החקיקה נמשכת: חוק "דרעי 2" ופסקת ההתגברות יעלו להצבעה

רה"מ נתניהו מדבר ביומיים האחרונים בכל מקום על הידברות בכל הנוגע למהפכה המשפטית, אך נדמה כי הכול עומד במקום. בינתיים, היום יגיע לוועדת החוקה הסעיף הבא שעל הפרק - שנוגע לפסילת חוקים רגילים

זמן צפייה: 02:18

נתק במגעים להידברות: ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר בימים האחרונים בכל מקום על הידברות בכל הנוגע למהפכה המשפטית, אך גם נכון לאמש (שלישי) נדמה כי הכול עומד במקום - ויש נתק מוחלט במגעים לפשרה.

משחק ההאשמות נמשך גם אחרי ההצהרה שפרסם נתניהו אתמול, בו קרא להגיע להידברות. לפיד הגיב ואמר כי מדובר בסיסמאות שקריות, ובליכוד תקפו אותו בחזרה. במקביל, בקואליציה נערכים להמשך החקיקה, כלומר הצבעה בוועדת החוקה על הסעיף הבא שעל הפרק, שנוגע לפסילת חוקים רגילים. היום תתקיים הצבעה במליאה על החוקים שנדחו בשבוע שעבר' בהם חוק דרעי, חוק הכפפת מח"ש לשר המשפטים ופסקת ההתגברות.

בדיונים סגורים בימים האחרונים נערכים לעשות את זה בשבוע הבא, כאשר ההצבעה במליאת הכנסת מתוכננת לשבוע שלאחר מכן, אך לוח הזמנים נתון לשינוי. מחר צפויה הצבעה במליאה על החוקים שנדחו מהשבוע שעבר - פסקת ההתגברות, חוק דרעי וחוק הכפפת מח"ש לשר המשפטים.

היום התקיים בכנסת דיון חסוי בהשתתפות גורמים מהמל"ל, הפרקליטות הצבאית הראשית ויועצים משפטיים מהשב"כ והמוסד, באשר להשפעת החקיקה על היכולת של ישראל להתמודד עם הדין הבינלאומי - כלומר לוודא שקצינים ושרים לא נעצרים בחו"ל בטענה לפשעי מלחמה.

לפי כמה גורמים ששוחחו עם חדשות 13, בדיון הובע חשש כי החקיקה והאופן שבו היא מתבצעת כרגע עלולה לפגוע ביכולת של ישראל להמשיך להגיד לעולם כי "יש לנו מערכת משפט עצמאית, תנו לנו לנהל את התהליכים כאן אצלנו".

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

"אני שומע את הקולות בעם", אמר נתניהו בסרטון שפרסם היום, "אני שומע את אלה שמברכים ואני שומע גם את אלה שחוששים. כשיש חילוקי דעות בינינו, אפשר וצריך לדבר, כדי להגיע להסכמות או לפחות לצמצם את אי ההסכמות בינינו".

"זה בידינו. אני מאמין שאנחנו יכולים לעשות זאת", הוסיף נתניהו, "אבל זה דורש מכולם דבר אחד בסיסי - זה דורש מנהיגות וזה דורש אחריות לאומית. אני מחויב לתת את כל הגיבוי והתמיכה שנדרשים כדי להוביל להסכמות, אבל לשם כך צריך לקום ולדבר. לצערי, עד לרגע זה, בצד השני אף אחד לא קם. אז אני קם ואני קורא מכאן: בואו נדבר - כאן ועכשיו - בלי תנאים מוקדמים. בלי תירוצים - כדי שיחד נשיג הסכמה רחבה לטובת כל אזרחי ישראל, לטובת המדינה של כולנו".

Whatsapp Image 2023 02 13 At 1
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר בתגובה: "מר נתניהו, זה לא הזמן לסיסמאות שקריות ולספינים. במקום הצהרות לתקשורת, צלצל לנשיא, תודיע לו שאתה עוצר את כל תהליכי החקיקה ומתחיל הידברות במסגרת ועידת הנשיא. אזרחי ישראל, אין לי דרך נעימה לומר זאת: ראש הממשלה נתניהו משקר. כבר שבועות ארוכים שאנחנו מנסים לקיים איתם הידברות. הנשיא הפציר בהם לעצור את החקיקה ולקיים הידברות. האמריקנים ביקשו מהם לעצור את החקיקה ולקיים הידברות, ועם ישראל כולו מבקש מהממשלה למנוע קרע נורא, לעצור את האמוק ולקיים הידברות. במקום זה הם רצים קדימה עם חקיקה חפוזה, לא אחראית ואנטי דמוקרטית שפוגעת אנושות בכלכלה ובביטחון".

מהליכוד נמסר בתגובה ללפיד: "לפיד מוכן לדבר עם תומכי טרור, מוכן לשבת איתם בממשלה, מוכן למסור נכסים לאומיים לחיזבאללה - אבל לא מוכן להיכנס להידברות איתנו כדי להגיע להסכמה לאומית רחבה על הרפורמה לחיזוק הדמוקרטיה. אבסורד".

Whatsapp Image 2023 02 21 At 0
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול התבטא נשיא המדינה יצחק הרצוג בעקבות העברתם בקריאה ראשונה של חוקי המהפכה המשפטית וטען כי מדובר ב"בוקר קשה" והוסיף כי "יש תחושה של עצב". שר המשפטים יריב לוין השיב לו: "בוקר קשה? זה בוקר של שמחה ונחישות להמשיך ברפורמה". את הדברים אמר לוין בוועידת "ידיעות אחרונות". לדברי לוין, "ידי מושטת להידברות, אך צריך להבין שמה שהיה לא יהיה עוד. בית המשפט הוא של כולם".

"אני לא מכיר אף מערכת שמאפשרת נפוטיזם, שסגורה בפני יותר מחצי העם ומקדמת רק את מי שבא מתוך המשפחה הפנימית שלה", הוסיף לוין. "את זה לא אני אומר, את זה אמר נשיא העליון לשעבר אהרן ברק. הוא אמר שבית המשפט העליון הוא כמו משפחה, ומי שלא בא מהמשפחה – לא יכול להיכנס". לדבריו, "בית המשפט לא יוכל לבטל את הרפורמה המשפטית. אנחנו קובעים ועושים סדר. אם חוקי היסוד הם במעמד חוקתי, אז בחוקה - שאותה קובע רק הפרלמנט - אף בית משפט לא יכול להתערב".

לוין המשיך: "אני קורא ללפיד ולגנץ - בואו נשב ונדבר. אפילו סודן כוננה יחסים דיפלומטיים איתנו. הגיע הזמן שתבואו לדבר. אנחנו לא אויבים, אנחנו אחים. דבר אחד לא יקרה: לא תרתיעו אותנו, לא תשתיקו אותנו ושום אלימות לא תמנע מאיתנו לעשות את הדבר הנכון".