החקיקה והמחאה: הכנסת חוזרת לפעילות ותתמקד בתקציב ובחוק הגיוס

לאחר פגרה בת חודש, כנס הקיץ של הכנסת מחדש את דיוניו, ובמערכת הפוליטית מעריכים כי הקואליציה תתמקד בהעברת תקציב המדינה ובחוק הגיוס - ותדחה בינתיים את חקיקת המהפכה המשפטית

זמן צפייה: 02:15

לאחר פגרה בת חודש, כנס הקיץ של הכנסת מחדש את דיוניו, ובמערכת הפוליטית מעריכים הבוקר (ראשון) כי הקואליציה תתמקד בהעברת תקציב המדינה ובחוק הגיוס - ותדחה בינתיים את חקיקת המהפכה המשפטית.

על אף הפגנת התמיכה של מחנה הימין ברפורמה המשפטית, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' מעוניינים להעביר את התקציב שיקנה להם יציבות קודם כל - וגם שר המשפטים יריב לוין מבין זאת. התקציב יקנה לממשלה שנה וחצי של יציבות, לפחות בעניין זה, מפני שאם חוק התקציב לא עובר הכנסת מתפזרת.

עם זאת, מכשול אחר שעומד בפני הקואליציה הוא מתווה הגיוס - זאת מפני שבהסכמים הקואליציוניים נקבע כי חוק הגיוס יעבור לפני התקציב כתנאי של המפלגות החרדיות. העברת התקציב ככל הנראה חשובה יותר, וייתכן כי החרדים יוותרו בשלב זה על התנאי, אך גם אם הקואליציה תעביר את החוק - כלל לא בטוח שהוא יעמוד במבחן בבג"ץ. בנוסף לכך, ישנה התנגדות מצד גורמים בליכוד וכלל לא בטוח שלקואליציה יש את הרוב הדרוש כדי להעביר אותו.

המהפכה המשפטית בשלב זה אינה בראש מעייניהם של ראשי הקואליציה, כאמור, ותחזור לדיונים ככל הנראה בחודש יוני לאחר העברת התקציב. במקביל, נמשכות שיחות המשא ומתן בבית הנשיא.

Whatsapp Image 2023 04 29 At 2
ההפגנה בקפלן אמש | צילום: גלעד פירסט

אמש הפגינו כ-209 אלף מוחים נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב - יומיים בלבד לאחר הפגנת הימין שהתקיימה בירושלים. הייתה זו השבת ה-17 ברציפות בה מתקיימת המחאה, ובין היתר נאם בה שופט בית המשפט העליון בדימוס יורם דנציגר שאמר כי "אירוע הדריסה והדריכה על תמונות השופטים בהפגנת הימין מתאים לטהרן ולא לישראל".

השופט דנציגר אמר בנוסף: "השופטים הפכו לאחרונה מטרה להתקפות בוטות וחסרות כל בסיס. שופטי העליון הם משפטנים מצוינים, חרוצים ומסורים הפועלים יום ולילה לשמירת צביונה וערכיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

מפגינות בתל אביב, הערב
מפגינות בתל אביב, אמש | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

בתוך כך, חבר הכנסת גדעון סער מ"המחנה הממלכתי" התראיין אמש לחדשות 13 והתייחס לשיחות בבית הנשיא, למחאה נגד המהפכה המשפטית ולאפשרות להגיע לפשרות והסכמות עם הקואליציה. סער אמר כי "אנחנו לא מוכנים לפשרה, לא נתפשר על העקרונות שלנו. אנחנו מוכנים לעשות מאמץ להגיע להסמכה רחבה". עוד הוסיף: "לא נצטרף לממשלה בראשות נתניהו - כי היא איננה טובה לישראל".

"השיחות הן רציניות, אני לא רוצה לתת הערכת סיכויים", אמר סער, "כן יש פערים אבל אנחנו רוצים לתת לזה הזדמנות ובשביל זה צריך לבוא פחות קצרי רוח ולתת הזדמנות. אנחנו עדיין נמצאים בשלב שכל צד מציג את עמדותיו במכלול הנשאים. עברנו כבר 4 נושאים כבדים ולא סיימנו. אין פתרון מהיר זה לוקח זמן".

חבר הכנסת התייחס לדבריו של שר המשפטים בהפגנת התמיכה ברפורמה בירושלים ואמר כי "ברור שיריב לוין, שהתנגד מלכתחילה לשיח ולהשהיית החקיקה - רוצה לפוצץ את השיחות. זה מה שהוא עשה בנאום ההסתה החמור שלו - הוא רוצה לייצר אווירה שתחסל את השיח".