גנץ על "כנס עזה": מי ששותק לא מנהיג; הליכוד: "חופש ביטוי"

סערה אחרי "כנס ההתיישבות". בן גביר: "זה הזמן לחזור הביתה לגוש קטיף". גנץ: "הרוקדים והמפלגים לא מחליטים". השר קיש: "טעות לקיים אותו, יש להישאר בשיח מאחד". לפיד: "נזק לאומי". צפו: מאחורי הקלעים של האירוע

זמן צפייה: 04:46

סערה במערכת הפוליטית לאחר "הכנס לניצחון ישראל" שהתקיים אתמול (ראשון) בבנייני האומה בירושלים - שמטרתו עידוד התיישבות בחבל עזה ו"הגירה פלסטינית מרצון", בהשתתפות כ-20 שרים וחברי קואליציה, בראשם בן גביר, סמוטריץ' וגולדקנופף, שחלקם רקדו עם משתתפי האירוע. חבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, מתח ביקורת חריפה על קיום הכנס: "התרענו בפני נתניהו לפני קיום הכנס, שהשתתפות השרים בו מהווה פגיעה פגיעה בחברה הישראלית בזמן מלחמה, פגיעה בלגיטימציה שלנו בעולם ופגיעה במאמצים לייצר מסגרת להשבת חטופינו".

גנץ התייחס גם לשתיקת ראש הממשלה בנושא: "מי שרקד ופילג - אינו מחליט, מי ששותק ונגרר – אינו מנהיג. זה מאוד קשה, אבל בעת הזו, האחריות מחייבת את חבריי ואותי להישאר בקבינט ובממשלה. בהמשך, כשהמצב יתייצב, נחזור לעם, והציבור כולו יאמר את דברו למי שבימים של שותפות גורל בעם, עוסק בגורלו הפוליטי". בליכוד אמרו: "גם אם יש מישהו שלא אוהב זאת, הליכוד היא תנועה דמוקרטית ובמדינת ישראל יש חופש ביטוי לכולם - גם לימין".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2401291407' autoplay='0' credit='' desc='גנץ: "מי ששותק ונגרר - אינו מנהיג"' poster='' kid='1_0rxe87zi' duration='137']

שותפו למפלגה ולקבינט המצומצם, השר גדי איזנקוט, תקף הבוקר בציוץ בטוויטר: "כל מי שהשתתפו אתמול באירוע בבנייני האומה, ובעיקר נבחרי ציבור - לא למדו דבר וחצי דבר מאירועי השנה האחרונה", והוסיף: "בעת שחיילי צה״ל נלחמים כתף אל כתף במלחמה שאין צודקת ממנה ובעוד אנחנו מניחים את המחלוקות למען השבת החטופים והבסת חמאס, אחרים מוצאים זמן לאירוע שמפלג את החברה הישראלית, מגדיל את חוסר האמון הקיים בממשלה ובנבחריה ובעיקר מחדד את המפלג על פני המאחד".

שר החינוך יואב קיש גינה גם הוא את קיום האירוע, בו השתתפו חלק מחברי סיעתו - הליכוד, בראיון לגל"צ: "אני חושב שזאת הייתה טעות לקיים אותו. לא נכון להיכנס לשיח הזה עכשיו, זה לא הזמן לזה - חייבים להישאר בשיח מאחד בשביל החיילים שלנו". יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב בחריפות: "שתיקת ראש הממשלה אמרה בקול רם דבר אחד: 'שתשרף המדינה, העיקר שאני אשאר בשלטון'. האישור לחברי סיעתו להשתתף בכנס הראה כי אינו כשיר להוביל את מדינת ישראל. הכנס - נזק בינלאומי, העלול לפגוע בעסקה אפשרית ומסכן את חיילינו".

שר הרווחה יעקב מרגי אמר בראיון לרדיו "קול ברמה": "צריך איפוק וצניעות בתקופה רגישה זו. יהיה זמן לכל השאיפות האידיאולוגיות של כל מיני אנשים ושל כל מיני דעות - אך כרגע מיטב בנינו מחרפים נפשם בעומק רצועת עזה. אנא, לא נכביד עליהם עם הוויכוחים בעורף", והגיב על השרים שהשתתפו בטקס: "אני לא מחנך אף אחד, שכל ח"כ ייקח אחריות על עצמו ויבין את משמעות התואר שהוא נושא. בש"ס הייתה הבנה באופן טבעי שזה לא הזמן להגיע לכנס".

כנס ההתיישבות בעזה מלחמת חרבות ברזל
קראו לטרנספר: הקהל בכנס הימין | צילום: חיים גולדברג, פלאש90

מעיין מרמן, שאימה קלרה שוחררה משבי חמאס אך שני קרובי משפחתה עדיין חטופים ברצועת עזה, טענה כי קיום האירוע פוגע במאמצים לשחרורם: "כנס הניצחון מאוד מפריע לשחרור החטופים, יש משפחות שכולות שעוד לא הפסיקו אפילו לסיים להתאבל ואתם עומדים שם ורוקדים - זה חורה לי, אני פשוט מזועזעת".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב בכנס מהבמה לקהל שקרא טרנספר: "צודקים, יש לעודד 'הגירה מרצון' של הפלסטינים - עד שיילכו", ואמר: "חלק מתיקון הטעות, מההכרה בחטא הקונספציה שהביאה עלינו ה-7.10, והביאה עלינו הגירוש זה לחזור חזרה הביתה - לגוש קטיף ולצפון השומרון. זה הבית שלנו, זו התורה, המוסר, הצדק היסטורי וההיגיון - וזה מה שנכון". שר התקשורת שלמה קרעי אמר: "יש לכפות הגירה מרצון עד שיאמרו 'רוצה אני' - וליישב את עזה".

עידוד הגירה מרצון של הפלסטינים והתיישבות יהודית בחבל עזה הינם נושאים רגישים המצויים במחלוקת פוליטית וציבורית רחבה, וסביבם התחוללה סערה לאחר שמספר מדינות גינו את בן גביר וסמוטריץ' בשל קידום רעיונות אלו. מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן הצהיר לפני כשלושה שבועות שנתניהו "התחייב שישראל לא תעודד הגירת פלסטינים מעזה", והוסיף: "ארצות הברית מתנגדת ליישוב מחדש של פלסטינים מחוץ לעזה".