בן גביר נעדר מהדיון עם נתניהו, בליכוד תקפו: "חסר אחריות"

יו"ר עוצמה יהודית החרים את דיון "40 חתימות" שבו נשא דברים ראש הממשלה: "ככה לא מתייחסים לשותפות". לאחר מכן תקפו בליכוד את בן גביר וכינו אותו "חסר אחריות". בעוצמה יהודית השיבו אש: "מדיניות ההכלה של נתניהו היא מעשה חסר אחריות"

השר איתמר בן גביר וראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת
השר איתמר בן גביר וראש הממשלה בנימין נתניהו במליאת הכנסת | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

דיון 40 חתימות ראשון בכנסת הנוכחית בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו נערך היום (שני), ובו התייחס ראש הממשלה לפיגוע בחווארה שבו נרצחו הלל ויגל יניב ואמר: "צה"ל וכוחות הביטחון יבוא בחשבון עם כל מי שמרים ידו עלינו. זה התפקיד של הממשלה וזרועות הביטחון, עם כל הלהט והיצרים אין שום מקום לאנרכיה בשום מקום ולא נשלים עם אנרכיה. הצתת בתים ומכוניות, זה בדיוק מה שאויבינו רוצים לראות, אובדן שליטה ומעגל אינסופי של דם. לא נקבל מציאות שבה איש הישר בעיניו יעשה, פגיעה מכוונת בחפים משפע".

מי שנעדר מהדיון היו חברי סיעת עוצמה יהודית והיו"ר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, זאת במחאה על ההתנהלות הביטחונית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל שר הביטחון יואב גלנט. "מדיניות ההכלה חייבת להשתנות", אמרו בסיעת עוצמה יהודית.

איתמר בן גביר, רגע האמת
איתמר בן גביר | צילום: רגע האמת, רשת 13

"לא ניתן יהיה לנהל מדיניות עצמאית בלי לשתף את השותפות הבכירות בממשלה. ככה לא מתייחסים לשותפות", הוסיפו. גורמים בעוצמה יהודית טענו: "לא ייתכן שנשמע על ועידות מדיניות וסיכומים מדיניים בתקשורת, שיחליטו לבד על הסרת איטום בתי מחבלים, ולא ייתכן שיפנו תושבים מאביתר בניגוד להסכמים קואליציוניים ובניגוד למדיניות הימין".

בכירים בליכוד הגיבו להיעדרות בן גביר ועוצמה יהודית וכינו אותה "מעשה חסר אחריות נגד ממשלת ימין. כשיש הצבעה של השמאל נגד ממשלת ימין - כולם מתייצבים". על כך הגיבו בכירים בעוצמה יהודית שאמרו: "מדיניות ההכלה של נתניהו והליכוד מאז הוקמה ממשלת הימין היא מעשה חסר אחריות. כשיש טרור של מחבלים נגד ישראלים - ישראל צריכה להלום בטרור ולא להיכנע לו".

Whatsapp Image 2023 02 20 At 1
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בדבריו במליאה אמר ראש הממשלה נתניהו: "כשמתרחש פשע מחריד כזה של רצח שני נערים אחים הלב של מי לא נקרע, הדם של מי לא רותח. בשום אופן לא נעבור על כך לסדר היום, הממשלה שלנו משנה את הכללים. אנחנו פועלים נגד הטרור בכל האמצעים, סיכול פעילות מבצעית ענישה אבל עכשיו גם חקיקה - חוק גירוש משפחות מחבלים וקידום חוק עונש מוות למחבלים, דברים שלא היו עד עכשיו".

נתניהו המשיך ואמר: "אנחנו במאבק מתמשך, אנחנו חייבים לפעול קודם כל נגד המרצחים וגם נגד הסביבה שתומכת בהם. במקביל אנחנו מסדירים יישובים שלא הוסדרו במשך שנים, בונים עוד אלפי בתים ומוכיחים לאויבנו שהם לא יעקרו אותנו מארצנו. זו התשובה שלנו בטרור - להלום במחבלים ולהעמיק את שורשינו במולדתנו".

