"בסוף החודש: יחל המו"מ בין ישראל ללבנון בעניין הסדרת הגבול"

העיתון "אל-חיאת" דיווח כי הדיונים בעניין הגבולות הימים והיבשתיים בין המדינות יתקיימו בשבוע האחרון של יוני. הדיפלומט האמריקני המתווך בין הצדדים ייפגש היום בביירות עם גורמים בכירים

זמן צפייה: 01:14

בווידאו: דיווח מחודש אפריל - לבנון מוכנה לייצב הגבול הימי

המשא ומתן בין ישראל ללבנון בעניין הגבול הימי והיבשתי בין המדינות יחל בסוף החודש – כך דווח הבוקר (רביעי) בעיתון "אל-חיאת" הלבנוני, מפי גורמים לבנוניים רשמיים. דייוויד סאטרפילד, עוזרו של שר החוץ האמריקני לענייני המזרח התיכון, ייפגש היום בלבנון עם יו"ר הפרלמנט, נביה ברי, ועם ראש הממשלה סעד אל-חרירי.

בשבוע שעבר אמר גורם מדיני בכיר כי ישראל הסכימה לקיים שיחות עם לבנון – בתיווך ארצות הברית. לדבריו, שר האנרגיה, יובל שטייניץ עדכן את הממשל האמריקני כי ישראל מסכימה להיכנס לשיחות ישירות במטרה לפתור את המחלוקת סביב הגבול הימי בין המדינות. עוד ציין הגורם כי ישראל התנתה את קיום השיחות בכך שהאו"ם לא ישתתף בתיווך, ובכך שהשיחות יוגבלו לנושא הגבול הימי בלבד, ולא יעסקו בנושאי מחלוקת אחרים – כמו הגבול היבשתי בין שתי המדינות או המחלוקת לגבי חוות שבעא שבהר דב.

עוד בחדשות 13:

גורם מדיני: "ישראל ולבנון יקיימו שיחות ישירות בתיווך ארה"ב"

שר ההגנה הלבנוני: "מתנהלים דיונים להסדרת הגבולות עם ישראל"

הגבול הימי עם לבנון (ארכיון)
הגבול הימי עם לבנון (ארכיון) | צילום: החדשות 13

השיחות יתקיימו במתקן של האו"ם, על אף שכאמור לא ישתתפו בשיחות עצמן. בין הצדדים יתווך הדיפלומט האמריקני סאטרפילד. שיחות ישירות בין גורמים אזרחים מישראל ולבנון הן אירוע חריג – השיחות היחידות שמתקיימות בין המדינות הן בוועדה משולשת של קצינים מצה"ל, מהאו"ם ומצבא לבנון

לפני כחודש וחצי הצהיר שר ההגנה הלבנוני, אליאס אבו סאאב, כי מתנהלים דיונים לקביעת הגבולות היבשתיים והימיים עם ישראל, והדגיש כי לבנון מגיעה למשא ומתן מתוך עמדת כוח ולא בעקבות לחץ שהופעל עליה: "לא נוותר על טיפה מהים שלנו או על כל חלקת אדמה. הגיע הזמן לסיים את סוגיית שרטוט הגבולות". את הדברים אמר לאחר ביקור שערך בגבול עם בכירים בצבא לבנון ועם מפקד יוניפי"ל.

מכשול לאורך הגבול עם לבנון
מכשול לאורך הגבול עם לבנון | צילום: דו"צ

השר טען כי הצבא הלבנוני יעבה את נוכחותו בכל אזור דרום לבנון, כך שהוא זה שיפקח על הביטחון באזור ועל ההרתעה מפני פעולה מצד ישראל. עוד הצהיר כי על צבא לבנון להיות היחיד שיישא נשק נגד ישראל. כמו כן, הודה השר ליוניפי"ל "על מאמציו ועל שיתוף הפעולה שלו עם צבא לבנון".

יום לפני כן, דווח בעיתון "אל-חייאת" כי לבנון הודיעה שהיא מוכנה להגיע להסדר בנוגע לסימון הגבולות הימיים עם ישראל, תחת פיקוח האו"ם. על פי הדיווח, הדברים נאמרו במהלך פגישה שניהל יו"ר הפרלמנט הלבנוני, נביה ברי, עם מפקד כוחות יוניפי"ל בלבנון.

בין ישראל ללבנון שוררת מחלוקת בשאלת תוואי הגבול הימי בין המדינות, ובשנה האחרונה התנהלו ניסיונות אמריקניים לפשר בין הצדדים. על פי הדיווח, מה שהשיב את המשא ומתן למסלול הוא ביקור שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו. לדברי המקורות, מרבית הפגישה שערך פומפאו עם יו"ר הפרלמנט הלבנוני עסקה בנושא הגבול הימי, ולאחריה החלו מגעים נוספים, בין ארה"ב ליוון ולקפריסין, על מנת שיתפקדו גם הן כמתווכות בסוגיה. זאת, מתוך מחשבה שהסדר בין לבנון וישראל ישרת גם אותן.