ברוב של 63 ח"כים: החוק הראשון במהפכה המשפטית עבר בכנסת

לאחר הדיונים בוועדת החוקה, המחאה הרחבה ברחבי הארץ והתנגדות האופוזיציה, הכנסת אישרה את שני סעיפי "חוק יסוד: השפיטה" - שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים ומניעת בג"ץ מלהתערב בחקיקת יסוד. לוין במליאה: "אפשר להגיע להבנות, זו חובתנו לדבר"

זמן צפייה: 03:58

הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה, ברוב של 63 מול 47 את שתי הצעות החוק הראשונות במהפכה המשפטית. למליאה הועלו שתי הצעות חוק שנוגעות לחוק יסוד: השפיטה. שני הסעיפים שעברו הם הסעיף העוסק בשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, כך שיהיה בה רוב לחברי הקואליציה וכן הסעיף שימנע מבג"ץ להתערב בחוקי יסוד.

במהלך ההצבעה צעקו חברי הכנסת מהאופוזיציה קריאות "בושה". יו"ר הכנסת אוחנה נאלץ לעצור את ההצבעה על מנת לשמור על הסדר במליאה ומספר חברי כנסת מהאופוזיציה הוצאו החוצה. לפני ההצבעה אמר אוחנה כי "הכנסת תהיה יותר דמוקרטית לאחר ההצבעה הזו". חברי הכנסת ממפלגת ישראל ביתנו לא נכחו בהצבעה, כמו גם וואליד טאהא מרע"ם, יפעת שאשא ביטון מתקווה חדשה וכן יולי אדלשטיין מהליכוד.

Whatsapp Image 2023 02 20 At 2
מליאת הכנסת היום | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ראש האופוזיציה יאיר לפיד כתב בתום ההצבעה: "חברי הקואליציה - ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה. על הפגיעה בדמוקרטיה, על הפגיעה בכלכלה, על הפגיעה בבטחון, על זה שאתם קורעים לגזרים את עם ישראל ופשוט לא אכפת לכם".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר לאחר ההצבעה: "יצאנו מהמליאה כדי לא להיות שותפים ולא לתת לגיטימציה להצבעה על חוקים לא לגיטימיים. לא עשינו מהומה, אנחנו לא רוצים לפגוע בכבודה של הכנסת. להשתולל בתוך אולם המליאה זה לא לפגוע בקואליציה אלא במעמדה של מדינת ישראל. יצאנו בשקט ואנחנו חושבים שעצם ההצבעה, גם הצבעה נגד - היא לגיטימציה לתהליך לא לגיטימי".

Fsoarj
חברי ישראל ביתנו בעת ההצבעה

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, אמר במליאת הכנסת: "הלילה הזה הוא לילה גדול, הלילה זוקפים את קומתם המוני אזרחיות ואזרחים שקולם לא נשמע במשך עשרות שנים על ידי מערכת המשפט, שהייתה עיוורת לצרכיהם, שזלזלה בהם. הלילה אני עומד בנחישות גדולה כדי להבטיח שמעתה והלאה קולם יישמע. יישמע במערכת המשפט, וכפועל יוצא גם במקומות אחרים, באקדמיה, בתקשורת, מקומות שבהם השיח היום הוא חד צדדי, הוא מתעלם מהרוב הגדול של אזרחי ישראל".

"אני רוצה להפתיע אתכם ולומר לכם שאנחנו לא ננהג כמוכם. אני רוצה מכאן להושיט יד ואני מושיט לכם יד. לכל אחד ואחת מכם אני מושיט את ידי. ואני רוצה לומר לאותם אזרחים יקרים שהפגינו כאן בחוץ והם באמת דואגים. אני לא מתפלא שהם דואגים. כשהם שומעים את התקשורת ואת הדברים חסרי האחריות שאתם אומרים הם באמת נבהלים. אני רוצה לומר להם שני דברים: האחד להסביר להם בקצרה, ולמה מה שאנחנו עושים היום הוא חיזוק הדמוקרטיה ולא קץ הדמוקרטיה. ואני רוצה להושיט להם י מתוך כוונה להגיע להסכמות ולא למנוע את החקיקה".

