ליברמן: נקבל החלטה על החלפת יו"ר הכנסת רק כשהנשיא יעניק מנדט

יו"ר ישראל ביתנו הבהיר כי מפלגתו תחליט לגבי החלפה אפשרית של אדלשטיין בחבר כנסת מכחול לבן רק לאחר שריבלין יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד המועמדים

זמן צפייה: 02:16

בחזרה לפלונטר הפוליטי: יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס היום (ראשון) לאפשרות להדיח את יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, ואמר: "בנוגע ליו"ר הכנסת ההחלטה תתקבל רק לאחר שהנשיא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד המועמדים".

מוקדם יותר היום פרסם ליברמן בעמוד הפייסבוק שלו את רשימת תנאי הסף להצטרפותו לקואליציה הבאה. ברשימת הדרישות ציין ליברמן את חוק הנישואים האזרחיים, חוק גיוס בני ישיבות בנוסח שאושר בקריאה ראשונה בכנסת ה-20, והעברת כל הסמכויות בנושא תחבורה ציבורית ופתיחת עסקים בשבת לשלטון המקומי.

עוד בחדשות 13:

גנץ על תנאי ליברמן לכניסה לקואליציה: "מוסכם. חייבים להתקדם"

רה"מ: "מנסים לבטל הכרעת הבוחר"; גנץ: "נתניהו שותק מול ההסתה"

ליברמן יתמוך בחוק שימנע מר"מ תחת כתב אישום להרכיב ממשלה

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

סעיף נוסף ברשימה הוא הקלות בתהליך הגיור - כך שכל רב עיר יוכל להקים בית דין ולגייר. בנוסף, ציין ליברמן הכנסת מינימום של 70% משכר המינימום במשק, לכל הגמלאים החיים מהבטחת הכנסה ומקצבת זקנה. יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס להודעת ליברמן וכתב: "מוסכם. חייבים להתקדם".

אמש סיפרו גורמים ברשימה המשותפת לחדשות 13 כי קיבלו פנייה ממקורבי ראש הממשלה נתניהו - שהציעו להם להיכנס למו"מ. לדברי אותם גורמים, המקורבים פנו אליהם - כולל לבכיר בבל"ד - וביקשו מהם לא לתמוך בחוקים שמנסים כעת לקדם נגד נתניהו, וכן לא להמליץ על יו"ר כחול לבן בני גנץ בפני הנשיא. בתמורה לכך הם יהיו מוכנים לספק הטבות – למשל ביטול חוק קמיניץ.

עימות בין נתניהו לעודה בדיון על חוק המלצמות
עימות בין נתניהו לעודה בדיון על חוק המלצמות | צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

מעבר לחשיבות המגעים ומה שנאמר בהם, העובדה שלחברי הרשימה המשותפת חשוב לספר על כך - מראה עד כמה רצונם עז לחבור לקואליציה בראשות גנץ. גנץ מצידו אותת בצורות רבות בנאומו הערב שהאפשרות על השולחן.

בתוך כך, היות שיו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נמצא על הסיפון ביחס לניסיון להחליף את נתניהו – מסתמן כי בשבוע הבא יוחלף יו"ר הכנסת יואל (יולי) אדלשטיין.יש רוב למהלך כזה, כמו גם לחוקים נגד נתניהו - שיקבעו הגבלת כהונה ושלא ניתן להרכיב ממשלה תחת כתב אישום. עם זאת, לפי שעה אין לגנץ רוב להקמת ממשלת מיעוט.