מקורבי רה"מ פנו לגורמים במשותפת: "התנגדו לחוקים נגד נתניהו"

גורמים ברשימה המשותפת סיפרו לחדשות 13 כי הם התבקשו על ידי בכירים בליכוד לא לתמוך בחוקים ולא להמליץ על גנץ - בתמורה להטבות • מסתמן: בשבוע הבא יוחלף יו"ר הכנסת אדלשטיין

זמן צפייה: 04:39

גורמים ברשימה המשותפת סיפרו הערב (שבת) לחדשות 13 כי קיבלו פנייה ממקורבי ראש הממשלה נתניהו - שהציעו להם להיכנס למו"מ. לדברי אותם גורמים, המקורבים פנו אליהם - כולל לבכיר בבל"ד - וביקשו מהם לא לתמוך בחוקים שמנסים כעת לקדם נגד נתניהו, וכן לא להמליץ על יו"ר כחול לבן בני גנץ בפני הנשיא. בתמורה לכך הם יהיו מוכנים לספק הטבות – למשל ביטול חוק קמיניץ.

מעבר לחשיבות המגעים ומה שנאמר בהם, העובדה שלחברי הרשימה המשותפת חשוב לספר על כך - מראה עד כמה רצונם עז לחבור לקואליציה בראשות גנץ. גנץ מצידו אותת בצורות רבות בנאומו הערב שהאפשרות על השולחן.

בתוך כך, היות שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נמצא על הסיפון ביחס לניסיון להחליף את נתניהו – מסתמן כי בשבוע הבא יוחלף יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין.יש רוב למהלך כזה, כמו גם לחוקים נגד נתניהו - שיקבעו הגבלת כהונה ושלא ניתן להרכיב ממשלה תחת כתב אישום. עם זאת, לפי שעה אין לגנץ רוב להקמת ממשלת מיעוט.

עימות בין נתניהו לעודה בדיון על חוק המלצמות
עימות בין נתניהו לעודה בדיון על חוק המלצמות | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

הערב הצהיר ראש הממשלה נתניהו: "גנץ וליברמן מנסים לבטל את הכרעת הבוחר שניתנה על סמך הבטחות מפורשות שלהם על ידי גניבת דעת של הציבור בציניות שאינה יודעת גבולות. באמצעות חוק פרנסולי רטרואקטיבי", אמר. "אפילו באיראן אין דבר כזה".

לדברי נתניהו, ערב הבחירות הציע לו יו"ר עוצמה יהודית לפרוש מהמרוץ. "איתמר בן גביר היה מוכן להוריד מועמדות ולתמוך בליכוד ושנקבל עשרות אלפי קולות נוספים. היה לו תנאי אחד – שאאשר לו תפילות ליהודים בהר הבית, דבר שהיה מבעיר את הר הבית", טען. "אמרתי שיש גבול, ולא אעשה הכל כדי לנצח. בוודאות אם בן גביר היה יורד זה היה יכול לתרום לניצחון".

"הציבור יתחשבן היטב אם מי שייפר את הבטחותיו. בשעה שהם פונים כך וזורקים את העקרונות לפח, נגד רצון הבוחר, אנחנו ממשיכים לפעול למען המדינה", המשיך. "הם כל הזמן מסיתים עלינו שאנחנו מסיתים. הם משווים את הרשימה המשותפת לש"ס, דבר לא יאומן. אין גבול לציניות שלהם. הם משווים את המפלגות בגוש הימין שתומכות בחיילי צה"ל, שאוהבים את מדינת ישראל, אתם משווים את זה לרשימה המשותפת?".

נתניהו, בנימין נתניהו, ביבי
נתניהו בהכרזה לתקשורת

זמן קצר לאחר נאומו של נתניהו, נשא יו"ר כחול לבן, בני גנץ דברים והשיב לטיעוני ראש הממשלה. "פעם אחר פעם קבעו אזרחי ישראל – תם עידן שלטון נתניהו", אמר בפתח דבריו. "אעשה כל מאמץ שלא יהיו בחירות רביעיות. בשלושה סבבי בחירות הראה העם לנתניהו את הדלת. הוא הפסיד, רוב העם אינו רוצה את המשך שלטונו".

גנץ אף השיב לטענות נתניהו כי יחבור ל"תומכי מחבלים", בהתייחסו לרשימה המשותפת, והזכיר: "נתניהו הוא זה שגייס את חברי הכנסת הערבים לצידו, בנה איתם את קואליציית פיזור הכנסת. נתניהו הוא זה שגייס את טיבי ועודה לצידו לקואליציית בחירת מבקר המדינה, והוא זה ששלח את נתן אשל לנהל משא ומתן עם ח"כים של המשותפת לאחר הסיבוב הראשון", אמר והוסיף: "מסתבר שלביבי מותר להתחבר לטיבי – אבל הוא רוצה על זה בלעדיות".