Whatsapp Image 2023 02 21 At 0
שר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים נשאל מדוע ממשלות נתניהו לא שינו כלום בזמן שלטונם וענה כי "למה לא שיניתי כלום? 23 שנה אני נאבק. נדאג שכל עם ישראל יוכל להרגיש שבית המשפט העליון הוא פה שלו והוא בית שלו. בואו נשב לדבר, אני מאמין שאפשר להגיע להבנות. אני חושב שזו חובתנו לדבר, זו חובתנו לנסות. לא משיגים שום דבר באלימות או בהצבת תנאים".

לאחר שר המשפטים עלה יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן שנאם באנגלית ואמר: "אל תאמינו לשקרים, תקראו את הצעת החוק".

Whatsapp Image 2023 02 20 At 2
ח''כ טופורובסקי בכנסת

חודש לאחר תאונת דרכים שעבר חבר הכנסת בועז טופורובסקי, הוא הגיע לכנסת עם סד על צווארו בשביל להצביע נגד החוקים שעולים בקריאה ראשונה. הוא התקבל בברכות במליאה בזמן נאומו של לוין. "זו החובה שלי כאזרח וכחבר כנסת. אל מול הרצון של הקואליציה למנוע כל הסכמה אמיתית ולרסק את הדמוקרטיה הישראלית - אין מקום לפשרות או לקיזוזים".

בטרם החל הדיון, הניפו רבים מחברי האופוזיציה את דגלי ישראל ובהוראת יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הוצאו מהמליאה. אוחנה הוסיף כי "חשבתי שאולי חשוב שקולכם יישמע אבל כנראה שאינכם רוצים בכך. אתם מבזים את הדגל כמו שאתם מבזים את המליאה".

המפגינים בכנסת
המפגינים בכנסת | צילום: רויטרס

לאורך כל היום התחוללה סערה סביב הכנסת, כשכבר מתחילת נאומו של יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן, החלו חברי האופוזיציה להפריע באופן רצוף, הניפו דגלי ישראל ולאחר מכן גם אזרחים שנמצאים ביציע, אורחי המליאה, החלו בהתפרעות, צעקות ודפיקות על הזכוכית שמפרידה בין היציע למליאה. הסדרנים נקראו להוציא אותם החוצה.

חבר הכנסת רם בן ברק מיש עתיד תקף את הקואליציה בכנסת אמר כי "זה גרוע ממשטרים שאנחנו לא רוצים להיות כמוהם. לא הטורקים, לא ההונגרים ולא הפולנים. גם גרמניה הנאצית עלתה לשלטון בצורה דמוקרטית. יום עצוב היום, אנחנו הולכים ומתפלגים. מדינת ישראל מפסידה. מאות אלפי אנשים יוצאים לרחובות ואומרים לכם 'תעצרו'. עצרו את החקיקה המטורפת הזאת שנובעת מאנשים שחשבו שיש כאן חבורה של מטומטמים במדינת ישראל שתתן להם לעשות מה שהם רוצים".

Whatsapp Image 2023 02 20 At 2
ח''כ שמחה רוטמן מעלה את ההצבעה למליאה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רבבות מפגינים בירושלים
רבבות מפגינים בירושלים | צילום: רויטרס

ההפגנה בירושלים
ההפגנה בירושלים | צילום: רויטרס

"מחר תחוקקו חוקים שמפלגות ערביות לא יוכלו להתמודד לכנסת, מחרתיים תחוקקו חוקים שישאירו אתכם לעד בשלטון. לא ניתן לזה לקרות. מה שקורה כאן זה מהלך לא חוקי. תעצרו, בואו נדבר, בואו נעשה שיפור ולא ריסוק של מערכת המשפט בהסכמה. שר המשפטים אמר: 'אפילו לא דקה'. דודי אמסלם אמר 'על אפכם ועל חמתכם וניקח אתכם לכלא, כי שם מקומכם'".