סמוטריץ: "השלב הבא יהיה שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים"

ברקע המשך החקיקה והמחאה, חשף שר האוצר כי ראשי הקואליציה הסכימו שהשלב הבא בחקיקת חוקי המהפכה המשפטית יהיה שינוי הרכב הועדה למינוי שופטים. לפני כן, קרא גנץ לנתניהו: "מנהיג חייב לקבל החלטות קשות. הדהירה אל הקיר היא חוסר אחריות לאומית וביטחונית"

בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במהלך ישיבת הסיעה של מפלגת הציונות הדתית, התייחס אחר הצהריים (ראשון) שר האוצר בצלאל סמוטריץ לחוקי המהפכה המשפטית והודה: "יש הסכמה של כל ראשי הקואליציה שהשלב הבא בחקיקה יהיה שינוי הרכב הועדה לבחירת שופטים".

מוקדם יותר היום, קרא יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אדוני ראש הממשלה, אני מאחל לך בריאות טובה ואריכות ימים – אבל הימים האלו מביאים אותי למסקנה שליבך נאטם לעם ישראל. המצב הביטחוני שלנו הוא המורכב ביותר שידענו מאז מלחמת יום הכיפורים – האתגרים אדירים, בגבולותינו והרבה מעבר להם. המצב המדיני שלנו והברית שלנו עם ארה"ב נמצאת במשבר, וזו ההזדמנות גם לאחל בהצלחה לנשיא הרצוג בשליחותו החשובה. אני קובע, שהמשך הדהירה אל הקיר היא חוסר אחריות לאומית וביטחונית. הקרע עצום וכבד".

עוד אמר גנץ בפתח ישיבת הסיעה: "הגיע הזמן להיכנס למעין טיפול נמרץ, לעצור את הדימום, ולפני הכול – לפתוח את הלב לרחשי הציבור ולצורכיה האסטרטגיים של המדינה. עוד לא מאוחר לעצור ולחזור להידברות. מנהיג חייב לקבל החלטות קשות – וזה הזמן לקבל אותן. נתניהו, אל תקרע את העם".

Whatsapp Image 2023 07 17 At 1
ח''כ גנץ בישיבת הסיעה, היום | צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

גנץ גם התייחס לאיומי הסרבנות: "אחיי הלוחמים – אני מבין מאוד את כאבכם. הלב שלכם במקום הנכון, האומץ שלכם בשדה הקרב, ערכי צה"ל ואהבת המולדת לנגד עיניכם. אני קורא לכם למרות הקושי והפחד העצומים: המשיכו בשליחות ובמאבק על המדינה הזו, והמשיכו להילחם עבורה גם מול אויבינו. המשיכו לעמוד על המשמר – ברחובות, ובקוקפיט, בג'נין ובקפלן. יחד נשמור, ויחד נתקן".

כשנשאל מה הם הציפיות משר הביטחון גלנט במידה וצה"ל ייצא מכלל כשירות, ענה גנץ: "שר הביטחון צריך לעמוד על המשמעות של הכשירות המסתמנת בצה״ל בצורה חדה. הוא צריך להיכנס לחדר של ראש הממשלה, לקרוא לראש המל״ל, לסגור את הדלת - ולהגיד אתם מבינים לאן אתם הולכים? אתם חושבים שאתם יכולים לתכנן את הדברים האלו כשזה המצב הפנימי במדינת ישראל?".

בתגובה לדבריו של גנץ בנוגע לאי ההתנדבות של משרתי מילואים, נמסר ממפלגת הליכוד: "מעריכים את ההתייצבות של גנץ ואייזנקוט ולפניהם של אשכנזי- שלושה רמטכ״לים לשעבר- נגד הסרבנות שמאיימת על ביטחונם של כל אזרחי ישראל".

Whatsapp Image 2023 07 17 At 1
ישיבת הסיעה של המחנה הממלכתי | צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

בישיבת הסיעה של "יש עתיד", הזהיר יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד: "ממשלת ישראל מובילה אותנו לאסון לאומי ומסרבת להכיר בכך". עוד אמר: "ממשלת ישראל מבצעת את המהלך המשטרי הגדול והדרמטי ביותר בתולדותינו, בלי שהיא קיימה אפילו דיון אחד על ההשלכות הכלכליות, הבטחוניות, החברתיות והמדיניות שלו".

בהמשך, ענה לפיד לשאלת חדשות 13 בנוגע לביקורו הצפוי של נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן ביום שלישי הקרוב. לפיד נשאל האם הוא מוטרד מכך שראש הממשלה נתניהו מצפה מהרצוג לסייע לו בקבלת הזמנה לוושניגטון מהנשיא ג'ו ביידן, ועל כך הוא ענה: "אני לא חושב שתפקידו של נשיא המדינה לסדר פגישות לראש הממשלה. אני מאוד מוטרד, מדינת ישראל נכון לחודשים האחרונים היא כבר לא בעלת הברית הקרובה ביותר של ארצות הברית. היינו 75 שנה, לא עוד. בגלל הממשלה, בגלל המהפכה המשטרית. זה מסוכן".

Whatsapp Image 2023 07 17 At 1
יו''ר האופוזיציה לפיד בישיבת הסיעה | צילום: חיים גולדברג/ פלאש 90

דבריהם של מנהיגי האופוזיציה גנץ ולפיד נאמרים על רקע הדיון בעילת הסבירות שהתקיים היום בבוקר בוועדת החוקה, במסגרתה קודם החוק לביטול עילת הסבירות מבלי שינויים בנוסח מהקריאה הראשונה. בשלב זה, אין סימנים המעידים על כוונות של הקואליציה לרכך את החוק בהתאם לדרישות האופוזיציה ולמרות המחאה, שצפויה להחריף מחר.

חברי הכנסת מהאופוזיציה הגישו מעל ל-27 אלף הסתגויות לחוק, במטרה לעכב את המשך קידומו. בעקבות זאת, היועצת המשפטית של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, דיווחה לוועדת החוקה כי מדובר במספר שיא של הסתייגויות שהוגשו על הצעת חוק שכזו.

שמחה רוטמן בוועדת החוקה, היום | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוסף לחשיפת השלב הבא של המהפכה המשפטית, השר סמוטריץ התייחס בהרחבה לחוק לביטול עילת הסבירות בישיבת הסיעה של מפלגתו: "השבוע בע"ה ועדת החוקה בראשותו של חבר הכנסת שמחה רוטמן תסיים את העבודה על חוק עילת הסבירות. מתווה הסבירות שהציע בעבר שופט בית המשפט העליון נועם סולברג הוא המתווה שאנחנו מקדמים. אני רוצה להזכיר שבעבר חבר הכנסת סער תמך בצמצום עילת הסבירות, לפיד תמך אפילו אהרן ברק תמך בכך".

לאחר מכן תקף סמוטריץ את מובילי המחאה ואת חברי האופוזיציה: "אנחנו נמצאים בשיאו של טרלול מוחלט של מובילי מחאה שגוררים אחריהם את האופוזיציה שבאופי החלש של ראשיה לא מסוגלים לגדל עמוד שדרה ולנהוג כאופוזיציה אחראית. במקום אופוזיציה לממשלה הם נוהגים כאופוזיציה למדינה".

עם זאת, בהמשך דבריו הצטרף סמוטריץ להודעות הליכוד המברכת את גנץ על שקרא למילואימניקים "המשיכו בשליחותכם". סמוטריץ אמר: "אני רוצה לברך את בני גנץ על הצטרפותו לקריאה נגד הסרבנות הפוליטית. הרוב הישראלי הממלכתי מתנגד מכל וכל לגילויי סרבנות".