לפיד מגבה את שטרן: "הוא לא אמר שגרס תלונות על הטרדה מינית"

אחרי הסערה שעורר, יו"ר יש עתיד שוחח עם שר המודיעין ממפלגתו והודיע כי היה נפרד משטרן אם היה אומר שגרס תלונות על הטרדה מינית. לפיד קרא לצה"ל לחקור את העדות שפורסמה בתוכנית "הצינור"

זמן צפייה: 06:37

שר החוץ ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הודיע הבוקר (שני) כי שוחח עם שר המודיעין אלעזר שטרן בעקבות הסערה שעורר לאחר ריאיון שבו אמר כי גרס תלונות אנונימיות על הטרדות מיניות. שטרן הבהיר ללפיד כי מעולם לא גרס אף תלונה על הטרדות מיניות, כפי שגם אמר אתמול בריאיון בחדשות 13. לאחר מכן, סיעת יש עתיד הודיעה כי בניגוד לפעמים קודמות, ישיבתה לא תיהיה פתוחה לתקשורת.

בעקבות השיחה אמר לפיד כי "יש עתיד היא מפלגה שבה יש אפס סובלנות ואפס גיבוי להטרדות מיניות. אנחנו מאמינים שיש להגן על נשים ולאפשר להן להתלונן בכל דרך שימצאו לנכון. אם שטרן היה אומר שהוא גרס תלונות על הטרדה מינית, היינו נפרדים ממנו עוד באותו יום. הוא לא אמר את זה, והוא לא מאמין בזה".

לגבי המקרה המתואר בבה"ד 1, שנחשף אתמול בתוכנית "הצינור" עם גיא לרר, קורא לפיד לשלטונות צה"ל לחקור במהירות את הדברים כדי לאפשר לאלוף שטרן להגן על שמו הטוב.

[brightcove_iframe video_id='news-news-flash-part-2110110852' autoplay='0' credit='' desc='תחקיר הצינור על עדות החיילת' poster='' kid='1_142jbi5l' duration='175']

בנוסף, אמר שטרן ללפיד כי כל תלונה על הטרדה שהגיעה לשולחנו טופלה מיד בחומרה יתרה. דבריו התייחסו, לשון הודעת יש עתיד, אך ורק לתלונות שקצינים הגישו אחד על השני במהלך מאבק על תפקידים.

בהודעת יש עתיד נכתב כי בתקופתו כמפקד בה"ד 1, שטרן לא טיפל כלל בחיילי המפקדה. כל מי שמכיר את הנהלים בבה"ד 1 יודע שזה בלתי סביר שתלונה על הטרדה מינית במפקדה תגיע אליו. הציטוט של דבריו, כמעט שלושים שנה מאוחר יותר, אינו יכול להיות נכון. לאורך כל הקריירה הארוכה שלו טיפל שטרן בנושא ההטרדות המיניות ברגישות יתרה ומתוך הכרה שמדובר בעבירה חמורה במיוחד.

שטרן אמר בריאיון אתמול ברדיו 103fm כי בתקופתו כראש אגף כוח האדם בצה"ל, "המגרסה עבדה מהר מאוד" בכל הנוגע לתלונות אנונימיות בצה"ל על הטרדות מיניות. הדברים מגיעים בתקופה שבה שטרן מתמודד על תפקיד יו"ר הסוכנות היהודית.

אלעזר שטרן
השר אלעזר שטרן

במהלך הריאיון עומת שטרן עם דבריו וכשנשאל שוב אם גרס תלונות, הוא השיב "חד משמעית, כן". את הדברים אמר שטרן בהתייחס למכתב האנונימי שהוגש לוועדה למינוי בכירים על מינויו של ר' לתפקיד ראש השב"כ. "אסור לתת יד לתרבות האנונימיות על חשבון עידוד התלונה על מה שבאמת נעשה", אמר שר המודיעין.

לאחר הסערה הוציא שטרן הודעת הבהרה: "השר שטרן כאדם, כאב לבנות, כמפקד וכנבחר ציבור בז עמוקות לכל מטריד מינית וסבור שהחברה הישראלית ומערכת אכיפת החוק מחויבות באפס סבלנות בנושא מהותי זה".

עוד אמר שטרן: "בתפקידיו כמפקד, כקצין חינוך ראשי וכראש אכ״א בצה״ל, פעל שטרן בהתאם לרוח זו קלה כחמורה. בראיון ביקש שטרן להביע עמדה המתנגדת לתרבות של מכתבים אנונימיים כמכשיר לסגירת חשבונות ולסיכול מינויים בכירים כפי שאכן הביעה זאת הוועדה למינוי בכירים. תלונות על הטרדה מינית נבדקו תמיד לעומקן תחת פיקודו ולא נאמר על ידו בשום שלב שתלונות על הטרדה מינית נגרסו".