"לא יעזור להם כלום": בקואליציה לא מאפשרים שום עיכוב ברפורמה

שר המשפטים ויו"ר ועדת החוקה לא התרגשו מהביקורת שנמתחה עליהם מצד היועץ המשפטי של הוועדה, וח"כ רוטמן מתכנן להגיב בחריפות לביקורת וכן לתקוף את חוות הדעת ולערער עליה. החקיקה עצמה נעשית לפי הספר - על מנת שלא ניתן יהיה לפסול אותה בהמשך

זמן צפייה: 01:46

בקואליציה הגיבו היום (ראשון) לביקורת שמתח היועץ המשפטי לוועדת החוקה על הרפורמה המתוכננת במערכת המשפט, וכמובן שהם לא שמחו לקרוא את הדברים שהוא כתב - אך הם לא נותנים לכך לעצור אותם.

היועץ המשפטי של ועדת החוקה אמר שברפורמה המתוכננת לקחו המחוקקים כל מיני הצעות שהיו בעבר לשינויים - אך בחרו את הנוסח הכי קיצוני מכל הצעה שהייתה וללא איזונים נחוצים. שר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן החליטו להמשיך כרגיל ולא לתת לכך לעכב את הליך העברת הרפורמה.

Whatsapp Image 2023 01 29 At 2
יריב לוין ושמחה רוטמן בוועדת החוקה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברמה הפרקטית, החקיקה תמשיך כרגיל. בכיר בממשלה העביר את המסר: "לא יעזור להם, כל ניסיון למנוע או לעצור את החקיקה לא יצליח". ח"כ רוטמן צפוי להגיב בחריפות לדברי היועץ המשפטי, שהמליץ להחיל את הרפורמה רק מהכנסת הבאה. רוטמן מתכנן לתקוף את חוות הדעת מכל הכיוונים ולערער על המקצועיות שלה.

ברמת הפרדוצדורה, לוין ורוטמן מקפידים שהליך העברת החקיקה יהיה לפי הספר, שיינתן זמן דיבור לכולם ושהליך החקיקה יהיה תקין על מנת שלא יוכלו לפסול אותו בטענות שונות. ברמת המהות, הם צופים שתהיה הביקורת מצד היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה על הנוסח של לוין, והוא מתלבט אם להגיש תזכיר חוק ממשלתי או להעביר את החקיקה דרך ועדת החוקה. כך הוא יוצר מעין מאזן אימה - אם לא יעבור חוק ממשלתי אז הוא יועבר דרך הוועדה.

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, בהרב-מיארה צפויה לפרסם השבוע את עמדתה בעניין רפורמת המשילות של שר המשפטים, והיא צפויה להתנגד לרוב פוליטי בוועדה לבחירת שופטים, כמו גם לפסקת התגברות ברוב של 61 ולביטול עילת הסבירות. עוד צפויה היועצת להודיע כי אם לוין לא ימתן את הרפורמה - היא לא תגן עליה בבג"ץ.

במקביל, בעוד בשווקי המניות בעולם, מארצות הברית ואירופה ועד יפן, נמצאים בעליות, בישראל מתחילת השנה המשקיעים בהפסדים. מאז שהוצגה התוכנית לשינוי מערכת המשפט של נתניהו ולוין, הבורסות בישראל רשמו ירידה של 0.7-0.5 אחוזים. כלכלנים מעריכים כי יש קשר בין הדברים: "המשקיעים יושבים על הגדר".

ביום שישי האחרון נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו עם עשרות אנשי עסקים בכירים בישראל, וטען בפניהם כי הרפורמה המשפטית המתוכננת לא תפגע בכלכלה - אלא תזניק אותה. "בעיית המשפטיזציה בישראל היא חסם אדיר לכלכלה", אמר להם נתניהו, "הנס הכלכלי הישראלי הוא לא בזכות המשפטיזציה אלא למרות המשפטיזציה הישראלית שהיא מהגרועה בעולם המערבי".

הפגנה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית
הפגנה בתל אביב נגד הרפורמה המשפטית | צילום: חדשות 13

בסיום דבריו של נתניהו, מנכ"ל בנק "דיסקונט" אורי לוין, פנה לראש הממשלה ואמר לו: "אי אפשר להתעלם מכל אנשי הכלכלה שמביעים חשש כל כך גדול מהמהלכים, ולכן אתה חייב לעצור מיד, ולקדם שינויים רק בזהירות ובהסכמה רחבה". לדברי לוין, "אולי אנחנו טועים ואתה צודק, אבל מחיר הטעות שלך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה".

מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, סיפר כי ביומיים האחרונים נרשמה משיכה של כספי פיקדונות מצד משקיעים זרים, שאינם רק מתחום ההייטק. עוד ציין קוטלר כי למרות שמדובר בהיקפים מצומצמים ולא במגמה כוללת - "הדבר עדיין מטריד". "אם הממשלה רוצה להעביר רפורמה משמעותית - עליה לעשות זאת בהידברות ובהקשבה לכל הצדדים, כשם שנעשו בעבר רפורמות במשק", הוסיף קוטלר.