נתניהו, אוחנה והמפכ"ל על הכוונת: לקראת פרסום דו"ח אסון מירון

כשלוש שנים לאחר שהוקמה, ועדת החקירה של אסון מירון שגבה את חייהם של 45 בני אדם תפרסם מחר ב-12:00 את מסקנותיה הרשמיות. ראש הממשלה נתניהו צפוי לספוג ביקורת על התנהלותו אך ללא סנקציות. לפי הערכות, הדו"ח יכלול המלצות קשות נגד השר לביטחון פנים לשעבר אמיר אוחנה והמפכ"ל יעקב שבתאי

זמן צפייה: 02:20

כשלוש שנים לאחר האסון, מחר (רביעי) ב-12:00 צפויה ועדת מירון לפרסם את מסקנותיה הרשמיות. האסון התרחש באפריל 2021 בעת ההילולה השנתית לכבוד רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון, וגבה את חייהם של 45 בני אדם בעקבות תדחוקת קהל. הדו"ח החריף של ועדת החקירה צפוי לכלול המלצות קשות נגד בכירים במערכת הפוליטית ובמשטרה.

מבחינת ראש הממשלה בנימין נתניהו, נראה כי אין אפשרות משמעותית להטיל עליו סנקציות, אך הוועדה צפויה למתוח ביקורת חריפה על התנהלותו. השר לביטחון הפנים בזמן האסון ויו"ר הכנסת כיום, ח"כ אמיר אוחנה, הוא דמות מרכזית ואחד מ-18 המוזהרים בחקירת האסון. אוחנה קבע טרם האירוע כי ניתן לקיים אותה ללא הגבלת מספר המשתתפים, על כך צפויה להימתח עליו ביקורת ואחת ההמלצות האפשריות לגביו היא כי אינו יוכל לכהן בעתיד כשר לביטחון פנים או כשר ביטחון באופן כללי.

נתניהו, אוחנה, שבתאי, אסון מירון
נתניהו, אוחנה ושבתאי בזירת האסון בהר מירון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

לגבי המפכ"ל קובי שבתאי, אחת ההמלצות האפשריות שעלתה בעבר היא המלצה על הדחתו מהתפקיד, אך מכיוון שהוא צפוי בכל מקרה לסיים את תפקידו בחודש יוני, ובגלל שהמדינה נמצאת במלחמה, קשה להאמין שזו תהיה ההמלצה. עם זאת, יכול להיות שיומלץ שלא להאריך את כהונתו.

המלצות לגבי דרגים נמוכים יותר במשטרה אפשריים גם כן. מפקד המחוז הצפוני באותה העת שמעון לביא, שפרש מאז מתפקידו, עשוי לספוג המלצה לפיה לא ימלא בעתיד בתפקידים בתחומי ביטחון הפנים, וכך גם לגבי קצינים שפעלו שמתחתיו. ישנו סיכוי גבוה יחסית כי תיפתח חקירה פלילית נגד מי שהיה מהנדס הבטיחות באירוע, אמר חליילה. אם תיפתח חקירה כזאת, מסקנות הוועדה לא ייחשבו כראיות.

ועדת נאור לחקירת אסון מירון
ועדת נאור לחקירת אסון מירון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על הקמת הוועדה החליטה ממשלת בנט-לפיד ביוני 2021, ובראשה עמדה נשיאת בית המשפט העליון בדימוס מרים נאור, עד לפטירתה. מראשית פברואר 2022 עומדת בראשה השופטת בדימוס דבורה ברלינר. לחברי הוועדה מונו ראש עיריית בני ברק לשעבר, הרב מרדכי קרליץ, והאלוף במילואים שלמה ינאי.

אסון מירון
האסון במירון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

האסון התרחש ב-30 באפריל 2021, ליל ל"ג בעומר, כאשר מאות אלפי אנשים הגיעו להילולה, כמדי שנה. קצת אחרי חצות התקבצו כ-20 אלף איש במעמד ההדלקה במתחם חסידות תולדות אהרון, ועם סיומה החלו רבים מהמשתתפים לצאת מהמתחם. כשעברו המשתתפים בגשר נוצר דוחק רב, שהוביל למפולת אנושית כאשר עשרות אנשים נתקעו זה על זה ולא הצליחו להיחלץ.

כאמור, באסון נהרגו 45 גברים, רובם צעירים, מהם 38 מתו במקום ומותם של שבעה נוספים נקבע בבית החולים. עשרות אנשים נוספים נפצעו, מהם 22 באורח קשה, במה שהפך לאסון האזרחי הגדול ביותר מאז הקמת מדינת ישראל. בעקבות האסון הכריזה הממשלה על יום אבל לאומי, ומאוחר יותר הוחלט על הקמת ועדת חקירה ממלכתית.