בהמשך דבריו התייחס נתניהו לרפורמה המשפטית, תוך כדי שחברי האופוזיציה מתפרצים ועונים לראש הממשלה, ח"כ יוראי להב-הרצנו וח"כ מילינובסקי הוצאו מהמליאה. "אבי המנוח היה אומר הדיבור מפרה את המחשבה, הדיבור הוא האמצעי להגיע לפתרונות. בשביל לדבר צריך להיכנס לחדר אחד ולדבר, בלי גינוני כבוד בלי אגו, לא אתה קודם הוא קודם. המדינה קודם", אמר נתניהו. חברי האופוזיציה ענו לו: "למה אתה לא עושה את זה?".

נתניהו במליאה
נתניהו במליאה, ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רה"מ פנה אל חברי האופוזיציה ואמר: "אתם שותקים לנוכח איומים מפורשים לרצח ראש ממשלה ובני משפחתו, לפגיעה בשרים וחברי כנסת", על כך האופוזיציה זועמת וח"כים צעקו: "על מה אתה מדבר?". נתניהו המשיך בדבריו: "להדלקת מדורות בנתיבי איילון, לחסימת כבישים ושיבוש חייהם של אזרחי ישראל, לגנרלים שהפסידו בבחירות והציבור הראה להם את הדלת שקוראים לסירוב פקודה, לערוצי תעמולה שמפמפמים שקרים בהינדוס תודעה שלא היה כדוגמתו".

"והכי גרוע שאינכם מקבלים את בחירתם החופשית והדמוקרטית של מיליוני אזרחי ישראל. הרי אם השאלה היא הרפורמה תיכנסו ותדברו ריבונו של עולם. אבל זו לא השאלה, מה שבאמת מניע אתכם זה הרצון לא לקבל את תוצאות הבחירות, את העובדה שהעם בחר בנו ולא בכם". חברי האופוזיציה המשיכו וקראו לעבר נתניהו "לראש הממשלה אין מושג מה קורה פה", וכן "ההיסטוריה תזכור ממך הרס מדינת ישראל". לפחות חמישה חברי אופוזיציה הוצאו מהמליאה לאחר שלוש קריאות.

נתניהו סיים את דבריו ואמר: "למען העתיד המשותף של כולנו אני חוזר פעם נוספת על הקריאה להידברות, אולי כמה מכם יגלו אחריות, אולי תעשו סוף סוף מעשה, אולי מישהו מכם יקום ויושיט את ידו. כשתעשו זאת, תמצאו את ידינו מושטת. כך נוהגים אחים".

Whatsapp Image 2023 02 15 At 1
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי נתניהו עלה יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, ואמר: "אתמול נרצחו שני צעירים נהדרים, מיליציות טרוריסטיות של מתנחלים קיצוניים עם רוח גבית של שרים וחברי כנסת עושות פיגועי נקמה בחווארה, אבל בוועדת החוקה לא עוצרים לדקה. במקום לרדוף אחרי מחבלים הצבא צריך לרדוף אחרי טרוריסטים יהודיים, אף אחד לא מבין את המדיניות שלכם, איזה שר אחראי על מה. הממשלה איבדה שליטה - אבל לוין ורוטמן לא רואים בעיניים".

"הכלכלה מתרסקת, יוקר המחיה לא מפסיק לעלות, עם ישראל נקרע לגזרים, אבל אתכם מעניין רק דבר אחד - להמשיך את מסע ההשמדה של הדמוקרטיה הישראלית. האופוזציה לא נמצאת כאן כדי לשמש תפאורה בהצגות שלכם, אם אתם תמשיכו עם תהליך החקיקה המטורף הזה ישראל תפסיק להיות דמוקרטי וזה יהיה הפרלמנט ההונגרי".

עוד המשיך לפיד ואמר: "כמה פעמים תחזרו על השקר שאתם רוצים הידברות? בשבוע שעבר ראש הממשלה האמיתי יריב לוין עמד פה וקרא להידברות, ומיד כשסיים את דבריו עלתה להצבעה פסקת ההתגברות, לפחות אל תעליבו את האינטילגנציה שלנו אתם לא רוצים הידברות אלא צילומםי של אנשים שיושבים ומנהלים שיחה ריקה מתוכן בזמן שהחקיקה נמשכת".

