אדלשטיין סירב לכנס הצבעה על מחליפו: "לא אסכים לאולטימטום"

יו"ר הכנסת השיב לקריאת בג"ץ להודיע אם בכוונתו לאפשר את ההצבעה עד יום רביעי, וביקר את התנהלותו של היועמ"ש מנדלבליט: "התערבותו בהליך פנים פרלמנטרי של הכנסת - אינה במקומה"

זמן צפייה: 00:56

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין השיב הערב (שני) לקריאת בג"ץ להודיע אם הוא יאפשר לכנס את המליאה עד יום רביעי להצבעה על מחליפו, והודיע כי הוא "לא יסכים לאולטימטום", ובכך בעצם סרב.

אדלשטיין גם תקף את התנהלות היועמ"ש אביחי מנדלבליט ואמר כי "התערבותו בהליך פנים פרלמנטרי של הכנסת אינה במקומה". "בכל הכבוד הראוי, ככל שביהמ"ש הנכבד מציב בפניי ובפני כנסת ישראל אולטימטום בדורשו ממני לקיים את הדיון 'לא יאוחר מיום רביעי', לא אוכל להסכים לכך. שהרי משמעות הדבר שסדר יומה של הכנסת ייקבע בידי בית המשפט העליון ולא על ידי יושב ראש הכנסת, שלו מסור תפקיד זה", ציין.

אדלשטיין הסביר כי "מעולם לא נבחר יו"ר כנסת קבוע בשעה שהייתה אי בהירות כה גדולה באשר להרכבה של הקואליציה העתידית. אין כל הצדקה להתערבות שיפוטית חריגה ותקדימית למתן 'צו עשה' שיביא להתערבות בית המשפט הנכבד בעניין פנים-פרלמנטרי מובהק המצוי בליבת שיקול הדעת של יו"ר הכנסת".

לכתבות נוספות בנושא >> 

בג"ץ לאדלשטיין: השב היום אם תעלה להצבעה בחירת היו"ר עד רביעי

בכירים משפטיים על הקריאות לא לכבד את פסיקת בג"ץ: "זו אנרכיה"

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

לסיכום ציין יו"ר הכנסת כי "אני סבור שהתערבות בית המשפט בשיקול דעתו של יושב-ראש הכנסת לקבוע את סדר יומה של המליאה ולהעלות להצבעה את נושא בחירתו הינה התערבות תקדימית בסדר היום הפוליטי, בשיקול דעתו ואיננה נכונה בימים אלה. בשל הנסיבות המיוחדות אני מתקשה בשלב זה לנקוב בתאריך מדויק, אך בכוונתי להעלות את הנושא על סדר יומה של הכנסת עם התבהרות המצב הפוליטי. כולי תקווה שהדבר יקרה בזמן הקצר ביותר".

כזכור, לאחר הדיון שהתקיים אתמול, קיבל בג"ץ את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי יש לאפשר את פתיחת המליאה "בהקדם האפשרי". פנייה נעשתה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, במטרה שישיב אם תעלה הצבעה לבחירת יו"ר כנסת עד יום רביעי.

בכירים במערכת המשפט הביעו תרעומת בשל קריאות מצד גורמים בליכוד שלא לכבד את הכרעת בג"ץ לפיה יש לאפשר בחירת יו"ר כנסת חדש.

"האמירות האלה הן טירוף", אמרו, "קריאה להסתה חמורה נגד ביהמ"ש העליון. זו אנרכיה, אבוי למדינה שאלו הם שריה – לסדום ועמורה דמינו ובמקום שרה"מ יגנה הוא שותק ושולח את מקורביו להשתלח. מה הצעד הבא? לעלות פיזית על בית המשפט?".