הליכוד נגד ברקת: "לבג"ץ אין סמכות להתערב בחוקי יסוד"

אחרי דבריו של שר הכלכלה, שאמר כי אם תיפסל חקיקת המהפכה המשפטית הוא יכבד את החלטת בג"ץ, בהודעה רשמית של המפלגה נמסר כי העיקרון שלבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד יעוגן בחקיקה - ולכן אין מקום למשבר חוקתי

זמן צפייה: 01:48

אחרי דבריו של שר הכלכלה ניר ברקת, שהתייחס לאפשרות של משבר חוקתי במקרה בו תיפסל חקיקת המהפכה המשפטית, ואמר כי במצב כזה הוא יכבד את החלטת בג"ץ, הליכוד מוציא היום (שלישי) הודעה רשמית לפיה לבג"ץ אין סמכות להתערב בחוקי יסוד ולכן אין שום מקום למשבר חוקתי.

"הדיון האבסורדי על משבר חוקתי רק ממחיש עד כמה דרושה הרפורמה המשפטית כדי להחזיר את האיזון הראוי בין הרשויות", נמסר בהודעת המפלגה, "לבג"ץ אין שום סמכות או עילה להתערב בתיקון לחוק יסוד שקובע כיצד ימונו השופטים, בדיוק כפי שלא התערב בעבר כשהחוק תוקן לפני למעלה מעשור. העיקרון שלבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד מופיע בכל המתווים, לרבות מתווה הנשיא, והוא יעוגן ברפורמה המשפטית. לכן אין שום מקום למשבר חוקתי".

ניר ברקת
שר הכלכלה ניר ברקת | צילום: רויטרס

הבוקר אמר השר ברקת: "התיקונים במערכת המשפט בישראל הם כורח המציאות, בראשם גיוון השופטים ומתן ביטוי לפסיפס האנושי שמרכיב את החברה בישראל. אני תומך מלא בתיקונים הנדרשים במערכת המשפט ואין מקום להתערבות של בג״ץ או לפסילת חקיקה של הכנסת בנושא הזה, יחד עם זאת: אני לא תומך בשום דרך ואופן בהליכה עיוורת למשבר חוקתי בישראל. האינטרס של מדינת ישראל אצלי הוא מעל לכל, כך חונכתי, כחייל, כקצין וכאזרח".

"במקרה בו בג"ץ יפסול לצערי את התיקונים במסגרת הרפורמה - אכבד את החלטת בית המשפט כלשונה", הוסיף השר, "לא אתן קולי ואת ידי לכאוס בו אזרחי ישראל יאבדו את האמון במערכות השלטון והמשפט בו זמנית. אני מאמין שנמצא את הדרך בהסכמה רחבה לגוון את הרכב השופטים לטובת אזרחי ישראל. כמי שנלחם למען מדינת ישראל ואיבד מפקדים וחיילים בקרבות למען עצמאותה של ישראל אני אומר לכם בהתחייבות: אעצור בגופי מלחמת אחים והתפרקות מוסדות המדינה".

בנימין נתניהו ויריב לוין
רה''מ בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

דבריו של השר ברקת הגיעו לאחר שאמש התראיין שר המשפטים יריב לוין בערוץ 14, ואמר כי לא יקבל את פסילת החוקים על ידי בג"ץ. "אין שום הצדקה לדבר כזה, זו תהיה חציית כל קו אדום", אמר לוין בריאיון, "ברגע שהחוק יעבור ויהיה ברור שאנחנו נהגנו בקשב, אבל חוקקנו ללא מורא ומבלי שיאיימו עלינו, ההכרעה הדמוקרטית הזאת תכובד ותהיה לנו שיטה של בחירת שופטים הוגנת וצודקת".

Whatsapp Image 2022 12 05 At 0
בית המשפט העליון בירושלים

הבוקר הוציא המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) התרעה אסטרטגית בנוגע לחקיקת המהפכה המשפטית - והזהיר כי אם החקיקה לא תיעצר מיד קיומה של מדינת ישראל יהיה בסכנה. "קידום הרפורמה המשפטית מחולל כבר עכשיו משבר פנימי חסר תקדים", נמסר, "המעצים את האיומים הביטחוניים, המדיניים והכלכליים המעצבים לפנינו".

עוד נמסר: "אנו מתריעים כי המשך המהלך יפגע קשות בחוסן החברתי, ברוח צה"ל ובתפקודו; יפחית מיכולתה של ישראל להתמודד מול אויביה ולהמשיך לזכות בתמיכת ידידיה ובראשם ארה"ב, ויחבל באיתנותה הכלכלית ובפרט בהיי טק".