זעם בציבור הערבי ובאופוזיציה: "נתניהו שבוי של בן גביר"

נתניהו אמר כי ההחלטה להגביל את עלייתם של ערבים ישראלים להר הבית ברמדאן - בניגוד לעמדת מערכת הביטחון ושב"כ - היא "החלטה מאוזנת שמאפשרת חופש פולחן במגבלות צרכי הביטחון". ח"כ טיבי: "החלטה כהניסטית". גנץ: "יוטלו מגבלות שנובעות משיקולים ביטחוניים בלבד - שטרם סוכמו"

זמן צפייה: 03:33

זעם הבוקר (שני) בקרב ערביי ישראל ומפלגות באופוזיציה, בעקבות ההחלטה להגביל את עלייתם של ערבים ישראלים להר הבית במהלך חודש רמדאן - שפורסמה לראשונה אמש בחדשות 13. ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת חד"ש-תע"ל, מסר כי מדובר ב"החלטה כהניסטית של נתניהו ופגיעה בוטה בחופש הפולחן. האיש שבוי בידי המחבל המורשע בן גביר בשל מחדל 7 באוקטובר. בן גביר ונתניהו מאוכזבים שלא הצליחו לירות במפגינים ערבים ומשוועים לתסיסה. הגיע הזמן שהנשיא ביידן יטיל סנקציות על בן גביר ממשלת פירומנים". אחרי המתקפות, פרסם בלילה ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה שבה כתב כי קיבל "החלטה מאוזנת שמאפשרת את חופש הפולחן במגבלות צורכי הביטחון שנקבעו על-ידי אנשי המקצוע".

ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) תקפה גם היא את נתניהו, ואמרה כי הוא "נשלט על-ידי בן גביר, בכל החלטה, בכל דבר. יש ראש ממשלה על הנייר ויש ראש ממשלה בפועל. כל החלטה, מהחזרת החטופים ועד העלייה להר הבית תלויה באדם אחד, לא גורמי המקצוע הביטחוניים ואפילו לא המשטרה שאחראית את ההר תחליט, רק השר לכישלון הלאומי. לא מעניין אותו שכל המזרח יכול להישרף בעקבות ההחלטות, שזה יכול לעלות בחיי אדם. זה לא מעניין; רק שלמות הקואליציה והממשלה - זה מה שחשוב. אפשר לנהל את העלייה להר אחרת, במקצועיות אבל גם ברגישות, עשינו את זה בעבר, היה כאן רמדאן אחר. אבל כשהפירומן הראשי מקבל את ההחלטות, אנחנו בסכנה ברורה לביטחון המדינה ואזרחיה. כולם".

ההחלטה התקבלה בניגוד לעמדת מערכת הביטחון ושב"כ, ובהמלצת המשטרה והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. אחרי המתקפות, פרסם ראש הממשלה נתניהו הודעה שבה כתב כי קיבל "החלטה מאוזנת שמאפשרת את חופש הפולחן במגבלות צורכי הביטחון שנקבעו על-ידי אנשי המקצוע".

ראש שב"כ רונן בר
ראש שב"כ רונן בר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ראש שב"כ, רונן בר, אמר בדיון הערכת מצב כי "חמאס ינסה לקשור את נושא הדת ולגרור את ערביי ישראל אם יהיו הגבלות". על כך השיב לו השר בן גביר: "שמענו את ההערכות שלכם גם לפני 7 באוקטובר באשר לסינוואר ולחמאס".  בדיון דרש בן גביר שיפרצו להר כוחות משטרה על כל הנפה של תמונה של סינוואר או סממן שכזה, אך העמדה הזו לא התקבלה על ידי-ראש הממשלה.

השר בני גנץ אמר: "ההחלטה העקרונית של מדינת ישראל לאורך השנים, וכך גם השנה, היא לאפשר חופש פולחן ברמדאן ולאפשר עלייה להר הבית. נוכח הרגישות הביטחונית, יוטלו מגבלות הנובעות משיקולים ביטחוניים בלבד. המגבלות האלו טרם סוכמו. גורמי הביטחון יגבשו את המלצותיהם בהתאם להערכת המצב ויביאו אותן לדרג המדיני בהמשך".

בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר
בנימין נתניהו ואיתמר בן גביר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בחמאס אמרו כי "אימוץ ההצעה של בן גביר על-ידי נתניהו להגביל את כניסת הפלסטינים בישראל למסגד אל-אקצא ברמדאן הוא המשך של הפשע הציוני ומלחמת הדת, שמובילה קבוצת המתנחלים הקיצוניים בממשלה הישראלית נגד העם הפלסטיני. הדבר מהווה הפרה של חופש הפולחן במסגד אל-אקצא. אנו מזהירים את ישראל ומדגישים כי פגיעה באל-אקצא או בחופש הפולחן במסגד לא יעברו בלי תגובה".

מהומות בהר הבית
מהומות בהר הבית (ארכיון) | צילום: רויטרס

בחדשות 13 נחשף במוצאי שבת כי בשיחות שהתנהלו באחרונה סביב האפשרות להגבלת עליית מוסלמים להר הבית ברמדאן, הזהירו בשב"כ את הדרג המדיני, ואמרו כי יוחלט להגביל גם עלייה להר הבית של ערבים-ישראלים, בעלי תעודות זהות כחולות - הדבר עלול להוביל לתסיסה משמעותית בקרבם. "אם ערבים ישראלים עם תעודות זהות כחולות יוגבלו בעלייה להר הבית לקראת חודש רמדאן, זה עלול להוביל לתסיסה", נאמר. "הנפיצות של ערביי מזרח-ירושלים ושל ערביי ישראל בעקבות מהלך כזה עלולה להיות משמעותית יותר מאשר מה שיקרה ביהודה ושומרון". משב"כ נמסר: "אנו מצרים על הדלפות חוזרות ונשנות מדיונים מסווגים".