"חוק הנאשם": המוטיבציה של בנט והסכנה האורבת לממשלה

בנט יעדיף שנתניהו יישאר בזירה הפוליטית כי פרישתו מהווה סכנה להמשך כהונתו. גם הרוטציה שתכניס את לפיד ללשכת רה"מ עשויה שלא להתממש אם החוק האוסר על נאשם בפלילים להרכיב ממשלה יעבור

זמן צפייה: 01:15

החוק האוסר על הטלת המנדט להרכבת הממשלה על נאשם בפלילים כבר מעורר הדים בקרב הקואליציה. שרת הפנים איילת שקד כבר אמרה שתתנגד להצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער. עד כמה ממשלת בנט-לפיד בסכנה בעקבות החוק הזה?

פוליטית, ראש הממשלה בנט לא אמור לרצות בחוק הזה ולא בגלל דאגה לנתניהו. המציאות הפוליטית המשונה שנוצרה, מייצרת לבנט מוטיבציה שנתניהו דווקא יישאר במערכת הפוליטית - לא שמעבר החוק יגרום לנתניהו לפרוש בהכרח, אבל עשוי להשפיע על שיקוליו בעניין.

אם נתניהו יפרוש, לתקווה חדשה ואפילו לגורמים בתוך ימינה, תיפתח אפשרות בסבירות לא נמוכה תיפתח להקים ממשלת ימין בכנסת הנוכחית וזו סכנה להמשך כהונתו כראש ממשלה. גם לפיד, שכבר פרסם הודעת תמיכה בחוק הזה, עשוי לפגוע בסיכויו להגיע לרוטציה אם החוק יעבור בדיוק בשל תרחיש של הקמת ממשלה אחרת בכנסת הזו.

כרגע נתניהו משדר שגם אם החוק יעבור ינסה להפוך אותו. אם ישיג 61 לאחר הבחירות הבאות, הוא יידרש כנראה גם לעבור את מבחן בג"ץ במצב כזה. לו יתואר תרחיש דמיוני שנתניהו מודיע שאם החוק הזה עובר הוא פורש - ממשלת בנט-לפיד תעמוד בפני סכנת התמוטטות כמעט מיידית.