לפיד לקואליציה: "תפסיקו עם המריבות, צריך להעביר תקציב"

שר החוץ קרא בפתח ישיבת סיעת יש עתיד לכלל חברי הקואליציה להתמקד בהעברת התקציב בחמישה שבועות: "זה תפקידנו". יו"ר רע"מ עבאס גם שלח מסר: "אנחנו לא נספח בקואליציה"

זמן צפייה: 03:36

כנס החורף נפתח היום (שני) במסגרת מושב הכנסת השני של הכנסת ה-24, כאשר חברי הכנסת חוזרים אל המשכן באופן מלא לאחר פגרת הקיץ. במוקד כנס החורף יעמוד אישור תקציב המדינה, כאשר בחודש הקרוב צפויים להתקיים דיונים קדחתניים בין חברי הקואליציה במטרה לגשר על הפערים הקיימים ולוודא כי ההסכמות שהושגו עד כה ייצאו לפועל. כמו כן, בכנס החורף הנוכחי על הקואליציה לאשר את חוק ההסדרים שכולל בתוכו 40 רפורמות שונות, ולהעביר אותו בחקיקה.

שר החוץ יאיר לפיד התייחס בפתח סיעתו בכנסת למצב הקואליציה והתקציב שטרם עבר ואמר כי "הממשלה עוד לא התייצבה, לכל אחד מאיתנו יש אחריות לא לייצר מלחמות מיותרות. בימים האחרונים ח"כים ושרים מתנהגים כאילו התקציב מאחורינו והממשלה מובנת מאליה. זה מוקדם מדי. הדבר האחרון שאפשר להגיד על הממשלה האו שהיא מובנת מאליה. היא נס שברירי שקרה כנגד כל הסיכויים". עוד הוסיף לומר לפיד: "הבעיה שאני מזהה עכשיו נובעת ממקום טוב. חברי הכנסת והשרים מרגישים שהתייצבנו. אז הם שחררו לעצמם חבל. טבעי, אבל מוקדם מדי. אני קורא פה לחבריי בקואליציה: אל תתחילו מריבות בטוויטר. זה לא שווה את זה. עם ישראל לא יסלח לכם".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

חשש במשטרה: אפשרות לחידוש קרב הדמים בין ארגוני הפשע בדרום

ארה"ב: דליפת נפט גרמה לאסון סביבתי בחופי קליפורניה

החשיפה שמטלטלת את פייסבוק: "החברה קורעת את העולם לגזרים"

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-214101450' autoplay='0' credit='ערוץ כנסת' desc='לפיד בישיבת הסיעה' poster='' kid='1_gp1m0xoz' duration='68']

בהמשך, הגיב ראש הממשלה החליפי ויו"ר מפלגת יש עתיד לדבריו של ליברמן כי הוא לא רואה אפשרות בה יישב עם החרדים באותה הקואליציה: "מתי הוא אמר את זה? ישיבות הסיעה צמודות - לא אגיב על טקסט שלא ראיתי. מי שמוכן לקבל את קווי היסוד אנחנו מוכנים לדבר איתו".

לאחר מכן, יו"ר סיעת רע"ם בכנסת מנסור עבאס אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "סדר העדיפויות שלנו בכנס הכנסת הנוכחי הוא מיגור הפשיעה והאלימות קודם כול. לשמחתנו יש היום צעדים מעשיים שמתקדמים בנוגע לפשיעה, בעוד שתכנית החומש בשלביה הסופיים. יש כיוון חיובי גם בטיפול בקורונה". בהמשך הוסיף עבאס: "כל השותפים הקואליציוניים צריכים להבין שרע"ם היא לא נספח לקואליציה אלא מפלגה שהקימה את הקואליציה יחד עם כל המפלגות".

כנס חורף בכנסת ה-24
כנס חורף בכנסת ה-24 | צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ/דני שם טוב

ראש סיעת ישראל ביתנו ושר האוצר אביגדור ליברמן התייחס בפתח דבריו לאפשרות לשלב את המפלגות החרדיות בקואליציה ואמר כי "לאחרונה שמעתי כל מיני דיבורים על רצון של גורמים בקואליציה לצרף את ש"ס ויהדות התורה - אם זה קורה אנחנו לא נהיה שם. המשמעות של הדבר היא מרחיקת לכת - זה למעשה החזרת נתניהו לשלטון. הרי ברור שש"ס ויהדות התורה לא יתמכו ברוטציה ולכן יצטרכו לשנות את הרכב הקואליציה מההתחלה ועד הסוף".

