בקריאה ראשונה: הצעת חוק התקציב ל-2024 אושרה

באיחור של כשבועיים: מליאת הכנסת אישרה התקציב המתוקן לשנת 2024 בקריאה ראשונה. התקציב הנוכחי עומד על סכום של כ-582 מיליארד שקלים, כאשר, על אף הביקורת החריפה, לא הוחלט על סגירת משרדי ממשלה 'מיותרים' נוספים - ולא בוטלו הכספים הקואליציוניים

מליאת הכנסת (ארכיון)
מליאת הכנסת (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה הערב (רביעי) את תקציב המדינה המתוקן לשנת 2024 בקריאה ראשונה. בהצעה תמכו 57 חברי כנסת אל מול 50 ח"כים שהתנגדו, והיא תועבר לדיון בוועדת הכספים.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמר: "התקציב הזה הוא טוב, נכון ומאוזן. אנו מנהלים את הכלכלה בתקופת המלחמה בדחילו ורחימו. אני משוכנע שאם נתנהל באחריות - נעבור את המשבר הזה בצורה טובה". מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד מתח ביקורת על התקציב, ואמר: "זהו לא תקציב - זו הודעה שלא למדתם שום דבר ושלא מעניין אתכם שום דבר חוץ מעצמכם".

לפני כשלושה שבועות הממשלה אישרה את תקציב המדינה לשנת 2024, העומד על כ-582 מיליארד שקלים. למרות המלחמה ובניגוד לטיוטות שפורסמו בשבוע שעבר, לא התקבלה החלטה על סגירת משרדי ממשלה "מיותרים", מלבד המשרד לקידום האישה - ולא בוטלו הכספים הקואליציוניים. בנוסף, לאחר הביקורת הציבורית הוחלט לבטל את הגזירות שהוצעו באוצר - כגון ביטול של נקודות הזיכוי ממס הכנסה להורים עובדים לילדים בגיל 0-3. בעקבות זאת, הגירעון צפוי לגדול ל-6.6% ויעמוד על מעל 120 מיליארד שקל. שרי המחנה הממלכתי היו היחידים שהצביעו נגד התקציב.

בין השינויים שאושרו על ידי השרים, הוחלט כי המע"מ יעלה בסופו של דבר באחוז אחד בלבד, כפי שדרשו באוצר, אך רק החל מהשנה הבאה. הדבר אומר שבשנה הקרובה ייחסרו כשבעה מיליארד שקלים לקופת המדינה, עליהם הסתמכו מראש באוצר. עוד כי תוקם ועדה שתבחן את התוספות לתקציב הביטחון. זאת, לאחר שבצה"ל הציבו על השולחן דרישה ל-200 מיליארד שקלים לארבע השנים הקרובות, אותה אין כרגע איך לממן. יודגש כי לקראת ההצבעה המכרעת במליאה ייתכנו שינויים בתוכנית שאושרה. עוד אושר במסגרת ההצבעה על התקציב: מיסוי על נסיעה ברכבים חשמליים - מהלך שייתן את אותותיו בשנים הבאות, ככל ששיעור החדירה של כלי רכב מסוג זה לצי הרכב הישראלי יגדל.