"מתחייב אני": בצל הפיגוע הרצחני - הושבעה הכנסת ה-25

שעות אחרי הפיגוע המשולב סמוך לאריאל, נבחרי הציבור מכל המפלגות הגיעו היום למשכן הכנסת בירושלים, לישיבה הראשונה של הכנסת ה-25, במהלכה הצהירו אמונים. עודה, טיבי וכסיף סירבו להצטלם עם הדגל וסמל הכנסת כמקובל. הנשיא הרצוג רמז לפסקת ההתגברות: ״כוחה של הרשות המחוקקת - חלק ממערכת של איזונים ובלמים״

זמן צפייה: 03:43

בצל הפיגוע הרצחני שהתרחש הבוקר (שלישי) ליד אריאל בשומרון, 120 חברי הכנסת ה-25 של מדינת ישראל התכנסו במשכן בירושלים להשבעה החגיגית. בשעה 15:00 התקיים טקס קבלת פנים לנשיא המדינה, וכחצי שעה לאחר מכן נשא נשיא המדינה יצחק הרצוג את ברכתו לכנסת החדשה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-daily-news-with-almog-boker-clips-part-1511221720' autoplay='0' credit='' desc='השבעת חברי הכנסת' poster='' kid='1_youa3q6c' duration='']

"בפתח דבריי אני מבקש להתייחס לפיגוע הנורא שאירע הבוקר באריאל", אמר הנשיא, "פיגוע שפוצע את הלב ומטלטל את הנפש, בו תקף מחבל נתעב חפים מפשע, שכל חטאם היה שרצו לקיים חיים שלווים במדינתם - מדינתנו. בארץ ישראל".

הרצוג הוסיף: "ישראל תמשיך לעמוד בנחישות ובתקיפות – בכל מקום ובכל זמן - כנגד מעשי טרור ושנאה המרימים את ראשם ומאיימים עלינו. לכל אויבי ישראל וחורשי רעתנו, ובהם אלה שאחראים לפיגוע הנורא הזה, למי שרוצה לראותנו מפולגים וחלשים, אני מעביר מכאן מסר חד-משמעי: לא תצליחו לערער את עוצמתנו ואת לכידותנו לא באמצעות איומים, לא באמצעות אלימות, לא באמצעות טרור, ולא באמצעות מהלכים נואלים בזירה הבינלאומית. מי שקמים עלינו לכלותינו ימצאו אותנו תמיד ערוכים ונחושים, כשידנו האחת אוחזת בנשק, וידנו השנייה מושטת לשלום".

הנשיא יצחק הרצוג לצד יו''ר הכנסת היוצא מיקי לוי
הנשיא יצחק הרצוג לצד יו''ר הכנסת היוצא מיקי לוי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"כוחות הביטחון שלנו ימשיכו להגן על אזרחינו. המערכות המדיניות והמשפטיות של מדינת ישראל, לרבות בית המשפט העליון שלנו - ימשיכו להיות חומת מגן מדינית ומשפטית עבורנו בחזית הבינלאומית. ויותר מכל – הרוח הישראלית האיתנה - הנצחית, תעמוד מולכם ללא היסוסים וללא פשרות. אל תתבלבלו שונאי ישראל: המחלוקות הפנימיות בתוכנו משקפות את עוצמתה של הדמוקרטיה שלנו ואת חוסננו הפנימי. דווקא בגללן, במיוחד בגללן, לא תוכלו לנו", אמר.

"אם להודות על האמת – אזרחי ישראל מותשים מהמאבק הפנימי, ומההשלכות שלו. כעת, האחריות מוטלת בראש ובראשונה עליכם – נבחרות ונבחרי הציבור. אחריות לנסות ולהיגמל מההתמכרות לעימותים הבלתי פוסקים, ואם יורשה לי – מהשתעבדות מופרזת ל'מה יכתבו ומה יגידו', 'מה יזכה ליותר תגובות, לייקים ושיתופים'. אחריות לנשום עמוק, לברר את העובדות, ולשקול היטב - לפני כל נאום, ריאיון ולחיצה על המקלדת".

ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו
ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו במעמד השבעת הכנסת | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"הציבור הישראלי אמר את דברו, ובחר בכם באחוזים מרשימים לפעול בשמו. כעת, אזרחי ישראל מצפים מכם פשוט לעבוד למענם. הם מצפים מכם – מכולכם – לפעול למענם בוועדות, במליאה, ובתפקידיכם הציבוריים והפרלמנטריים השונים. הם מצפים מאיתנו –מכולנו – שנקום בבוקר ונדאג להם", הוסיף.

"להוריד את יוקר המחיה, להגביר את הביטחון האישי, לשפר את החינוך והרווחה, לפתור את העומס בכבישים, לצמצם את הפערים בין הפריפריה למרכז, לתרום וליטול חלק בהתמודדות העולמית עם משבר האקלים שמסכן את חיינו וחיי ילדינו, לפתח, להצמיח, לשפר את החיים של כולנו כאן כחיים מלאי ערכים ומשמעות, זהות, גאווה ותקווה; ועוד ועוד אתגרים רבים וחשובים – זה מה שמדאיג את אזרחי ישראל. זה מה שצריך לעמוד לנגד עינינו יומם ולילה".

