הציונות הדתית: המו"מ שב לנקודת התחלה; הליכוד: לא חזרנו בנו

המשא ומתן הקואליציוני ממשיך להסתבך, כאשר במהלך הלילה הסיעה בראשותו של בצלאל סמוטריץ' הודיעו כי "הליכוד חזר בו מהסיכומים שהושגו". בליכוד הכחישו את הדברים וטענו: סמוטריץ' הציב דרישות אחרי שהושג סיכום

בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו
בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו | צילום: רויטרס, יונתן זינדל פלאש 90

המשא ומתן הקואליציוני להקמת ממשלת נתניהו השישית ממשיך, וגם הבוקר (ראשון) הצדדים טרם הגיעו להסכמות. במהלך הלילה הוציאה סיעת הציונות הדתית בראשותו של בצלאל סמוטריץ' הודעה ובה נכתב: "לצערנו הליכוד חזר בו הלילה מהסיכומים שהושגו אמש והחזיר למעשה את המו"מ לנקודת ההתחלה".

בהודעת הציונות הדתית לא פורט מהם הסיכומים שהושגו ומאיזה מהם חזר בו הליכוד. מסיעתו של ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו נמסר בתגובה: "בניגוד להודעת הציונות הדתית, הליכוד לא חזר בו משום סיכום". בהודעה פורט והוסבר כי "סוכם עם בצלאל סמוטריץ' שיהיה שר האוצר הראשון ברוטציה ויקבל את משרד ההתיישבות ומשרד העלייה והקליטה. עם זאת, הליכוד לא הסכים לדרישות שהציב סמוטריץ, אחרי שהושג הסיכום - להוציא אגפים ממשרדי הממשלה אחרים למשרד האוצר".

פגישת נתניהו-סמוטריץ' במשכן הכנסת
פגישת נתניהו-סמוטריץ' במשכן הכנסת

ביום שני היה נראה כי שותפי הקואליציה המגבשת נמצאים בדרך לפריצת דרך במשא ומתן, כאשר נפגשו נתניהו וסמוטריץ' ומפגישתם הסתמן כי סמוטריץ' יקבל את תיק האוצר. בפגישה בה השתתפו נתניהו, סמוטריץ', יריב לוין ויו"ר ש"ס אריה דרעי, כבר נוצרה הסכמה והבנה שתיק האוצר הולך לסמוטריץ'. לדרעי לא היה פשוט לעשות את הוויתור הזה, בין היתר כי הוא לא רוצה לכתת רגליו אצל סמוטריץ' בנושא תקציבים.

גם שותפו של סמוטריץ' בבחירות האחרונות, יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר, מסרבים להמשיך במשא ומתן הקואליציוני ללא תיק הנגב, הגליל והפריפריה.

יו''ר עוצמה יהודית ח''כ בן גביר, יו''ר האופוזיציה ח''כ נתניהו ויו''ר הציונות הדתית ח''כ סמוטריץ'
יו''ר עוצמה יהודית ח''כ בן גביר, יו''ר האופוזיציה ח''כ נתניהו ויו''ר הציונות הדתית ח''כ סמוטריץ' | צילום: תומר נויברג, שריה דיאמנט ויונתן זינדל, פלאש 90

קרע נוסף בין סמוטריץ' לנתניהו נוצר על בסיס דרישת הציונות הדתית מיו"ר הליכוד להתחייב על מהלכי סיפוח והחלת ריבונות ביהודה ושומרון. כפי שפורסם בתחילת השבוע, בליכוד מסתייגים מהתחייבות או אמירה ברורה בנושא הזה, ולפי שעה אין הסכמות על הנוסח ולא ברור האם זה יהיה חלק מההסכמים הקואליציוניעם. גורם מעורה במו"מ אומר בליכוד מסרבים לרדת לעומקם של דברים או לפרסם אמירה ברורה.