היועמ"ש: "מתנגד לחסינות לח"כ כץ – אין הצדקה לבקשה"

אביחי מנדלבליט מסר ליו"ר הכנסת את חוות דעתו בנוגע לבקשת שר הרווחה לשעבר להגנה מפני העמדה לדין, וטען כי כץ לא עומד באף אחת מארבע העילות המפורטות בחוק החסינות

השר לשעבר וחבר הכנסת חיים כץ
השר לשעבר וחבר הכנסת חיים כץ | צילום: רפי קוץ

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלביט, מסר הערב (רביעי) את חוות דעתו בנוגע לבקשת החסינות של ח"כ חיים כץ, הנאשם בעבירות מרמה והפרת אמונים, לפיה אין הצדקה לבקשה - מכיוון שאינה עומדת באף אחד מהקריטריונים הקבועים בחוק החסינות לחברי הכנסת. העילות לבקשת חסינות מהעמדה לדין, שעליהן אמור לעמוד מחוקק הנאשם בפלילים, כוללות אפליה, קיום של הליכים נוספים במקביל, גרימת נזק של ממש כתוצאה מהגשת כתב האישום - וחסינות מהותית.

אתמול אישרה מליאת הכנסת את הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות השר לשעבר כץ, במסגרת פרשת המניות. הוועדה תדון רק בעניינו של כץ, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי הוא מושך את בקשתו להגנה מפני העמדה לדין.

עוד בחדשות 13:

המליאה אישרה את הקמת ועדת הכנסת שתדון בחסינות ח"כ חיים כץ

נתניהו מושך את בקשת החסינות: "לא אתן להפריע למהלך ההיסטורי"

גנץ על משיכת החסינות: "לא יכול לנהל מדינה ובמקביל את התיקים"

השר לשעבר וחבר הכנסת חיים כץ
השר לשעבר וחבר הכנסת חיים כץ | צילום: רפי קוץ

מוקדם יותר, כאמור, הודיע ראש הממשלה נתניהו כי הוא מושך את בקשת החסינות, אותה הגיש ליו"ר הכנסת לפני פחות מחודש, בטענה שהמהלך עשוי לפגוע בקידום "תוכנית המאה" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מכאן, ככל הנראה, כתב האישום נגד נתניהו יוגש כבר מחר לבית המשפט המחוזי בירושלים.

בחודש אוגוסט הודיע כץ על התפטרותו מתפקידו כשר הרווחה, לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע כי יגיש נגדו כתב אישום בפרשת המניות. "הניסיון להטיל דופי בניקיון כפי, ו'להלביש' מניעים שאינם טהורים על פעילות שבלב מילוי תפקידי כחבר הכנסת, שבוצעה בתום לב מלא ובאמונה, כשליח ציבור - הוא חסר יסוד ונועד לכישלון", מסר כץ.

מנדלבליט וחיים כץ
מנדלבליט וחיים כץ | צילום: ארן דולב. shutterstock

מכתב האישום נגד כץ עולה כי במקביל לכהונתו כחבר כנסת, שימש השר גם כיו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, ומתוקף תפקידיו אלו היה בעל השפעה על קידום הליכי חקיקה ונושאים שונים בעלי היבטים ציבוריים. במקביל, פעל השר כץ רבות בשוק ההון ותיק ההשקעות שלו גדל במיליוני שקלים בתקופה הרלוונטית. בן-ארי הוא איש שוק הון מנוסה, שהחל משנת 1999 שימש יועץ כלכלי של אקויטל, חברת החזקות ציבורית השולטת בחברות שונות ובהן איירפורט סיטי, נצבא, ישראמקו ויואל.

לפי כתב האישום, עם השנים התפתחה בין השר כץ לבן-ארי מערכת יחסים שהפכה לקשר חברי קרוב, כשבמקביל אחזו השניים באינטרסים כלכליים הדדיים: במסגרת זו השר כץ עמד על הפוטנציאל הרב הגלום במיומנותו הגבוהה של בן-ארי בהפקת רווחים כתוצאה מהמסחר בשוק ההון, ועל הפוטנציאל הכלכלי הגלום בכך עבורו.