור שלם לנושא. החיילים מכירים במורכבות, אם לא נתאים את ההוראות נראה אירועים קשים של ירי דו צדדי".

משאיות סיוע הומניטרי מגיעות למעבר כרם שלום
צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90

בדיון על מעבר הסחורות לרצועת עזה מכרם שלום, אמר הלוי כי "יש חשיבות רבה להעברת הסחורות דרך כרם שלום. יש לנו בידוק, וזה חשוב שכל סחורה נבדקת, יש גם חשיבות מבחינה מדינית כשאנחנו מדברים עם העולם אנחנו יכולים לומר להם שאנחנו דואגים לעזה". בן גביר השיב: "מעריך את העבודה שלך בימים הללו ואת המסירות וההקרבה, אבל המדיניות נקבעת בקבינט ובממשלה ולא על ידי הרמטכ"ל. אני חושב שצריך לבחון מחדש את הכנסת הסחורות". ראש הממשלה בנימין נתניהו השיב לשניים: "אנחנו אישרנו בקבינט". בן גביר ענה: "אושר על ידי הרוב, ולא על ידי כולם".

על פעולה ברפיח אמר הלוי לשרים: "אישרתי תוכניות כבר 3 פעמים, אתם תקראו לי ואני אבוא לבצע ולאשר. אתם תגידו מתי. נציג לכם את כל המשמעויות".

השר איתמר בן גביר
השר איתמר בן גביר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הדברים מגיעים ברקע מתיחות בנושא, כאמור. כפי שפורסם לראשונה בחדשות 13, בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני שהתקיימה לפני כשבוע וחצי התעורר שוב ויכוח בין שרת התחבורה מירי רגב לרמטכ"ל הרצי הלוי, והפעם על סוגיית נהלי הפתיחה באש בצפון רצועת עזה. השרה רגב שאלה את הרמטכ"ל "האם זה נכון ששיניתם את הוראות הפתיחה באש למי שמגיע לגדר", והרמטכ"ל השיב כי זה לא נכון. "אז החיילים לא מבינים נכון?", שאל השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, והשרה רגב אמרה: "חיילים אומרים שבגזרה הצפונית לא נותנים להם לירות".

בתגובה, שאל הרמטכ"ל את השרים: "אתם צריכים שאקריא לכם את מסמך הנחיות הפתיחה באש?", ורגב השיבה: "לא, אנחנו מכירים אותן". הרמטכ"ל ענה: "מצוין, אז את יודעת שהן פשוטות וברורות. הייתי בשטח ופגשתי את החיילים והמפקדים, הם מבינים את ההוראות מצוין. תבינו שכל יום חוצים את הגדר מאות כוחות, וגם יש אפשרות שחטופים יגיעו למרחב. אני סומך מאוד על המפקדים, הם מאוד נחושים שלא ייכנסו למרחב החיץ".