Whatsapp Image 2023 02 13 At 1
ראש האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לפיד פנה לקואליציה ואמר: "רוצים הידברות? תעצרו את החקיקה, זה מה שהנשיא ביקש מכם, זה המינימום המתחייב אם אתם לא רוצים לקרוע את העם לשניים ולפגוע פגיעה אנושה בכלכלה. לא מצאתם כלכלן נורמלי אחד שיתמוך בכם".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פנה לנתניהו: "מדיניות ממשלתך פוגעת אנושות בכלכלה הישראלית וביכולת לפתח את התשתיות במדינה. מול הטרור אתה מאפשר התנהלות שאני מוטרד שתביא עלינו אסון ביטחוני. מול אדי הדלק, אתה מאפשר ניצוצות שהבעירו אתמול את חווארה – ויכולים להבעיר את רחובות ישראל. אדוני ראש הממשלה, פעם אמר לך אדם חכם – ראש הממשלה המנוח אריאל שרון: 'לא בספרים ובהרצאות ימוגר הטרור, אלא בקור רוח ובאחריות'. זה בדיוק מה שנדרש בעת הזו". גנץ הוסיף ותקף את נתניהו: פגעת ביחסים עם ארצות הברית, מצרים וירדן. אתה מוכר את ביטחון המדינה לפוליטיקה. אני קורא לך, הורה ללוין, רוטמן ואנשיך לעצור ולהגיע לנשיא המדינה עוד הערב. עכשיו".

יו"ר נעם אבי מעוז תקף את מערכת המשפט: "לאורך השנים, יועמ"שים ושופטי העליון מנעו שימוש בגירוש משפחות מחבלים כהרתעה, למרות שגורמי הביטחון ראו אותה כאפקטיבית למניעת פיגועים. שופטי בג"ץ קבעו שאין לפגוע בבני המשפחות אם לא היה להם קשר לאירוע ולא נשקפת סכנה מהם. שופטים יהודים מוכנים לשלם בדם אחיהם כדי לשמור על זכויות אדם של האויב. זוהי איננה רגישות מוסרית, זוהי הנדסת תודעה וחרפה מוסרית".

ראש הממשלה יאיר לפיד, יחד עם השרים בני גנץ, גדעון סער ומרב מיכאלי
יאיר לפיד יחד עם בני גנץ, גדעון סער ומרב מיכאלי. ארכיון | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

דיון 40 חתימות מתקיים לבקשת 40 חברי כנסת לפחות, שדורשים את נוכחות ראש הממשלה - שמחוייב להגיע. נושא הדיון היום הוא המהפכה המשפטית, אך לא תמיד הדיון נצמד לנושא המרכזי, ויכולים לעלות נושאים נוספים. ההחרמה של הדיון על ידי עוצמה יהודית היא הצהרתית, ואין לה משמעות פרקטית מבחינת הדיון.

נזכיר כי איתמר בן גביר פרסם הבוקר מכתב ודרש מראש הממשלה נתניהו את הסדרת המאחז אביתר אליו עלו אמש מאות מתנחלים לאחר הפרעות בחווארה. רק הבוקר הגיב השר לפרעות בחווארה ואמר בישיבת סיעתו במאחז: "מבין את הכאב אבל אסור לנו לקחת את החוק לידיים".

במכתב לנתניהו כתב השר כי "אמש עלו אזרחים מסורי נפש ליישוב, בתגובה לפיגוע הנוראי", ללא אזכור כלל לפרעות. בן גביר דורש את הסדרת המאחז בהתאם להסכם הקואליציוני והוסיף: "אין גם מחלקות שחיזוק ההתיישבות הוא כלי חשוב נוסף במאבק מול הטרור, לצד יד קשה".

מפלגת עוצמה יהודית קיימה הבוקר ישיבת סיעה במאחז. השר בן גביר אמר שם כי "הפיגוע אתמול קשה ומזעזע והוא צריך ללמד את כולנו שאנחנו במלחמה. הגיע הזמן להפסיק את מדיניות ההכלה. האויב בצד השני מבין הפוך את המסר. צריך לכתוש את הטרוריסטים, והגיע הזמן לחזור לסיכולים הממוקדים ולחסל את ראשי ארגוני הטרור המסיתים".