היוזמה היקרה שתיצור שקט בליכוד?

בליכוד יוזמים מהלך שיאפשר לח"כים רבים לשמור על כסאם. הפיצוי לנציגי המחוזות: אישור חוק שיאפשר את התפטרות שרי הליכוד, במהלך שיפנה מקום לנבחרי ציבור חדשים

איך תיראה רשימת הליכוד? ארכיון (יוסי זילברמן)

בליכוד מנסים להימנע מ"טבח" בבחירות המקדימות הבאות - ולאפשר לכמה שיותר חברי כנסת לשמור על מקומם. יו"ר הקואליציה דוד ביטן מקדם בימים אלה את "החוק הנורווגי הגדול", שיביא להתפטרות שרי הממשלה וכניסת חברי כנסת רבים במקומם. כיום, על פי החוק הנורווגי ה"קטן", רק אחד מתפטר מכל סיעה ויכול לחזור לתפקידו כח"כ אם הוא מפסיק לכהן כשר.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

היוזמה המשמעותית הזו לא עומדת לבד: במקביל, מקודמת בליכוד יוזמה של הגדלת הרשימה הארצית. במה מדובר? כיום יש 30 חברי כנסת בליכוד ואליהם צפויים להצטרף לקראת הבחירות הבאות שמות כגון גדעון סער, ניר ברקת, דני דנון ואחרים.

בשל הדרך בה מורכבת הרשימה, צפויה טלטלה משמעותית ברשימה: רק 15 מקומות מוקצים לרשימה הארצית ו-15 לנציגי מחוזות ומגזרים (מתמודדים חדשים), כך ש-15 חברי כנסת שמכהנים כיום ייצאו ל"פנסיה מוקדמת".

ישמור על מקומו? ביטן (Miriam Alster/Flash90)
ישמור על מקומו? ביטן (Miriam Alster/Flash90)

מטרת היוזמה החדשה במפלגת השלטון היא הגדלת הרשימה הארצית ל-21-25 שמות מתוך ה-30 הראשונים - וכך יהיה פחות לחץ בליכוד. איך מפצים את נציגי המחוזות, שח"כים כמו דוד ביטן ודודי אמסלם יתפסו את מקומם? החוק הנורווגי, שאמור לעלות כסף רב, יכניס "דם חדש" לכנסת וייצור שקט בליכוד.

על מה שוחחו? הרצוג ונתניהו (יונתן סינדל / פלאש 90)
על מה שוחחו? הרצוג ונתניהו (יונתן סינדל / פלאש 90)

בתוך כך, התרחשה היום פגישה שגרתית לכאורה - עם תפנית מפתיעה. ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, שעדיין מכהן כיו"ר האופוזיציה: מדובר במפגש שגרתי ומחויב על פי חוק, אך במהלכו שוחחו השניים בארבע עיניים. כמו בפגישות קודמות בין השניים, שחלקן עסקו במגעי האחדות, גם היום המזכיר הצבאי התבקש לצאת מהחדר: מדובר בשם קוד לדיבור על נושאים פוליטיים. עם מה דיברו השניים? הדבר טרם התברר.