המהפכה המשפטית: חברת דירוג אשראי עולמית צפויה להזהיר מההשלכות

אחת מחברות דירוג האשראי הגדולות בעולם צפויה להוציא בשבוע הבא אזהרה בכתב לגבי המשך צעדי חקיקת הרפורמה במערכת המשפט. במקביל, נדמה כי אין התקדמות לפשרה בין הקואליציה לאופוזיציה, לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה ביום שני הקרוב

זמן צפייה: 02:34

לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה על התוכנית לשינוי מערכת המשפט שתתקיים ביום שני, הערב (שישי) נדמה כי עדיין אין אופק להידברות בין הקואליציה לאופוזיציה. המשא ומתן יחל ככל הנראה לאחר ההצבעה בקריאה ראשונה, אך כעת אין בסיס לפשרה.

במקביל, חברת דירוג אשראי עולמית גדולה צפויה לפרסם בשבוע הבא אזהרה בכתב לגבי דירוג האשראי של מדינת ישראל. לפי הערכות רבות, מיליארדים רבים של כספים יצאו מהמדינה על ידי חברות שונות ואנשים פרטיים וכלכלנים רבים מזהירים מפני השלכות רחבות של המהפכה המשפטית על הכלכלה הישראלית.

ככל הנראה, ישנו פער משמעותי בין עמדת ראש הממשלה לבין שר המשפטים יריב לוין בנוגע לחקיקה שתהיה בקריאה השנייה והשלישית. נתניהו כן היה מעוניין למתן את השינויים בעוד לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן מעוניינים להמשיך עם הצעדים מרחיקי הלכת שמונחים כעת על השולחן.

Whatsapp Image 2023 02 15 At 2
השר לוין, ח''כ רוטמן ורה''מ נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתוך כך, הבוקר נערך בבית ציוני אמריקה בתל אביב כנס הכלכלנים של התנועה לאיכות השלטון, בנושא חוסנה של כלכלת ישראל בצל המהפכה המשפטית. בין הדוברים בכנס הייתה גם השרה לשעבר, ח"כ אורית פרקש-הכהן מהמחנה הממלכתי, שאמרה כי הממשלה מנסה באמצעות ספינים לטשטש את המחאה.

"מהבמה הזאת אני קוראת לקואליציה, תעצרו את החקיקה, הקפאה מוחלטת", אמרה ח"כ פרקש-הכהן. "לרוטמן יש ספין חדש. הוא טוען שהוא רוצה הידברות, הוא ישמח להידברות. אבל איזה הידברות? הם רוצים פייק הידברות. אתמול פורסם ראיון שבו אמר רוטמן כי לא יסכים לפסקת התגברות ביותר מ-61, זו הידברות? ביום ראשון הוא מכנס את ועדת החוקה כדי להמשיך לקדם את התכנית, אנחנו אמורים לקיים הידברות מיום חמישי לראשון? ביום שני הוא מעביר את החקיקה בקריאה ראשונה ולא דקה אחרי, זאת הקפאה?".

"לכן, לעלות לתקשורת ולהגיד אנחנו מוכנים להידברות כדי לטשטש את המחאה, לשבש את התמונה. זאת לא האמת", הוסיפה השרה לשעבר, "אבל האמת היא ברורה: הם לא רוצים הסכמה רחבה. הם רוצים הריסה. הם לא רוצים לחזק את מערכת המשפט. הם רוצים להרוס אותה. הם לא רוצים לחזק את הדמוקרטיה. הם רוצים לפגוע בה אנושות. מהבמה הזאת אני קוראת להם, תעצרו את החקיקה, הקפאה מוחלטת. עכשיו".

ח''כ אורית פרקש-הכהן
ח''כ אורית פרקש-הכהן | צילום: הדס פרוש, פלאש 90

עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, אמר בכנס: "הסכנה לדמוקרטיה הליברלית היא צד אחד של המטבע, אבל יש גם צד שני מטריד לא פחות, והוא קריסת הכלכלה הישראלית. כלכלות פורחות בסביבה דמוקרטית. בסביבה שיש בה הגנה מוחלטת על הקניין, בסביבה שיש מערכת משפט חזקה, עצמאית ויציבה, שתגן על חופש החוזים, שתגן על התחרות, בד בבד עם הגנה על זכויות אדם וזכויות פרט".