ברקע מתווה כהנא: קולות נוספים במחנה הממלכתי קראו לאחדות

ברקע הקריאה של חבר הכנסת מתן כהנא להקמת ממשלת אחדות תחת נתניהו ויחד עם המחנה הממלכתי ויש עתיד, גורמים נוספים מתוך מפלגתו של שר הביטחון לשעבר מאמינים כי צעד שכזה יכול לפעול לטובת המדינה. עם זאת, גנץ לפי שעה דוחה את הרעיון על הסף וההיתכנות שלו נראית אפסית

זמן צפייה: 02:07

הקריאות לממשלת אחדות הולכות וגוברות, לאחר שאתמול (חמישי) חבר הכנסת מתן כהנא קרא לפעול להקמת ממשלת אחדות תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחד עם המחנה הממלכתי של ח"כ בני גנץ ויש עתיד של ראש האופוזיציה יאיר לפיד.

בני גנץ אולי הופתע מפרסום הפוסט של השר לשעבר כהנא, אך המתווה אותו הוא מפרסם, לפיו נתניהו ייכהן כרה"מ במשך שנתיים ואז יפרוש מהחיים הפוליטיים, לא אמור להפתיע את גנץ. הוא מכיר את עמדתו של כהנא, ואתמול פורסם שבישיבת סיעה שהתקיימה לפני כמה שבועות סביב העברת החוק לביטול עילת הסבירות במחנה הממלכתי, עולה גם סוגיית ממשלת האחדות ומתן כהנא מציג את עמדתו וטוען כי היא תציל את ישראל.

גורמים נוספים בחדר טוענים כי אמנם מתן אמון בנתניהו זו סיטואציה מורכבת, אך שהדבר הנכון הוא לנסות לראות איך אפשר להגיע לממשלת אחדות במצב הקיים. עם זאת, גנץ בולם את הרעיון וטוען שאין עם מי לעשות עסקים, ושזה לא נמצא על הפרק.

ניתן ללמוד מכך על רחשי הלב בקרב אנשי המחנה הממלכתי ולא רק אצל מתן כהנא. כרגע אין צירים משמעותיים ולא מדובר על דבר שיקרה בזמן הקרוב, וההיתכנות שלו נכון לעכשיו נראית אפסית. עם זאת, יש כוונה ורצון אצל חלק מגורמי המפלגה – וגנץ מכיר אותם.

ח''כ מתן כהנא
ח''כ מתן כהנא | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפי כהנא, המתווה המוצע הוא ממשלה "הנשענת על הליכוד, המחנה הממלכתי ויש עתיד עם כל מי שיסכים לקבל קווי יסוד ברוח מגילת העצמאות". לאחר שנתיים יתקיימו בחירות ונתניהו יפרוש. "אתם באמת חושבים שיש פתרון יותר טוב מזה למשבר העמוק בו המדינה נמצאת כעת?", כתב כהנא.

"ממשלה כזו תוכל לרפא את השסע הפנימי העמוק בינינו ותיתן מקום לכל חלקי החברה בישראל, ממשלה כזו תאחד מחדש את הצבא ותתמודד עם האיומים החיצוניים המתגברים סביבנו. ממשלה כזו תוכל לגבש חוקה, או לכל הפחות לחוקק מקבץ חוקי יסוד שיאזנו טוב יותר את מארג הכוחות בין רשויות השלטון".

כהנא התעסק רבות בנושא בשבועות האחרונים והתבטא בעניין המשבר. לטענתו, ממשלת אחדות לפי המתווה שלו "תביא שלום עם סעודיה, תשקם את הכלכלה ותחזיר את אמון שווקי העולם בנס הישראלי, תביא את השקט שכולנו כל-כך משוועים לו".