בליץ החקיקה והמחאה: הכנסת ממשיכה בדיונים לפני פגרת פורים

בקואליציה נערכים להמשך החקיקה של המהפכה המשפטית, והיום ועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ שמחה רוטמן תחדש את דיוניה על "חוק יסוד: השפיטה". בהמשך השבוע, יימשכו הדיונים על הצעת "חוק הנבצרות" ו"חוק דרעי 2"

זמן צפייה: 00:43

בליץ החקיקה והמחאה: בקואליציה נערכים להמשך החקיקה של המהפכה המשפטית, והבוקר (ראשון) ועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ שמחה רוטמן תחדש את דיוניה על "חוק יסוד: השפיטה", הצעת חוק המשלבת את חוק פסקת ההתגברות וחוק השפיטה, העוסק בביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון על חקיקה רגילה.

לפי סעיפי חוק השפיטה, בית המשפט יוכל לפסול את חוקי הכנסת רק בהסכמה של 80% מסך הרכב השופטים המלא בביהמ"ש העליון, כלומר, לכל הפחות 13 מ-15 שופטים, וזאת רק "במקרים בהם החוק לא התקבל בכנסת ברוב או במספר הקריאות הדרושים לקבלתו על פי חוק יסוד, חוק או תקנון הכנסת", או לחלופין, אם החוק "סותר בבירור" הוראה בחוק יסוד.

חבר הכנסת שמחה רוטמן בזמן הדיון בוועדה
יו''ר ועדת חוקה, חוק ומשפט | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עוד במסגרת החוק, הכנסת תוכל ברוב של 61 ח"כים למנוע פסילת חקיקה אפשרית על ידי בג"ץ, גם אם החוק עומד בניגוד לאמור בחוקי היסוד. כמו כן, הכנסת תוכל "להתגבר" בדיעבד על פסק דין של בית המשפט העליון שקבע כי החוק אינו תואם את חוקי היסוד, ובהמשך תוכל - לחוקק אותו מחדש, מבלי שבית המשפט יוכל לפסול אותו בשנית. ביום רביעי שעבר, במקביל ל"יום השיבוש הלאומי", ועדת החוקה אישרה כמה מחוקי המהפכה המשפטית לרבות הצעת "חוק יסוד: השפיטה".

ברקת, נתניהו ולוין
לוין, נתניהו וברקת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מאוחר יותר, יתקיים דיון בוועדה המיוחדת בעניין "חוק דרעי" ובהצעת "חוק הנבצרות" של יו"ר הקואליציה אופיר כץ, במסגרתו רק הממשלה והכנסת יוכלו להכריז על נבצרות ראש הממשלה. כפועל יוצא, החוק ימנע מבית המשפט ומהייעוץ המשפטי לממשלה לדון בעניין נבצרותו של ראש הממשלה, שתתאפשר, כך לפי החוק, רק במצב של "אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו".

בשעה 16:00, מליאת הכנסת תתכנס לדון ולהצביע על שינוי תקנון הכנסת, באופן שיאפשר להם להאריך את המועד להקמת הוועדה לבחירת שופטים עד לחודש יוני. בשעה 20:00, המליאה תצביע על חוק החמץ והחל משעה 23:00, המליאה תדון בחוק האזרחות. מחר בבוקר, המליאה תתכנס לדון בין היתר ב"חוק המתנות", שצפוי להיות מאושר עוד היום בוועדת שרים לחקיקה.

הצעדה בתל אביב
הצעדה בתל אביב, אמש | צילום: רויטרס

לפי הצעת החוק, ההכרזה על נבצרות תיעשה על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת.

לאחר שבשבוע שעבר, ועדת הבריאות אישרה את הצעות החוק של חבר הכנסת משה גפני לאיסור הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח, ואת החוק שיגדיל את סמכויות בתי דין רבניים לדון בעניינים אזרחיים בהליך בוררות בהסכמת הצדדים - "חוק החמץ" יעלה היום להצבעה ראשונה במליאה. לפי הצעת החוק, מנהל ביה"ח או מי שמוסמך לכך מטעם המנהל יכול להחליט שלא ייכנס חמץ לשטח בית החולים.

מאות אלפים מפגינים בתל אביב
מאות אלפים מפגינים בתל אביב, אתמול | צילום: גילי יערי, פלאש 90

אמש יוזכר, מאות אלפי ישראלים יצאו למחות בלמעלה מ-95 מוקדים ברחבי הארץ. בהפגנה המרכזית ברחוב קפלן בתל אביב נאמו, בין היתר, השרה לשעבר לימור לבנת וההיסטוריון פרופ' יובל נוח הררי. ההפגנה נפתחה בביצוע משותף של גלי עטרי וקורין אלאל לשיר "אין לי ארץ אחרת".

מארגני ההפגנות מסרו: "ממשלת ישראל הורסת את מדינת ישראל. כל יום שהממשלה מקדמת את חוקי הדיקטטורה היא קורעת עוד קרעים בעם. הניסיונות של נתניהו להסית ולפלג את העם לא יצלחו. עוד ועוד קבוצות מצטרפות למחאה נגד הדיקטטורה כי הם מבינים שרק יחד נציל את מדינת ישראל וערכי מגילת העצמאות".