14 ימים נוספים: הליכוד ביקש מהנשיא להאריך את המנדט

רה"מ המיועד נימק את בקשתו בכך שעדיין נותרו סוגיות בחלוקת התפקידים שעדיין לא סוכמו, ובינתיים מתברר כי הוא נענה לדרישות החרדים - והסכים שחוק יסוד לימוד תורה יהיה חלק מההסכם הקואליציוני | חלוקת התיקים המסתמנת

זמן צפייה: 05:30

מהליכוד נמסר הערב (חמישי) כי ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו הגיש לנשיא המדינה יצחק הרצוג בקשה רשמית להארכת מועד להשלמת הקמת הממשלה ב-14 ימים נוספים, וציין כי עדיין נותרו סוגיות בחלוקת התפקידים שעדיין לא סוכמו.

על פי חלוקת התיקים המסתמנת, יש גם את מי שלא קיבל עדיין זימון לפגישה, מה שנראה קצת מחשיד שכן כאלו שהרבה מתחתיהם ברשימת הליכוד כבר נפגשו היום, ובהם ח"כ דני דנון, שנתניהו כועס עליו בין היתר בגלל מעורבותו במינוי יושבת ראש קק"ל בניגוד לעצמדתו של נתניהו, וגם האיומים והדרישות שהוא פיזר.

לגבי יו"ר הכנסת, גוברת ההערכה שאם אמיר אוחנה לא יקבל את התפקיד הזה, מכיוון שהוא מתמנה לשר החוץ, אם רון דרמר לא יקבל את התפקיד, ולדודי אמסלם יש סיכוי לא רע להתמנות ליו"ר הכנסת. גם ח"כ אופיר אקוניס שמועמד לתפקיד נפגש היום עם נתניהו, וזאת תהיה בעצם ההכרעה הראשונה שנתניהו יצטרך לקבל בסוף השבוע הקרוב לקראת החלפת יו"ר הכנסת ביום שני.

חלוקת התיקים המסתמנת בליכוד
חלוקת התיקים המסתמנת בליכוד | צילום: חדשות 13

בתוך כך, פגישת "סולחה" התקיימה היום בין נתניהו לבין ח"כ דוד ביטן, והייתה זו הפעם הראשונה שהם נפגשים מאז תקופת הפריימריז הסוערת והכעסים של ביטן על נתניהו. ביטן כמובן לא חוסך מנתניהו את מה שהוא חושב ומרגיש כלפיו. הוא נפגע ממנו, אבל בשורה התחתונה - האווירה הייתה טובה וסוכם על כך שפותחים דף חדש.

עם זאת, ביטן, שמעוניין בוועדת הכלכלה, הבהיר לנתניהו כי בסוגיות עקרוניות הוא לא יפעל על אוטומט ויילך לפי תפיסות העולם שלו. גם עם ח"כ יולי אדלשטיין נתניהו נפגש, וככל הנראה לשניים יהיה קשה להסכים על תפקיד שאדלשטיין יחשוב שהוא מספיק אטרקטיבי. אדלשטיין אמר כבר בעבר שאם לא יקבל תפקיד כזה - הוא יעדיף להישאר בכנסת וכמובן קול מאוכזב כזה שנשאר במליאה זה כאב ראש לנתניהו.

דוד ביטן ובנימין נתניהו
דוד ביטן ובנימין נתניהו | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אחרי שבליכוד טענו בשבועות האחרונים שהדבר לא יקרה, מתברר שנתניהו נעתר לדרישות החרדים והסכים שחוק יסוד לימוד תורה יהיה חלק מההסכם הקואליציוני. לפי החוק - כל יהודי יוכל ללמוד תורה מבלי שיוטלו עליו סנקציות. אף אחד לא אוסר על יהודים ללמוד תורה בארץ ישראל, אבל החוק נועד להוות משקל נגד לחוק הגיוס.

החרדים כידוע מאוד רוצים לרדד את חוק הגיוס, שהוא ממילא די אנמי, ולהגיד שלא יהיו סנקציות ולא יהיו יעדים לכמה חרדים צריכים להתגייס. לאחר מכן יפנו לבג"ץ, ובג"ץ ישאל למה שתלמיד י"ב חילוני יילך לצבא ותלמיד י"ה חרדי לא ילך לצבא. התשובה שתהיה היא כי יש חוק יסוד לימוד תורה, והוא צריך לאזן את הערך הלאומי של השיוויון וההתגייסות והשירות הלאומי.