ההפגנות נגד אדלשטיין מתחדשות: שיירת מחאה בדרכה לכנסת

לאחר שהמשטרה הפריעה למחאת "דגל שחור" בשבוע שעבר, מפגינים רבים עושים את דרכם לירושלים וקוראים נגד "המהלכים האנטי דמוקרטיים של השבועות האחרונים"

זמן צפייה: 05:28

הפלונטר הפוליטי: שיירת מחאה עושה את דרכה בשעה זו (שני) לכנסת, כחלק ממחאת "דגל שחור" נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, והחלטתו להקפיא את הפעילות הפרלמנטרית בצל משבר הקורונה. במהלך ההפגנה יקראו האזרחים נגד  "המהלכים האנטי דמוקרטיים של השבועות האחרונים". בשבוע שעבר, כזכור, התקיימה שיירת מחאה לכיוון הכנסת, וכמה מפגינים נעצרו ברכביהם - זאת על אף שזכות ההפגנה מעוגנת בצו משרד הבריאות.

אתמול דן בג"ץ בעתירת כחול לבן נגד אדלשטיין, המעכב את כינוס המליאה. במהלך הדיון, התייחס השופט יצחק עמית, לקיפאון הפוליטי, ואמר: "מי מחזיק את המפתחות? חשבתי שהמפתחות על השולחן, ומי שיש לו רוב לוקח את המפתחות. נדמה לי שמישהו כאן מחזיק את המפתחות בכיס".

עוד בחדשות 13:

בג"ץ דן בעתירת כחול לבן: "איך אפשר לחסום רוב של 61 ח"כים?"

הליכוד: אם יו"ר הכנסת יוחלף – המגעים לאחדות יופסקו

יאיר לפיד: "הניסיון של הליכוד לפרק אותנו – לא יעבוד"

שיירת רכבי מחאת דגל שחור בדרך לכנסת
שיירת רכבי מחאת דגל שחור בדרך לכנסת | צילום: הילה טל
שיירת רכבי מחאת דגל שחור בדרך לכנסת
שיירת רכבי מחאת דגל שחור בדרך לכנסת | צילום: הילה טל

נציג הפרקליטות הציג בדיון את עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ומסר: "נדרש להכניס לסדר יומה של המליאה את הבקשה לבחירת יו"ר הכנסת - בהקדם האפשרי. מרחב הזמנים גם לדעת היועמ"ש לכנסת הוא מצומצם למדי. יש לכלול את ההצעה הזו על סדר יומה של הכנסת בהקדם האפשרי".

לעומתו, יועמ"ש הכנסת איל ינון, תמך בעמדתו של יו"ר הכנסת ואמר כי "מה שמטריד אותי כיועמ"ש הכנסת הוא כי אם ניתן דרור לרצונם של 61 חברי כנסת, יתכן כי נגיע למצב בו יהיה יו"ר מהאופוזיציה. אני מזהיר כי דבר כזה יהיה למוקש שיוטמן באירוע הזה וילווה אותנו לאורך כל הכנסת. זוהי התנגשות בלתי נמנעת".

שיירת רכבי מחאת דגל שחור בדרך לכנסת
שיירת רכבי מחאת דגל שחור בדרך לכנסת | צילום: הילה טל

השופט ניל הנדל התייחס להחלטת הרוב ושאל את יועמ"ש הכנסת איל ינון: "השאלה המשפטית היא האם אפשר לחסום רוב של 61 חברי כנסת?", אמר. "זו השאלה האמיתית וזה נורא בעייתי לחסום אותם".

יועמ"ש הכנסת השיב: "מה שמטריד אותי כיועמ"ש הכנסת הוא כי אם ניתן דרור לרצונם של 61 חברי כנסת, יתכן כי נגיע למצב בו יהיה יו"ר מהאופוזיציה. אני מזהיר כי דבר כזה יהיה למוקש שיוטמן באירוע הזה וילווה אותנו לאורך כל הכנסת. זוהי התנגשות בלתי נמנעת".

הנשיאה חיות הקשתה על יועמ"ש הכנסת ודחקה בו לקבוע מתי תיאלץ הכנסת לבחור יו"ר חדש - לכל המאוחר: "אני מבקשת שאדוני יאמר דבר ברור. אדוני יסביר מה הוא כתב, מתי לדעת אדוני חלף הזמן שמעבר לו אי אפשר יותר לדחות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו וחבר הכנסת בני גנץ בהשבעה לכנסת ה-23
ראש הממשלה בנימין נתניהו וחבר הכנסת בני גנץ בהשבעה לכנסת ה-23 | צילום: דוברות הכנסת, גדעון שרון

"אני מודה ומתוודה שאני לא יכול להצביע על יום ואפילו לא על שבוע", השיב ינון. "אנחנו חיים בעולם לא נורמלי. לפי עמדת העותרים צריך לבחור כבר מחר יושב ראש תוך כדי שיש משא ומתן. אני לא מבין את זה"