החל הדיון בכנסת: ח"כים התעטפו בדגל והוצאו, מפגינים התפרעו ביציע

לפני ההצבעה בקריאה ראשונה על חוקי המהפכה המשפטית, הוצאו ח"כים מהאופוזיציה שהתעטפו בדגלי ישראל. יו"ר הכנסת אוחנה תקף: "מבזים את הדגל ואת המליאה". רבבות מפגינים מול הכנסת. ח"כ רם בן ברק: "גם בגרמניה הנאצית עלו לשלטון בצורה דמוקרטית"

זמן צפייה: 03:58

במליאת הכנסת החל הערב (שני) הדיון לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה על חוקי המהפכה המשפטית. טרם החל הדיון הניפו רבים מחברי האופוזיציה את דגלי ישראל ובהוראת יו"ר הכנסת אמיר אוחנה הוצאו מהמליאה. אוחנה הוסיף כי "חשבתי שאולי חשוב שקולכם יישמע אבל כנראה שאינכם רוצים בכך. אתם מבזים את הדגל כמו שאתם מבזים את המליאה".

הדיון התחיל בסערה, כאשר כבר מתחילת נאומו של יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט שמחה רוטמן שהופרע באופן רצוף על ידי חברי כנסת שהניפו דגלי ישראל ולאחר מכן גם אזרחים שנמצאים ביציע, אורחי המליאה, שהחלו בהתפרעות, צעקות ודפיקות על הזכוכית שמפרידה בין היציע למליאה. הסדרנים נקראו להוציא אותם החוצה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2002232016' autoplay='0' credit='' desc='המגעים להידברות' poster='' kid='1_5lzxs3xr' duration='']

Whatsapp Image 2023 02 20 At 1
פעיל מוצא מהיציע בעקבות המחאה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חבר הכנסת רם בן ברק מיש עתיד תקף את הקואליציה בכנסת אמר כי "זה גרוע ממשטרים שאנחנו לא רוצים להיות כמוהם. לא הטורקים, לא ההונגרים ולא הפולנים. גם גרמניה הנאצית עלתה לשלטון בצורה דמוקרטית. יום עצוב היום, אנחנו הולכים ומתפלגים. מדינת ישראל מפסידה. מאות אלפי אנשים יוצאים לרחובות ואומרים לכם 'תעצרו'. עצרו את החקיקה המטורפת הזאת שנובעת מאנשים שחשבו שיש כאן חבורה של מטומטמים במדינת ישראל שתתן להם לעשות מה שהם רוצים".

"מחר תחוקקו חוקים שמפלגות ערביות לא יוכלו להתמודד לכנסת, מחרתיים תחוקקו חוקים שישאירו אתכם לעד בשלטון. לא ניתן לזה לקרות. מה שקורה כאן זה מהלך לא חוקי. תעצרו, בואו נדבר, בואו נעשה שיפור ולא ריסוק של מערכת המשפט בהסכמה. שר המשפטים אמר: 'אפילו לא דקה'. דודי אמסלם אמר 'על אפכם ועל חמתכם וניקח אתכם לכלא, כי שם מקומכם'.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2002232015' autoplay='0' credit='' desc='המחאה מול הכנסת' poster='' kid='1_v2z9m01z' duration='']

אחד הפעילים שהוצאו מהיציע, מקס, סיפר לחדשות 13: "באנו הסטודנטים וברגע שהתחלנו לצעוק 'דמוקרטיה', לדפוק על הזכוכית, פתאום נפלו עליי 6 אנשים. לא חוויתי בחיים שלי דבר כזה. הייתי בשוק. לא עשיתי להם כלום, אפילו לא הסתכלתי להם בעיניים. אני לא מאמין שזה קרה לי, עליתי לארץ רק לפני כמה שנים. חנקו אותי ועיקמו לי את היד".

עוד לפני הדיון הורה יו"ר הכנסת לסדרנים לחפש בתיקיהם של חברי הכנסת בכניסה למליאה ולא לאפשר הכנסת תיקים גדולים. החשש היה מפני פרובוקציות בדמות מגפונים לדוגמה, אך חברי הכנסת הצליחו להכניס דגלי ישראל ולנופף בהם. החיפוש בתיקים הביא גם לעימותים בין חברי הכנסת לסדרנים בעקבות העובדה שמדובר בהוראה חריגה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2302201814' autoplay='0' credit='' desc='מהומה בכנסת' poster='' kid='1_zvd8ru3k' duration='']

ההצבעה היום תיערך על חוק יסוד השפיטה, והסעיפים ששונו נוגעים לשינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים, ומניעת התערבות בג"ץ בחוקי יסוד. לאחר ההצבעה, החוקים יוחזרו בימים הקרובים לוועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת, שם ידונו בסעיפי החוק וההצעה תוחזר לקריאה שנייה ושלישית.

Whatsapp Image 2023 02 20 At 1
פעיל מוצא מהיציע בעקבות המחאה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90