בנימין ושרה נתניהו ביום השבעת הכנסת ה-25
בנימין ושרה נתניהו ביום השבעת הכנסת ה-25 | צילום: ''זה יקרה בקרוב''. רה''מ המיועד בנימין נתניהו ורעייתו שרה

לאחר דבריו של הנשיא, נפתחה באופן רשמי ישיבת הכנסת הראשונה, וחברי הכנסת הצהירו אמונים. קודם לכן, בהגיעו למשכן הכנסת, ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו התייחס לשיחות ולמשא ומתן על הקמת ממשלתו השישית, ואמר: "זה יקרה בקרוב". גורמים המעורים במו"מ הקואליציוני טוענים כי ישנם ניסיונות לתאם פגישה בין נתניהו לבין יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' - אולי עוד הערב.

סמוטריץ', שביקש לשלוח תנחומים למשפחות הנרצחים בפיגוע באריאל: "קיבלנו הבוקר בשומרון תזכורת כואבת למאבק הקיומי שאנחנו מנהלים כאן מול אויבינו בכמאה שנות קוממיות יהודית בארץ ישראל, ולנושא החשוב והדחוף ביותר שעומד על סדר יומנו - מאבק חסר פשרות בטרור והחזרת הביטחון למדינת ישראל ולאזרחי ישראל".

סמוטריץ' הוסיף: "הטרור הרים את ראשו ואנחנו רואים את זה במיוחד ביהודה ושומרון. דקירות, ירי, דריסות, אבנים. חייבים לעצור את הדבר הזה. כדי לעשות את זה אנחנו חייבים לעבור מהגנה להתקפה, לרדוף בנחישות אחרי המחבלים ושולחיהם. לפעול בעוצמה מול הטרור. לדאוג שכל מי שירים יד או נשק או אבן- יידע שדמו בראשו, והוא וסביבתו ישלמו על כך מחיר כבד".

יו"ר הציונות הדתית עקץ את ראש סיעתו לשעבר, נפתלי בנט, ואמר :"הפעם לא ניתן לאף אחד מבית או מחוץ לגנוב לנו את הקול, ונבטיח שמי שבחר ימין יקבל ימין. מי שבחר בנו נתן בנו אמון ומצפה מאיתנו בצדק מוחלק לקיים את שהבטחנו לו - והפעם אין ולא יהיו לנו תירוצים".

הכנות לקראת ההשבעה לכנסת
הכנות לקראת ההשבעה לכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הכנות לקראת ההשבעה לכנסת
הכנות לקראת ההשבעה לכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עד כה נרשמו מספר תקריות חריגות, כאשר חברי הכנסת איימן עודה ועופר כסיף מסיעת חד"ש וחבר הכנסת אחמד טיבי מסיעת תע"ל סירבו להצטלם בכניסה למשכן עם דגלי ישראל וסמל הכנסת, כפי שעושה כל חבר וחברת כנסת עם כניסתם.

ח"כ יעקב טסלר מיהדות התורה תחילה דילג גם הוא על עמדת הצילום עם דגלי המדינה, אך לאחר מכן חזר להצטלם ואמר "אנשים לא מאמינים, שואלים אותי אם יש לי פייסבוק".

כאמור, הטקס מתקיים כאמור על רקע פיגוע משולב וקשה שאירע בשעות הבוקר באזור העיר אריאל, כאשר מחבל בן 19 בשם מוחמד סוף מהכפר חארס גרם לאובדן כבד: שלושה גברים בגילאי ה-30 וה-50 לחייהם נרצחו בפיגוע, ושלושה נוספים מאושפזים בבית החולים בילינסון בפתח תקווה במצב אנוש וקשה, והרופאים נלחמים על חייהם.

המחבל הגיע לשער הכניסה של אזור התעשייה הנמצא סמוך לעיר אריאל, שם דקר את המאבטח ופצע אותו קל. משום שהמקום היה עמוס אנשים, המאבטח ירה כמה יריות לאוויר והמחבל נמלט לתחנת הדלק הסמוכה - שם דקר שלושה אנשים נוספים, ופצע אותם. אז גנב המחבל רכב ואיתו נמלט לכיוון כביש 5, שם התנגש ברכב אחר וגם למותו של גבר כבן 50 במקום.

אזרח ישראלי עצר עם מכוניתו לסייע בתאונה, ואז השתלט המחבל גם על הרכב שלו, גנב אותו ונסע. משהבין שהוא עומד להילכד על ידי כוחות הביטחון המחבל פנה לכיוון השני ונסע כנגד כיוון התנועה. עד מהרה או התנגש במספר מכוניות נוספות, יצא מהרכב ונוטרל על ידי חיילים ואזרחים שהיו במקום.