בפתח ישיבה סיעת מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס לפגישתו עם אבו מאזן אמש ואמר כי "זה פגע בישראל שלא היו מגעים עם הפלסטינים. זה צעד בכיוון. סיכמנו עם אבו מאזן להמשיך בהידברות בסוגיות אזרחיות. הוא אמר אתמול שצריך לדבר, לא חייבים להסכים. צריך לחזק את ההידברות. הוא אמר שאנחנו לא הולכים לשום מקום והם לא הולכים לשום מקום. לא עשינו את הפגישה הזו כדי לפגוע במכוון".

בתוך כך, בפתח סיעת הליכוד הכנסת, יו"ר האופוזיציה והמפלגה בנימין נתניהו אמר: "אזרחי ישראל רואים עד כמה הממשלה הזאת גרועה. הם חושבים שהם בטוחים, אנחנו יודעים שהעולם עגול. כבר היינו באופוזיציה עם 12 מנדטים וחזרנו בעוצמה - כך יקרה גם הפעם. זה יקרה בגלל הכישלונות שלהם, בגלל המחדלים, בגלל השעטנז. כדי לעשות זאת נשמור על נחישות ולכידות השורות".

לאחר מכן, במהלך הישיבה, חבר הכנסת יריב לוין אמר כי "המשימה שלנו היא להפוך את הכנס הזה לכנס שבו נצליח להעמיק את הקרעים בתוך הממשלה ולחשוף אותם. אם נהיה נחושים ולא נוותר - נצליח. כבר השבוע אנחנו קוצרים את פירות המאבקים מהמושב הקודם".

לפיד במהלך כנס הפעילים
לפיד במהלך כנס הפעילים | צילום: אלעד גוטמן

שר המשפטים ויו"ר סיעת תקווה חדשה גדעון סער אמר בפתח ישיבת סיעתו כי "המשימה החשובה ביותר בכנס הזה היא אישור תקציב המדינה וחוק ההסדרים. הצלחה תחזיר את ישראל למסלול של יציבות פוליטית וכלכלית. נושא קריטי נוסף שנזנח הוא נושא המשילות והאכיפה".

לתקציב התייחס גם שר הביטחון ויו"ר כחול לב בני גנץ בישיבה סיעתו: "אני שומע ספקנים, אני שומע ספקולציות על אינטרסים של אחרים - אני לא שותף להן. ממשלת השינוי תעביר את תקציב המדינה". על סוגיית הפשיעה בחברה הערבית הוסיף: "אנחנו בשעת חירום ובשעה שבה הזכות לחיים, והצורך להציל ממוות אנשים מקדשת אמצעים שאולי לא היינו נוקטים בהם כבשגרה. לא כל האמצעים כשרים, אבל בשעת חירום, מגוון רחב של אמצעים כשרים".

למרות שהמועד האחרון להעברת התקציב הוא רק אמצע חודש נובמבר, בקואליציה שואפים להעביר את תקציב המדינה כבר בתחילת נובמבר עם קריאה שנייה ושלישית - גם כדי להאיץ את תהליכי העבודה וגם כדי לא לקחת סיכון מול ניסיונות האופוזיציה להפילו. כידוע, במקרה של אי העברת התקציב - שר החוץ יאיר לפיד יהפוך להיות ראש הממשלה והוא יקבל 3 חודשים נוספים להעביר התקציב.

מוקדם יותר היום הציג שר האוצר אביגדור ליברמן את תקציב המדינה לשנים 2022-2021 בדיון בוועדת הכספים, ואמר כי "התקציב הנוכחי הוא הכי חברתי שעבר אי פעם בכנסת", והתייחס גם לתקציב הבא  לשנים 2024-2023 ואמר "נצטרך לתת מענה לאותן קבוצות בחברה הישראלית שבאמת מקופחות כמו המורים, המטפלות, רופאים מתמחים וחיילים בסדיר".

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן | צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

עוד הוסיף השר ליברמן בעניין התקציב לשנים הבאות: "שלא יהיו שום אשליות בנידון, אי אפשר למצוא כעת את הכסף, לכן אנחנו דוחים את כל המשא ומתן לשנת 2022, אז אנחנו מקווים להגיע להסכמים עם כל המגזרים ולתת לזה ביטוי בתחילת 2023". שר האוצר ציין בפני חברי ועדת הכספים כי עלות כל ההסכמים הקיבוצים שצפויים בשנים הקרובות עם ארגוני עובדים וסקטורים שונים היא להערכתו כ-11 מיליארד שקלים.