"לא קרא לתמוך בחמאס": משרד המשפטים מתנגד להדחת ח"כ כסיף

פרסום ראשון: ברקע פתיחת הליך הדחתו של חבר הכנסת ממפלגת חד"ש, בכירים במשרד המשפטים סבורים כי נדרש רף גבוה יותר מבחינה משפטית כדי להדיח חבר כנסת מכהן. לפי עמדת המשרד והיועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, בהליך נמצאו "קשיים משפטיים רבים". במקביל, ח"כ אופיר כץ אמר בפתח הוועדה: "זו תהיה זכות גדולה להיות יו"ר ועדת הכנסת שמגייס רוב להדחה של האדם השפל ביותר שידעה כנסת ישראל"

זמן צפייה: 03:41

פרסום ראשון: ברקע הדיון שמתקיים היום (שני) בוועדת הכנסת על הדחתו של חבר הכנסת עופר כסיף ממפלגת חד"ש, במשרד המשפטים מתנגדים להדחה, ומוצאים בהליך זה "קשיים משפטיים רבים" - עמדה ששותפה לה גם היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה. מבכירי המשרד נמסר כי הם סבורים ש"צריך רף גבוה הרבה יותר מבחינה משפטית כדי להדיח חבר כנסת מכהן", והוסיפו כי "על-פי הראיות הנוכחיות, ח"כ כסיף לא קרא לתמוך בחמאס".

ועדת הכנסת מתכנסת היום כדי לדון לראשונה בהדחתו של ח"כ כסיף, במהלך שהוביל ח"כ עודד פורר מסיעת ישראל ביתנו שהחתים מעל 85 חברי כנסת בבקשת ההדחה שהוגשה ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה. הקריאות להדחתו של ח"כ כסיף החלו לאחר שחתם על עצומה התומכת בתביעת דרום אפריקה נגד ישראל בבית הדין הבין-לאומי בהאג בה האשימה את ישראל בביצוע רצח עם בעזה, וגם בעקבות התבטאויות ופרסומים שונים של כסיף שבהם טען כי ישראל מבצעת רצח עם ופשעי מלחמה בעזה.

ח"כ אופיר כץ (הליכוד) אמר בפתח דיוני הוועדה: "אני מקווה שנשים סוף לחופש לתמוך בטרור כנגד מדינת ישראל וחייליה בשם חופש הביטוי. זו תהיה זכות גדולה להיות יו"ר ועדת הכנסת שמגייס רוב להדחה של האדם השפל ביותר שידעה כנסת ישראל".

מליאת הכנסת לפני תחילת ההצבעה על ביטול עילת הסבירות
מליאת הכנסת (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) כתב בפנייתו ליו"ר הכנסת אוחנה: "ב-7 בינואר פורסם כי ח"כ עופר כסיף חתם על עצומה התומכת בפנייתה של דרום אפריקה לבית הדין בהאג. בחתימתו על העצומה, תוך העלאת הטענה השקרית לפיה ישראל מבצעת רצח עם, תומך ח"כ כסיף במאבק המזוין כנגד מדינת ישראל ובכך עבר על המגבלה הקבועה בחוק יסוד הכנסת הקובע כי 'תמיכה במאבק מזוין, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל מהווה עילה לפסילת מועמד מלהשתתף בבחירות לכנסת. בשל כך, קיימת עילה להדחת חבר כנסת מכהן בתנאים האמורים בחוק'".

על-פי חוק הכנסת, נקבע כי בקשה להדחת חבר כנסת צריכה להיחתם על-ידי לפחות 70 חברי כנסת, כאשר מתוכם עשרה לפחות צריכים להיות חברי אופוזיציה. לאחר דיון ההדחה, ועדת הכנסת תחליט האם להמליץ למליאת הכנסת להדיח את ח"כ עופר כסיף, בהחלטה שצריכה להתקבל ברוב של 75% מחברי הוועדה. במידה ותאשר הוועדה את הבקשה, היא תועבר להכרעת מליאת הכנסת - שם יידרש רוב של 90 חברי כנסת בכדי להדיח את כסיף. היועצת המשפטית לכנסת הדגישה בסקירת החוק כי "הפרוצדורה הקשיחה כמתואר לעיל נועדה להבטיח כי הסעיף יופעל במקרים נדירים וקיצוניים, שבהם תהיה הסכמה רחבה מאוד של הבית שחבר הכנסת חרג בפעולתו מגבולות הפעילות הפוליטית הלגיטימית".

ח"כ כסיף התייחס להליך ההדחה נגדו, וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "חוק ההדחה הוא אבן הראשה של ההפיכה המשטרית ומטרתו הדרה של הכוחות הדמוקרטים כדי לבצר את משטר הימין הנפשע", והוסיף כי "ההדחה איננה שלי אישית אלא של מחנה שלם - זהו ניסיון להשתיק ולהעלים את מתנגדי הטבח ושפיכות הדמים". כמו כן, כתב כסיף: "חובתי החוקתית היא לחברה הישראלית, ולא לממשלה שבה קוראים לטיהור אתני ולרצח עם. הם אלה שהובילו לפנייה של דרום אפריקה להאג, לא אני".