בכירים בליכוד: "נתניהו רוצה להקפיא החקיקה, אך מתקשה להחליט"

על רקע התעלול של רוטמן שיצר סערה בליכוד, והקשחה של עמדות המתנגדים - בכירים במפלגת השלטון אומרים כי ראש הממשלה לחוץ ומוטרד מהקרע בעם ומהמחאה הגוברת. ההתלבטות: האם להתקדם בחקיקה ולהגיע לעימות, או לא הקפיא את הסחרור הפוליטי. בכירים בליכוד: "נתניהו חושש שלוין יתפטר - והקואליציה תתתפרק"

זמן צפייה: 04:08

ימים אחרונים נותרו לפשרה בחקיקה של המהפכה המשפטית. התעלול של רוטמן יצר סערה ביכוד והקשחה של עמדות המתנגדים, ובליכוד אומרים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לחוץ ומוטרד מהקרע בעם, מההקצנה ומהמחאה הגוברת וכעת הוא מתלבט: האם להתקדם בחקיקה ולהגיע לעימות, או להקפיא את הסחרור במחיר פוליטי כבד. החשש של נתניהו: לוין יתפטר - והקואליציה תתפרק במהירות. נתניהו התלבט האם לקיים הצהרה הערב - ולבסוף החליט לוותר .

במהדורה המרכזית פורסם הערב (שני) כי בכירים בליכוד אומרים כי מתרשמים שלנתניהו נמצא ב"לחץ שיא", אך השאלה היא "אם נפל לו האסימון" בהיבט של ההשלכות הכלכלייות הכבדות של המהפכה המשפטית. עם זאת, לדברי אותם גורמים, ראש הממשלה עדיין לא בשל להקפיא את החקיקה ומעדיף להתקדם עם מתווה הפשרה.

באשר לשר הביטחון יואב גלנט, שאיים להתפטר "אם החקיקה החד-צדדית תימשך" - ייתכן שדבריו הגיעו בעקבות הלחצים שמופעלים עליו ממערכת הביטחון, והוא הביא את הסוגייה לפתחו של נתניהו - שלו עצמו, לפי הערכות, היה אינטרס לפרסם את הנושא כדי להגיע לריכוך מסוים - ואולי בהמשך לקבל החלטה משמעותית יותר. כמו כן, איום ההתפטרות של גלנט נעשה ככל הנראה בתיאום עם נתניהו.

רה''מ נתניהו וח''כ רוטמן בכנסת
רה''מ נתניהו וח''כ רוטמן בכנסת | צילום: רויטרס

בתוך כך, סיעת הליכוד הצביעה ברוב מוחץ בעד החוק "שמחזיר את האיזון בוועדה לבחירת שופטים ומבטל את המצב הלא-דמוקרטי שבו השופטים ממנים את עצמם". 34 ח"כים הצביעו בעד, וארבעה התנגדו: דוד אמסלם, דני דנון, משה סעדה ומשה פסל. במהלך הלילה החליטו ראשי מפלגות הקואליציה כי חקיקת שינוי הוועדה לבחירת שופטים תושלם עד סוף הכנס הנוכחי, לפני חג הפסח, לפי המתווה החדש שהציג רוטמן.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2003232015' autoplay='0' credit='' desc='בתום ישיבה סוערת: סיעת הליכוד אישרה את "ריכוך" המהפכה המשפטית' poster='' kid='1_6k8416k1' duration='']

עוד נמסר: "שיטה זו שבה נציגי הציבור בוחרים שופטים נהוגה כמעט בכל הדמוקרטיות בעולם. הטענה שביטול המנגנון שבו השופטים ממנים את עצמם זה ׳קץ הדמוקרטיה׳ - משוללת יסוד. החוק לא מאפשר השתלטות של הקואליציה או האופוזיציה על בית המשפט, אלא מבטיח שיהיה גיוון בהרכב השופטים". השר אבי דיכטר אמר: "לא מבין למה הלכנו למהלך שנותן שליטה בכל שלוש הרשויות". יו"ר הכנסת אמיר אוחנה: "יש פער גדול בין הציפיות לבין המציאות".

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב: "ממשלת יריב לוין ממשיכה לשקר לציבור הישראלי. אם השינוי בוועדה למינוי שופטים יעבור זו השתלטות עוינת ומסוכנת של פוליטיקאים חסרי מצפון על מערכת המשפט. זה לא יביא לגיוון מערכת המשפט, היא פשוט תהפוך לסניף של מרכז הליכוד. אין בשום מקום בעולם מנגנון שאפילו מזכיר את ההצעה המחפירה הזו. במו ידיהם הם מובילים את ישראל למשבר חוקתי נורא שיהרוס את הכלכלה, יפגע בבטחון, ירסק את יחסינו עם העולם ויקרע את עם ישראל לגזרים".