ההקלטות מסיעת הליכוד: נתניהו קיבל נתונים מוטעים על קרן הארנונה

בהקלטות שנחשפו בחדשות 13 נשמע ראש הממשלה בישיבת סיעתו מדבר על קרן הארנונה ושואל על נתונים לגבי ערים מסוימות. בשלב מסוים נאמר לו שבני ברק תפסיד מחוק הארנונה - אך מדובר בטעות, שכן לפי ההערכות העיר תקבל עד 3 מיליון שקלים בשנה מהקרן

זמן צפייה: 02:46

הקלטות מישיבת סיעת הליכוד שפורסמו הערב (שלישי) בחדשות 13 חושפות כי ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל מידע מוטעה במהלך הישיבה כאשר שאל על חוק הארנונה שעבר בוועדת הכספים אתמול. בישיבה נאמר לנתניהו שהעיר בני ברק נמנית על המפסידות מהחוק - אך מדובר בטעות שכן לפי נתוני משרד האוצר העיר תקבל בין מיליון ל-3 מיליון שקלים בכל שנה מהקרן.

במהלך הישיבה הסגורה ראש הממשלה ביקש הסברים על קרן הארנוננה. מטרתו הייתה להפריך את הטענות שערים חרדיות נהנות יותר מהחוק, אך במהלך הדיון קיבל נתניהו מהח"כים נתונים לא מדויקים. "נניח, לעיר כמו תל אביב, כמה זה יכניס מתל אביב? כמה תל אביב תוציא?", שאל נתניהו, ונענה כי "השאלה היא כמה היא תעלה את הארנונה שלה לעסקים וכמה יחידות דיור היא תבנה".

Whatsapp Image 2023 05 16 At 2
רחוב בבני ברק | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

ראש הממשלה המשיך ושאל מה לגבי ירושלים ובני ברק. אחד הח"כים אומר בהקלטה כי "ירושלים תרוויח רק בשנתיים הראשונות ואחרי זה הן עוברות להפסד. בני ברק ישלמו". ואז נשמע נתניהו אומר: "זאת אומרת, ירושלים ובני ברק, שלמיטב ידיעתי הן שתי הערים החרדיות הגדולות במדינה - והן ישלמו. אני בא לשלול את התעמולה הדגלית, 'לוקחים מהיצרנים ונותנים לחרדים'".

אך המידע, כאמור, היה מוטעה ובני ברק צפויה לקבל מיליוני שקלים כתוצאה מחוק הארנונה - זאת על פי הערכות שפורסמו על ידי משרד האוצר עצמו. יש לציין שלא מדובר בהחרגה ספציפית לבני ברק, אלא זו תוצאה של נוסחה שתלויה בהיקף הבנייה למסחר מול היקף הבנייה למגורים - ושנותנת יתרון מובהק בחוק לערים חרדיות רבות.

Whatsapp Image 2023 05 15 At 1
יו''ר ועדת הכספים משה גפני | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כפי שפורסם אתמול, מבדיקת הערכות הממשלה עצמה - יישובים רבים בפריפריה יפסידו מהחוק. כרמיאל, שהוגדרה כעיירת פיתוח בעבר, תאבד החל משנת 2029 ארנונה שנתית בסך 3.7 מיליון שקלים. גם ראש פינה ומטולה, שנמצאות בצפון על גבול לבנון, יידרשו להעביר כספים על חשבונן לרשויות האחרות. לעומתן, כפר ורדים, מועצה מקומית באזורן, מבוססת ומדורגת בעשירון התשיעי - דווקא תרוויח מהקרן כ-870 אלף שקלים בשנה.