גיוון במערכת המשפט וחיזוק הכנסת: "מסמך ההבנות" של בית הנשיא

פרסום ראשון: בניסיון למנוע פיצוץ, בית הנשיא מנסה לגבש "מסמך עקרונות" כללי הכולל גיוון במערכת המשפט וחיזוק מעמד הכנסת. גורמים באופוזיציה: לא תולים תקוות בהסכמות עקרוניות ולא מפורטות. מובילי המחאה: "הגיעה השעה להפסיק את הפייק-הידברות"

זמן צפייה: 03:08

פרסום ראשון: בעוד שבבית הנשיא מנסים למנוע פיצוץ על רקע המשבר בשיחות ההידברות בנוגע למהפכה המשפטית, ואחרי שאתמול (שלישי) החלו לגבש "מסמך עקרונות" כלליים עם נציגי הצדדים - הערב פורסמו במהדורה המרכזית סעיפיו המרכזיים.

עשרת הסעיפים העיקריים:

"חוק יסוד: החקיקה": מעמד ייחודי לחוקי יסוד

זכויות אדם: מחלוקת על תפקיד הכנסת מול בית המשפט.

בחירת שופטים: לפי מקצועיות וגיוון. המחלוקת היא לגבי הגדרת ההליך כא-פוליטי.

ביקורת שיפוטית: בתחום המשפט ולא המדיניות.

שמירה על מעמד ועצמאות בית המשפט.

חיזוק המשילות (הגבלת היועמ"שים)

חיזוק מעמד הכנסת.

שמירה על עקרון הפרדת הרשויות

שמירה על בחירות חופשיות ושיפור השירות לאזרח במערכת המשפט.

נשיא המדינה יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

גורמים באופוזיציה אמרו כי הם "לא תולים תקוות בהסכמות עקרוניות ולא מפורטות". מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית הגיבו על הפרסום: "בניכוי מילים לא ברורות, אם כל מה שהסכימו עליו בחודשים ארוכים של ישיבה בבית הנשיא הוא שמירה על בחירות חופשיות ועל עקרון הפרדת הרשויות, ומנגד גנץ ולפיד מסכימים לפגיעה במעמד היועמ"שים ולהחלשת הביקורת השיפוטית - הגיעה השעה להפסיק את הפייק-הידברות".

זמן קצר אחרי הפרסום, נמסר ממכון המחקר "זולת" לשוויון וזכויות אדם כי "מסמך העקרונות שפורסם הוא מסמך שמעיד על כישלון השיחות, כשחלקו הוא אימוץ מובהק של עמדות הממשלה הדיקטטוריות. אלו לא הסכמות אלא כניעה של האופוזיציה. הקביעה כאילו ששופטים מתערבים וקובעים מדיניות ולא מבצעים פיקוח רק בתחום והמסגרת המשפטית היא שקר גס שמאמץ את התפיסה השקרית של לוין ורוטמן, אנו מקווים שחברי האופוזיציה ואף הנשיא לא יפלו לטעות הזאת. 'חיזוק המשילות' באמצעות הגבלת היועמ"שים, כאילו שהם הגורם לבעיה במשילות - היא טעות עצומה. תפקידם של היועמ"שים הוא לוודא שעבודת הממשלה נעשית בהתאם לחוק. פגיעה במעמדם היא פתח לשחיתות".