התנאי של לפיד להידברות: העברת חוק שיקפיא את החקיקה לשנה וחצי

ראש האופוזיציה נאם במליאה והציב לנתניהו תנאי של חוק שיקפיא את החקיקה לשנה וחצי - לצורך שיחות מו"מ בבית הנשיא. לפיד חשף כי "ביום שני היה הסכם מוכן לחתימה - אלא שאז יריב לוין ובן גביר איימו בפירוק הממשלה ונתניהו נבהל". הליכוד: "לפיד מוכן לדבר עם אבו מאזן בלי תנאים מוקדמים, אבל לנו הוא מציב אותם"

ח"כ יאיר לפיד בכנסת
ח"כ יאיר לפיד בכנסת | צילום: ערוץ כנסת

ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס היום (ראשון) במליאת הכנסת למהפכה המשפטית ואמר כי "הפתרון האפשרי היחיד שיאפשר חזרה להידברות היא הקפאה בחקיקה. הממשלה והאופוזיציה צריכות לחוקק ביחד הקפאה של 18 חודשים, שבמהלכן יתקיימו השיחות בבית הנשיא".

"התפקיד שלי, והתפקיד של האופוזיציה כולה", המשיך לפיד, "הוא לא לסדר לנתניהו ביקורים בבית הלבן, ולא להרגיע את סוכנויות הדירוג שנתניהו שיקר להם. אם הממשלה רוצה להגיע להסכמות רחבות, חובת ההוכחה עליה. כל עוד אין הקפאה בחקיקה, אין טעם לדבר על חוקים אחרים מפני שברור לגמרי שהממשלה שוב תברח ברגע האחרון".

בפתח נאומו אמר כי "במהלך השבועות האחרונים, ובעיקר השבוע האחרון, עשיתי כל מאמץ להגיע להסכמות רחבות עם הממשלה והקואליציה.  זו היתה חובתי לנסות. ביום שני גם הנשיא וגם אני חשבנו שיש כבר הסכם מוכן לחתימה - אלא שאז יריב לוין ובן גביר דפקו על השולחן ואיימו בפירוק הממשלה. ראש הממשלה נבהל, נכנע להם, וחוק הסבירות עבר במתכונת הקיצונית ביותר האפשרית".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד
ראש האופוזיציה יאיר לפיד (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

התנאי שלפיד הציב נועד, לדבריו, לאפשר את השיח וההגעה להסכמות. "גם במהלך 18 החודשים האלה אפשר יהיה לחוקק חוקים הנוגעים לבקורת שיפוטית ולהפרדת הרשויות, אבל רק ברוב של שני שלישים – כלומר בהסכמה אמיתית בין הקואליציה לאופוזיציה, ובין כל חלקי העם", הציע ראש האופוזיציה.

עוד הוא חשף כי "הקפאה כזו היתה חלק מן ההסכם שעמדנו לחתום עליו, כך שלממשלה לא אמורה להיות בעיה לחתום עליה. זה גם אינטרס מובהק של חברי הכנסת מהליכוד שמבינים שכך אי אפשר להמשיך".

בליכוד אמרו כי "יאיר לפיד מוכן לדבר עם אבו מאזן בלי תנאים מוקדמים, אבל לליכוד הוא מציב רשימת תנאים מוקדמים להידברות. אנו מזמינים את לפיד להיכנס להידברות עוד היום כדי שכולנו נוכל להגיע להסכמה רחבה".

עשרות אלפים בהפגנה בקפלן
עשרות אלפים בהפגנה בקפלן, אתמול | צילום: רויטרס
ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב
ההפגנה ברחוב קפלן בתל אביב | צילום: נעמה זאבי רבלין

אתמול, הפגינו נגד המהפכה המשפטית זה השבוע ה-30 ברצף כ-174 אלף בני אדם ברחוב קפלן שבתל אביב, ועוד אלפים ברחבי הארץ. בשבוע הדרמטי שבו עבר בקריאה שניה ושלישית החוק לביטול עיללת הסבירות וחומרת עימותים בין השוטרים למפגינים למשטרה עלו מדרגה, תמונות של שוטרים שתועדו תוקפים מפגינים נתלו בת"א. המשטרה פתחה בחקירה וטענה כי מדובר ב"הסתה לאלימות". מחאת הסטודנטים והסטודנטיות הגיבה להודעת המשטרה: "ההחלטה של המשטרה שלא לחקור שוטרים אלימים, אבל כן לחקור את מי שמצביע על היותם אלימים, היא אבסורדית".

בהפגנה בתל אביב נשא דברים פרופ' יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל. הוא פנה לראש הממשלה נתניהו: "אני פונה אליך כמי שמונה על ידך לנגידות והוביל יחד איתך ביחד את כלכלת ישראל במשך שנים. למען עתיד ילדינו, רק בידך למנוע הידרדרות לתהום. זה הזמן, אדוני ראש הממשלה, להשתחרר מכבלי הפוליטיקה. זה הזמן לעצור, זה הזמן להתחייב שלא תהיה חקיקה ללא הסכמה רחבה. לא עכשיו, לא אחר כך. זה הזמן להציל את מדינת ישראל וכלכלתה".