הקרב מתחמם: עתיד ההידברות תלוי בבחירות לוועדה למינוי שופטים

ביום רביעי יצביעו חברי הכנסת על נציגיהם לוועדה שמהווה את סלע המחלוקת על המהפכה המשפטית, כאשר בחירת שני נציגים מהקואליציה תביא לפיצוץ במו"מ. ח"כ ואטורי הסיר את מועמדותו - ונתניהו מעוניין שייבחר נציג מהאופוזיציה

Whatsapp Image 2023 06 02 At 2
לוין ונתניהו בישיבת הממשלה (ארכיון) | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הקרב על הוועדה לבחירת שופטים מתחמם, כאשר ביום רביעי ייערכו הבחירות לנציגי הכנסת שיכהנו בוועדה, והיום (ראשון) הודיע ח"כ ניסים ואטורי מהליכוד כי החליט לוותר על התמודדותו. בחשבון הטוויטר שלו הוא כתב: "החלטתי להסיר את מועמדותי לוועדה לבחירת שופטים, לטובת שני נציגי הקואליציה".

מוקדם יותר היום התראיין ואטורי לתכנית של השדרן גדי נס ברדיו צפון, והתייחס לדבריו של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק אתמול במחאה כי "יש לבצע מרי אזרחי" בעקבות המהפכה המשפטית. ואטורי אמר כי "אדם כזה צריך לשבת מאחורי סורג ובריח".

"אגיש תלונה במשטרה", הוסיף ואטורי, "במדינות אחרות אדם כזה היה מועמד לתלייה, אבל בישראל דמוקרטית אז הוא צריך לקבל לפחות מאסר של עשרים שנה לפחות. זה פשוט ביזיון מה שקורה לאנשים האלו שהם מזדקנים".

חבר הכנסת ניסים ואטורי
חבר הכנסת ניסים ואטורי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ההערכות הן שראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין שייבחר נציג אופוזיציה ונציג קואליציה כנהוג - כדי למנוע את פיצוץ שיחות המשא ומתן בבית הנשיא. עם זאת, נתניהו לא מודיע על כך פומבית, ככל הנראה מפני שהוא נתון ללחץ מתוך הקואליציה והליכוד.

מבחינת נתניהו האפשרות הטובה ביותר היא שתיבחר נציגת האופוזיציה, קארין אלהרר, ונציג הקואליציה - יצחק קרויזר מעוצמה יהודית. שר המשפטים יריב לוין ממשיך ללחוץ על נתניהו לא לוותר לאופוזיציה והוא מפעיל עליו לחץ בנושא, כמו חלק מחברי הליכוד והקואליציה.

אלא שנתניהו מבין שאם ייבחרו שני נציגי קואליציה, פירוש הדבר הוא סוף השיחות בבית הנשיא, והתגברות המחאה וההפגנות בקפלן יגדלו. ראש הממשלה מעוניין להימנע מכך, אך הוא גם לא רוצה לראות את הקואליציה שלו מתערערת וכעת הוא מתמרן בין שני הקטבים האלו.

Whatsapp Image 2023 06 02 At 2
לוין ונתניהו בישיבת הממשלה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הבחירות הן חשאיות ובאופן מסורתי נבחרים נגיד אחד מהקואליציה ואחד מהאופוזיציה. מפלגות האופוזיציה חוששות ממהלך קואליצייוני במהלכו ייבחרו שני נציגי קואליציה בבחירות והתאחדו מאחורי נציגה אחת - קארין אלהרר. בקואליציה ח"כ קרויזר היה אמור להיות הנציג על פי ההסכמות אך עד כה תשעה חברי כנסת העמידו עצמם למועמדות, שישה מהם מהליכוד כולל ואטורי שהודיע כאמור על הסרת מועמדותו.